DAT starter Stavanger - Florø

Vede

ScanFlyer Dusty
Medlem
DAT starter Stavanger - Florø

DAT starter direkterute Stavanger - Florø

DAT - Danish Air Transport starter direkteflyvninger mellom Stavanger og Florø. Første avgang blir mandag 16. januar 2012.

Kilde: http://www.boarding.no/art.asp?id=48419

Ikke så mye info enda. Men saken oppdateres hos Boarding.no. En litt overraskende rute som jeg vet om noen bekjente inkludert meg selv blir glad for. Blir spennende og se om det er SAAB340 eller ATR42 på denne ruten.

Re: DAT starter Stavanger - Florø

Rutetidene blir som følger:

DX67

DX71 SVG 07:25 FRO 08:30
DX78
FRO 16:10 SVG 17:15

Skal bli spennende og se hvordan dette flyet skal slinges.

Det er nok for å kunne rotere fly uten å måtte ty til tomflyvninger.

Ser de flyr kun frem til 31. mars 2012. Noe som kan tyde på at de mister Florø til Widerøe?!

Ser de flyr kun frem til 31. mars 2012. Noe som kan tyde på at de mister Florø til Widerøe?!

Er vel heller snakk om å vente med å legge ut rutene før anbudene er avklart. Såvidt jeg husker har vel WF delvis gjort det samme

DAT sitter ofte og rugger lenge på sine ruter og de blir noen gang lagt ut ganske sent. Og med denne enorme ekspansjonen nå så tar det vel ekstra lang tid å få ting på plass.

Det er vel en liten oljerute, som vil passe bra for 2-3 helikopteravganger pr dag.

Ja, det er det. Det vil nok ta noen pax fra Norwegian og SAS. Det er en del som nå flyr SVG-BGO-FRO.

Da blir det vel en slinge som vil gå SKE-SVG-FRO?

Hvad er status for denne rute efter den 1. april? Såvidt jeg kan se kan man ikke booke ruten, men omvendt har DAT tidligere meldt ud, at de ville fortsætte den selvom de tabte udbuddet omkring Florø. Kan ikke finde nogen udmeldinger om at de vil stoppe ruten.

Dette er tydeligvis ei oljerute.

Rungholm seier dei ikkje er opptekne av passasjertal, men inntening per flyging. Korleis utviklinga har vore ynskjer han ikkje å gå i detalj på.(NRK)

Ja antar at de aller fleste reiser her er folk som skal videre offshore. Både Snorre A/B og Gjöa med driftsorganisasjon i SVG har utfart fra Florö, regionalpolitikk sier noen.

DAT har i dag syv ukentlige flyvninger i hver retning, men skal ifølge Firdaposten øke ytterligere, uten at jeg helt forstår om det bare er en ny ukentlig avgang eller en ny daglig avgang. Ruten går i dag to ganger daglig på mandager, onsdager og torsdager, samt en gang daglig på tirsdager.

DAT-sjef Jesper Rungholm aukar kapasiteten på direkteruta mellom Florø og Stavanger ve d å opprette enda ein avgang for å ta unna morgontrafikken frå Nordsjøen.

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article6181017.ece

Ellers fant jeg denne i kommentarfeltet:

Det gledar meg stort at DAT held fast på Florø, og det er ikkje overraskande at passasjertalet gjekk opp etter at Widerøe fekk rutene til Flesland og Gardermoen. Eg vonar dei kjem attende for fullt ein dag. Widerøe er berre trist til samanlikning.

+ DAT serverer kaffi på flyet.
- Widerøe serverer ikkje kaffi. Dei sel øl i staden. Klokka 7 om morgonen treng eg kaffi, ikkje øl!

+ Med DAT kunne ein alltid få tak i billettar til 350 kroner på alle avgangar om ein var ute i tide. Om ein var for sein, var neste steg ca 600 kroner.
- Widerøe skal visst ha billettar til 400 kroner. Det er heilt tilfeldig når dei dukkar opp, men det er heilt sikkert at dei ikkje kjem på avgangar på vituge tider. Det er ikkje ofte eg finn billettar til under 850 kroner når det passar å reise.

+ Flya til DAT er større og meir komfortable.
- Flya til Widerøe er mindre, bråkar meir i kabinen og kjennest generelt meir vinglete.

Det seiest at ein slepp å flytte bagasjen når ein skal byte fly med Widerøe. Det har eg ikkje prøvd. Etter at Widerøe tok over, har det vorte for dyrt å fly heile vegen når familien skal ut og reise, so vi køyrer heller til Flesland, Torp eller Gardermoen og tek fly direkte derifrå. Kanskje DAT kunne slå til med ei rute til Torp?

Det var ikke mye info i den store flotte artikkelen.

Istedet for kaffe ombord så får du den før flygningen med Widerøe. Salg som begge har ombord tror jeg kommentatoren din blander inn i sammenhengen som det passer. At alle har en mening om billettpriser er gammelt nytt, særlig de siste xx år når alle har både høye og lave priser.

Men det må sies at også jeg ville nok uttalt meg kritisk til selskap jeg oppfattet fløy "mer vinglete" enn andre ;)

Ironien til en annen kommentator var mer uvanlig for Firdaposten å være; "Her i Florø synes jeg vi skal ha ruter på fly, båt og buss som til enhver tid dekker behovene til oss alle,uansett hvor tid på døgnet det er.Og for all del ikke stopp i Førde på veg østover eller sørover."

Trafikktall for Florø tyder på at rutetilbudet ikke er helt galt, selv om WF står for det aller meste.

Back