DAT klare for Moss Lufthavn Rygge

Aftenposten antyder priser på/fra 349.- regner med at det er pr vei.

- Rygge er en flyplass vi har vurdert med jevne mellomrom, og da det kom frem at Norwegian ikke lenger skal fly derfra, ble det en mulighet for oss, sier Dennis Rybasch, kommersiel sjef i DAT.

- Med den type flymaskiner vi har, med plass tl omtrent 50-60 passasjer pr. maskin, kan vi ikke konkurrere med Norwegian, sier Rybasch.

Dette er DATs største satsning i Norge fra en og samme flyplass. Beliggenheten til Rygge er en viktig faktor for DAT. Dersom responsen er god nok utelukker ikke selskapet at flere ruter, også til andre destinasjoner i Norden, kan komme.

- Vi ser på muligheten for å opprette en rute mellom Rygge og København, bekrefter Rybasch.

- Men nå skal vi først implementere og evaluere innenriksrutene, sier Rybasch.

Billettene vil koste fra 349 kroner.

Kilde: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4221714.ece

Jo, er veldig klar over det. Men det er tilbudspriser som legges ut den 1. hver måned. Jeg gikk ut fra de ordinære prisene.
Først-til-mølla er ellers et rasende populært tilbud. Mange som sitter ved pc'n sin kl 23:59 på natta og venter på at billettene slippes :)

Jo, er veldig klar over det. Men det er tilbudspriser som legges ut den 1. hver måned. Jeg gikk ut fra de ordinære prisene.
Først-til-mølla er ellers et rasende populært tilbud. Mange som sitter ved pc'n sin kl 23:59 på natta og venter på at billettene slippes :)

Finner det ut neste uke når de blir lagt ut for salg :)

De har vel en del fly som brukes til charteroperasjoner som kan slinges inn i rutetrafikk ved behov?

Bare spekulasjon, men kan det være de trekker ut en maskin fra Skien og flytter den til Rygge? Sannsynligvis mer å hente å fly alene fra Rygge enn vinge mot vinge med WF på Skien?

Rutetidene lar vente på seg, de skulle vært klare i løpet av denne uka - men så lagt har ingenting blitt offentliggjort.

DAT har nå publisert rutetidene til Stavanger, med oppstart 31. oktober.

DX663 RYG-SVG 09:05 - 10:20 SF3 12345xx
DX667 RYG-SVG 16:55 - 18:10 SF3 12345xx
DX665 RYG-SVG 19:20 - 20:15 AT4 xxxxxx7

DX662 SVG-RYG 07:25 - 08:40 SF3 12345xx
DX666 SVG-RYG 15:15 - 16:30 SF3 12345xx
DX666 SVG-RYG 18:00 - 18:55 AT4 xxxxxx7

Flyet starter tydeligvis i Stavanger - legg også merke til AT4 på søndagsavgangene.

Billettene ligger ute på www.dat.dk - og starter på 495 kr inkludert skatter/avgifter.
"Først til mølla"-priser på 349 kr inkludert skatter/avgifter blir også tilgjengelig på denne ruten den første i hver måned på www.dat.dk.

Det vil også bli servert et gratis måltid på alle flyvningene med DAT - frokost på morgenavgangene og sandwitch på senere avganger.

Last edited:
Ble betydelig bedre tider nå enn det City Airline hadde. Håpe at ruten nå blir brukt slik at den opprettholdes :)

Last edited:
Ble betydelig bedre tider nå enn det City Line hadde. Håpe at ruten nå blir brukt slik at den opprettholdes :)
Absolutt, men ikke for alle:
Forretningsreisende fra Østfold på dagsbesøk i Stavanger må gjøre unna sine ærend mellom landing på Sola klokken 10.20 og avgang samme sted klokken 15.15.

http://www.f-b.no/nyheter/haplose-rutetider-1.65005997

Jeg er ingen ekspert, men morgenflyet kunne vel med fordel begynt å fly en time før, +/-.

Last edited:
Helt enig Glenn, selv om tidene er bedre så skjønner jeg at noen vil bruke OSL.
De som bor i indre vil jo bruke kortere tid via OSL til SVG.

Håpe noen på Rygge kan sette dette litt i perspektiv for DAT slik at det blir et 07.00 eller 07.30 fly feks.

Altså, dette er ikke gode rutetider fra DAT sin side. Sjekket fra Skien og den ruten består, og da skjønner jeg ikke hvorfor selskapet skal ha to maskiner stående på Sola store deler av dagen.

Hadde ikke en routing SKE-SVG-RYG og RYG-SVG-SKE vært bedre både morgen og ettermiddag?

Vi får se hvordan dette går, men slik det er nå forstår jeg næringslivet i Østfold. Blir spennende å se om rutetidene til Bergen og Trondheim blir like "gode".

Rutetidene til Bergen og Trondheim blir tilnærmet like som Norwegians,
da DAT/DOT/DITT/DATT vil starte med to basefly på Rygge.

De som bor i indre vil jo bruke kortere tid via OSL til SVG.
Hvordan får du til det?
Askim-RYG tar 55 min. Askim-OSL tar 1t og 17 min.
Marker-RYG tar 1t og 25 min. Marker-OSL tar 1t og 44 min.
Hobøl-RYG 45 min
Hobøl-OSL 1t og 7 min.

Hvordan får du til det?
Askim-RYG tar 55 min. Askim-OSL tar 1t og 17 min.
Marker-RYG tar 1t og 25 min. Marker-OSL tar 1t og 44 min.
Hobøl-RYG 45 min
Hobøl-OSL 1t og 7 min.

Kjørt et par ganger fra Mysen til OSL og brukte ikke noe spesielt lengre tid dit enn til RYG.

ps, med bil.

Det er ca 15-20 min lengre til OSL enn til RYG fra Mysen (22,5 km), jf. Gule Sider.

Vet ikke hvem vei gule sider velger sånn sett heller jeg.
Men uansett ang kjørevei, så burde første avgang gå fra RYG mellom 07-08 på morgen. Så hadde næringslivet vært fornøyd....hehe

Back