• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

HansJ

ScanFlyer Silver
Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Med risk att det blir tjatigt med alla bilder från Arlanda kommer här en serie från natten och tidiga morgonen i dag. Objekten är lite ovanliga - sedan i fredags står det nämligen TVÅ DC-8 på Arlanda!

Eftersom jag har det stora nöjet att jobba nattskift denna vecka provade jag även lite mörkerfoto.

arns1.jpg


arns2.jpg


arns3.jpg

African Internationals DC-8-62H ZS-OSI har varit på Arlanda hela helgen av okänd orsak. Den står inte ens på fraktrampen, kanske väntar den på plats i Priority Maintenance' hangar? ZS-OSI började sin karriär hos Alitalia som I-DIWW. Sorry för stolpen framför flygplanet men vad gör man inte för en DC-8?

arns4.jpg

Morgontrafiken landar oftast på 01R eller 19L (dvs nya banan)

arns5.jpg

Fokker 100 SE-DUU har fått logo på fenan under helgen! I fredags var den fortfarande helt vit.

arns10.jpg

På morgonen började det arbetas vid AIAs DC-8 (och en titt på webbkameran nu avslöjar att den inte står kvar)

arns6.jpg

SE-REF kom hem från USA...

arns7.jpg

...och kort efter kom Continentals 757W

arns8.jpg

En dålig bild med unikt motiv till: FlyExcellent står utan stabilisator och motorer bredvid den "gamla" DC-8an

arns9.jpg

MDn har varit i detta skick i minst en halv vecka.
 
Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Takk for en flott bildeserie - veldig bra med flere bilder fra Arlanda! Var det denne DC-8 som var på Rygge for litt siden?

Og hva skal gjøres med FlyExcellent-maskinen? I juni-utgaven av Airliner World er maskinen avbildet og visstnok i full trafikk...
 
Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Takk for en flott bildeserie - veldig bra med flere bilder fra Arlanda! Var det denne DC-8 som var på Rygge for litt siden?

Og hva skal gjøres med FlyExcellent-maskinen? I juni-utgaven av Airliner World er maskinen avbildet og visstnok i full trafikk...

Vet inte, kan inte finna tråden med DC-8 på Rygge... ang FlyExcellent så väntar jag på besked från en man på insidan. Återkommer!
 
Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Hva skjuler seg bak Air Express?
 
Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Hva skjuler seg bak Air Express?

Flygtorget från 2006 said:
Air Express har sitt ursprung i f d Air Express i Norrköping som köptes av Skyways. Namnet Air Express har legat i malpåse, men plockades fram förra sommaren och registrerades som Air Express in Sweden AB. Med ännu ett flygbolag breddar Salénia sin flygverksamhet. Salénia är redan huvudägare i Skyways, men där är SAS delägare till 25 procent.

Jan Palmér som är/var högt uppsatt i Skyways sitter i styrelsen enligt www.airexpress.se. I övrigt vet jag inte mycket mer än det jag just postat.
 
Re: Natt och tidig morgon på ARN 26.5.08 (ny DC-8!)

Og hva skal gjøres med FlyExcellent-maskinen? I juni-utgaven av Airliner World er maskinen avbildet og visstnok i full trafikk...

Nu har jag fått besked av min "spion" att man har funnit sprickor i fenan och för att kunna reparera dessa måste stabilisatorn plockas bort. Ena motorn har leasats ut under tiden flygplanet är på maintenance.
 
Back
Top