• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dattera til Kjos

GF1

ScanFlyer Gold
Vi fikk fly fra første dag. Kjempegøy, sier Anna Kjos, datter av Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Hun utdanner seg til pilot ved Luftfartsskolen og er nå på utveksling i Florida. ( Foto: PRIVAT )

Er det en Bird Dog hun er fotografert ved siden av på bildet i Aftenposten? Kan det være dette flyet hun skoler på?

Artikkel i Aftenposten.

kan vel brukes i positive pr-omtaler...ser for meg at VG Helg tar en tur til Florida for å intervjue denne datteren som følger i sine fars fotspor...:D

Ser ut for at hun har arvet gliset til far :rolleyes:

_0000632891_2NY2_jp_518979g.jpg

Det kan jeg, hun kom noen mnd før jeg flytta fra Florida.

Jeg fikk dessverre ikke muligheten til å fly med henne, jeg dro noen uker før hun hadde PPL-checkriden sin.

Helt sikkert en veldig flink jente, slik de andre norske jentene der borte. Gjennomsnittlig er jentene er faktisk et godt hakk bedre enn guttene når det kommer til flyging;)

Originally posted by Dag Viking

Helt sikkert en veldig flink jente, slik de andre norske jentene der borte. Gjennomsnittlig er jentene er faktisk et godt hakk bedre enn guttene når det kommer til flyging;)

Det dér gjelder stort sett det meste, inkludert bilkjøring, men våre egoer lar oss ikke innrømme det :colgate:

Neinei, nå må dere roe dere litt:P greitt at kvinnfolka her er dyktige sjåfører, men de er ihvertfall mye flinkere til å lage småbulker. hehe:) Men ser det i den bransjen jeg også driver med (entrepenør med maskiner) så er jentene vel så nøyaktige og flinke som oss gutta, om de bare får kjangsen. For de må hele tiden bevise at de faktisk kan ting.

BTW Flott jente Kjosern har:)

Originally posted by TG
BTW Flott jente Kjosern har:)

Flink pike! Så gjenstår det om hun velger en yrkeskarriere som griserøkter eller takker ja til SAS dersom hun får sjangsen. Det fins svært mange ex-BU blant mine kolleger som kun ser for seg 737 som det eneste flyet de fløy i sin karriere,og misunner meg som bare f...!

Hjertelig velkommen skal hun være,selv om jeg er pensjonist før hun er klar som styrmann/relief pilot på Citroën'en.:old

Kjære deg FBU4EVER...!

Jeg regner med at du sikter til Norwegian når du snakker om griserøkter...:p

Det finnes vel andre selskap enn Norwegian... og ditt "kjære" SAS man kan fly for...?

Er det ikke ille å tenke på at disse evindelige grisene som du irriterer deg så mye over kommer til å fly i mange år etter at du er blitt pensjonist... og lenge etter at Citroën'en din blir sittende å støve bort i ørkenen... ;)

OK a little "tongue-in-cheek" men du forstår sikkert hva jeg mener...:rolleyes:

Dag

...og de fleste andre flyr jo også stygge griser - ditt eget CO f.eks!

Når Stein snakker om "griserøktere" er det ikke selskapsspesifikt - han mener 737-piloter! ;) Stein er MD-elsker og nå Plastic-Fantastic 340-sjåffis, og ingen fan av den lille stutte Made in Seattle. Og, Dag - jeg regner med at du har fått med deg at FBU4EVR ikke er noen nesegrus beundrer av sin arbeidsplass, men har en sunn skepsis til hva ledelsen i selskapet driver med.

Og, selv om jeg er glad i de små grisene (både som passasjer, flyfreak og økonom), så lar jeg meg ikke irritere av Steins drittkasting (som jeg heller ikke lar meg hisse opp av de som mobber den lilel søte Volvoen min [men jeg parkerer aldri ved siden av en XC90 igjen...])

Carry on!

En annen sak - er det virkelig så godt marked for piloter som Aftenposten får det til å virke? Det er vel stor etterspørsel etter piloter, men kun i visse markeder? I Skandinavia er det vel ikke så fett? De markedene som øker mest - Kina, Midt-Østen og India støvsuger markedet for piloter, men da må man jo flytte på seg.

Hva sier pilotene som kjenner markedet?

Du har mye rett i det du sier CK:) Noen akutt pilotmangel i Europa og Skandinavia er det ikke snakk om enda. Men man merker den positive (for oss piloter;) ) tendensen allerede. Både Ryanair og Easy kansellerer visstnok flere og flere flighter grunnet pilotmangel. Har ikke sett noen tall, men så sier nå jungeltelegrafen.
Dessuten tilbyr flere og flere europeiske selskaper sponsoropplegg der "de betaler" ratingen mot at man binder seg for en tid i selskapet. For bare noen år siden måtte man ha rating på typen ved ansettelse eller "no job for you".
En annen sak er at mange selskaper har ansatt vanvittig mange ferskinger helt uten erfaring, f.eks Ryanair. Nå sliter de litt med at det tynnes ut i det øvre sjikt blant skipperne og har problemer med å få sjekket ut nok nye. Dette åpner for folk med erfaring som kan få såkalt direct entry som skipper.
Noe stort rykk vil vi ikke se i Skandinavia før SAS begynner å ansette piloter igjen, men det skjer kanskje allerede til høsten?:)
WF som jeg selv flyr i merker allerede effekten av færre piloter de også. I fjor ble det faktisk ansatt folk med noe under minstekravet vårt. Det har aldri skjedd før.

Kan vel oppsummere med å si at for bare tre år siden fikk man ikke jobb noe sted med mindre man var villig til å pantsette huset for et typekurs. Nå får man nesten garantert jobb dersom man står på litt, ringer litt rundt og viser motivasjon.

Vi får bare håpe Bin Laden og co. ikke finner på for mye kødd i nærmeste fremtid...:rolleyes:

Originally posted by CK

En annen sak - er det virkelig så godt marked for piloter som Aftenposten får det til å virke? Det er vel stor etterspørsel etter piloter, men kun i visse markeder? I Skandinavia er det vel ikke så fett? De markedene som øker mest - Kina, Midt-Østen og India støvsuger markedet for piloter, men da må man jo flytte på seg.

Nei, markedet er slett ikke fett i Skandinavia om man da ikke har noen år på baken i cockpit allerede. Her henger markedet etter, men så er jo også markedet ganske begrenset. Spesielt nyutdannede piloter har det fortsatt vanskelig med å finne jobb, og man må som regel ut i verden for å finne noe. Og selv da må man fortsatt kjøpe seg en typerating før man får seg jobb, noe som koster 100-300.000 nye kroner i tillegg til en allerede dyr utdannelse til 500-700.000 (dyr inngangsbillett). Heldigvis har Posten sin kontrakt med Westair skaffet jobb til mange nyutdannede piloter (ca 25 stk), så det er på bedringens vei.

Jeg tror markedet i Skandinavia vil fortsatte å henge etter frem til SAS begynner å ansette piloter igjen. Ryktene sier det skjer på slutten av 2007 eller begynnelsen av 2008, og selskaper som da har ex-SAS-piloter i stallen vil nok oppleve at mange forsvinner tilbake til SAS. Da først blir det bevegelse i massene. I Widerøe er det vel 30-40 piloter som har kommet fra SAS da det ble kuttet i tiden etter 9/11. Hvor mange som går tilbake er vanskelig å si, men noen er det helt sikkert.

Grunnen til at Aftenposten sier det er godt arbeidsmarked for piloter, er at de baserer det på opplysninger fra Luftfartsskolen. Flyskoler vil ALLTID si at det er godt marked for piloter, for de lever jo av sine elever. Er det nedgangstider sier dem at "det er nå det er riktig å starte utdannelsen, da er du er ferdig utdannet ved neste opptur". Og når markedet er godt sier dem at "nå er det ikke noe problem å få seg jobb - markedet skriker etter piloter!". Fine salgstriks :)

Originally posted by F35Landing
I fjor ble det faktisk ansatt folk med noe under minstekravet vårt. Det har aldri skjedd før.

Det gjaldt én person, og det har ingenting å gjøre med at det er "godt marked" for piloter :)

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by F35Landing
I fjor ble det faktisk ansatt folk med noe under minstekravet vårt. Det har aldri skjedd før.

Det gjaldt én person, og det har ingenting å gjøre med at det er "godt marked" for piloter :)

Og det var ingen av dere to??:question:

Widerøe justerte sitt minimumserfaringskrav ned ved siste ansettelsesrunde, og kompenserte slik jeg forstår det ved å øke antall flighter med instruktør på line. Lufthansa har brukt opp sin "pool" med piloter som ventet på jobb etter LHs flyskole, og ansetter for første gang (på lenge?) flygere utenfra eget rekrutteringssystem. http://www.lufthansa-pilot.de/ > Ready Entries. Det vil ha vært lurt å følge med i tysktimene på gymnaset...
I Norge er det en viss migrering oppover i markedet, ettersom Norwegian har hatt en jevn ansettelsesstrøm de siste årene, og dette har kompensert for stillestanden i SAS- og SAS Braathens-delene av konsernet.

Det gjaldt én person, og det har ingenting å gjøre med at det er "godt marked" for piloter

Men det er en tendens som sniker seg frem:) . Og det kommer fra treningssjefen sjøl. For bare et par år siden ville vedkommende med minst erfaring på et WF-kurs gjerne ligge på 2000 timer turbin fra andre selskap. Det norske markedet er nærmest støvsugd for aktuelle kandidater med såpass erfaring.

Og det var ingen av dere to??

Nope. Jeg er supererfaren;)

Lufthansa har et enormt behov for folk framover, men det er et generelt godt marked i Tyskland for tiden. Hapag-Lloyd, Air Berlin, DBA, LTU osv tar også inn folk. Som ready-entry i Lufthansa begynner man vanligvis i Condor, Germanwings eller LH Cargo. De som begynner i "riktige" LH kommer fra LHs egene skoler eller Cityline.

Det er merkbart at det begynner å bli mangel på piloter her nede i allefall. Mange utlendinger hos oss som beveger seg hjemover til Tyskland, Nederland, Belgia osv. Skal bli spennende å se om vi får de folkene vi trenger etterhvert. Det blir faktisk startet med ab-initio skoling igjen hos oss og det samme gjør Swiss.

I tillegg kommer Luxair til å ha noen piloter som skal fly hos oss i introduksjonsfasen av Q400 samtidig som det skal komme noen piloter på utlån fra SAS til oss..

Interesting times ahead.

Heisann,

EB
...og de fleste andre flyr jo også stygge griser - ditt eget CO f.eks!
Ja... og flere og flere blir det...^_^

CK Joda, jeg er klar over det og derfor bruk av "x"...;)

Pilotyrket...? Jeg vet at vi er i ferd med aa ansette en hel del piloter om dagen og naa staar B737-900ER paa doera. Vi har et saa stort behov for nye piloter og trening at vi setter opp en ny B737 simulator til i Juni... EB... Huff... der var det en til...:lol:

Dag

Back