Mange turer med DC-10. Super maskin, stødig som bare det. I følge gutta foran var den også lett å lande mykt, om man visste hva man gjorde. Og det gjorde de. 99% av gangen kjente vi ikke at hjulene traff bakken.
Panoramavinduet i flight deck var imponerende. Gode observatørseter og masse plass.
Vi hadde en periode innleide F/E (Flight Engineers) fra BA. Dette var røvere i LN-RTP kategorien

Masse munterhet. Spesielt én av de var en skrue. På lange turer over Atlanteren med BA kjedet de seg alltid. Han hadde med seg walkies om bord (jepp), og gjemte den ene under et panel på den ene doen utenfor flight deck. Fulgte med i kikkeøyet i døren til en pen dame gikk inn på det aktuelle toalettet, ventet et min, og ropte så i walkie’n “Hey, do you mind, I’m working down here!” og ventet på at damen kom stresset ut av toalettet. Gjorde det aldri i Premiair, og vet ikke helt sannhetsgehalten, men det var jævlig underholdende med slike historier på stopp når man var ute og spiste og drakk.
Dette var maskiner som bl.a. hadde vært hos AA. Midtre kabin hadde vært røykekabin, noe den også hadde vært i Scanair helt til rett før jeg begynte. Fint det. Airconditionsystemet på 10´ern slipper kald luft ned fra kanaler i taket, og 10´ern har god takhøyde. Når man står i 40 fuktige varmegrader med tre dører åpne og full AC, så trekker det bra gjennom flyet, og det kondenserer. En fuckload. Iiik, setet mitt er vått osv. Men det beste kom ved takeoff roll; det rant strømmer av kondensvann ned fra kanalene i taket. Spesielt rad 12-14 var som å sitte førsterad foran spekkhoggerbassenget i Nicotine World. Kan tenke deg fine fruer på tur når den lekre, hvite sommerhabitten blir kledelig sprayet av nikotinfarget vann. Det ble mye free of charge, alt hjelper jo med alkohol. Vi hadde faktisk blokker med renserivouchere vi kunne skrive ut.
Ene 10´ern, CNS tror jeg, hadde det med å støye veldig bakerst i cabin. Teknisk som man er, skjønte man jo fort at dette var resonansstøy, da lyden kom og gikk med endring i thrust. Plinget på F/E, som var glad for å få noe å gjøre mellom kaffedrikkingen, og han var enig. Plinget på skipperen som slakket litt av på toer’n, og jaggu - bråket forsvant likefort som det kom.. Etter litt opp og ned var det tydelig at noe vibrerte når #2 lå i akkurat cruise.
Ble kjent som “plinger’n”. Hver gang jeg fløy på CNS så var det alltid pling fra meg i det øyeblikket vi var på cruise eller vi var ferdige med å endre marsjhøyde. Vi fant aldri ut akkurat hva det var som lagde støyen, sannsynligvis bare en skrue på et panel som satt litt løst. Det var bare på det ene flyet. Selv etter check var problemet der fremdeles.
Gutta syntes bare det var kult at noen hadde interessen, og det ble mange bra samtaler der foran rundt tekniske løsninger om bord. Var en av de få i kabinen som hadde et snev av teknisk innsikt, så gutta delte villig i vei. De satte pris på et våkent øye og at ting ble rapportert inn. Dessuten kunne man jo fikse alt mulig selv. Vi hadde en fancy coat rack som ble heist opp i taket, som hadde en tendens å kjøre seg fast,den fikk man kjapt teken på. Døren til coat rack likeså. Var mye fiffige løsninger på de flyene. Kabindørene som ble heist opp i taket, jævlig elegant. Noe dritt om man måtte ha løftet de opp selv, veide vel 200 kilo (!). Heldigvis pneumatisk operert når de var armed. Overwing exit var like svær som de andre dørene, mener jeg å huske. Håndtaket for å heve og senke dørene var kul. Spak man løftet ut fra veggen, med en liten spak ved siden av man armerte dørene med. Heisene ned i galley var også ganske fete. Og galley var like stort som en toroms leilighet, med vindusutsikt til nesehjulet, og en diger cargo-type dør som man alltid tok en ekstra kikk på når man gikk forbi. Som om det skulle ha hjulpet om den hadde blåst ut under flight…
Underholdningssystemet var slitent, det var store, gammeldagse projektorer, en i hver “kabin”, altså tre stk. Lyduttak i armlenene. MUX-systemet, som det het, var jævlig upålitelig og sensitivt. Én kabelfeil kunne slå ut en rekke seter, og feilen kunne være en bitch å finne. Mekanikerne på bakken fikk et litt anstrengt forhold til meg, jeg var en stickler for at driten skulle virke så drittunge.. eh, de søte små barna kunne se film om bord, og sitte stille og holde kjeft. Ble ofte anmerkninger i loggen på MUX fra meg. Tenk deg en smekkfull DC-10 med 379 voksne pax til Malla, minst 50-60 småunger på fanget som skulle kravle overalt, og 12 i kabinen som skulle forsøke å kjøre møkktunge drinksvogner (hater det uttrykket, forresten) uten å meie ned alt for mange små håpefulle som krøp overalt. Jepp, fungerende lyd til tegnefilmen var et must.
Første turen min med nattstopp var den vintersesongens første stopp, som alle gledet seg til etter en heavy sommer. Vi skulle fly tomme fra TFN til LCA tror jeg det var, der kom det nytt crew på og plukke opp pax og fly hjem. Siden det var sesongens første stopp og vi skulle deadheade hjem, tok et par stykker i kabinen det litt ekstra ut. Ved utsjekk manglet kabinsjefen, han var visstnok kjent for å være seig on natten, og crewbussen kom. Alle andre stod klare utenfor hotellet. Så her sprang yngstemann inn i resepsjonen, fikk vekket kabinsjefen på tredje eller fjerde oppring, som på kav dialekt (skal ikke si hvilken for ikke å blåse vedkommende) svarte “hva faen er det, jeg sover”. Har aldri sett flyvertinner måpe så høyt da han kom stormende ned. Digert hår i tidenes fyllesveis, ubarbert, hoven i ansiktet, med klærne fra dagen før, med uniformfrakken utenpå (som om det hjalp). Klær som stakk ut av kofferten. Solbriller på og røyken i kjeften. Stinket fyll og tapashvitløk. Det var et syn jeg neppe glemmer. Og man skjønte jo fort hvilken vei dette kom til å bære utover vinteren.
Har aldri festet så mye som det året, selv ikke som reiseleder. Hei og hå. Men selv om jobben hadde sine perks, var ikke for meg. Etter halvannet år med festing hadde jeg drukket meg tilbake, og begynt på IT. Angret litt et år eller to etter, men det gav seg kjapt. Hyggelig å kunne se tilbake på en fin tid, og at man gav seg mens leken og leveren enda var god.
Pleier ikke å ha tid til å skrive så mye på forumet, men akkurat DC-10 fra Premiair er jo maskinen sin. Ble kanskje litt mye internpjatt, men regner med at en eller annen tidigere kollega kanskje får glede av dette