DAT burde kjøpe BAE Avro?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
DAT burde kjøpe BAE Avro?

Heisann flyvenner. Jeg lurer på en liten ting som noen her inne kansjer vet svaret på eller nokså lignende, DAT har jo MD og ATR og Saabre. DAT har også bestilt nye ATR for og utvide rutenettet i Norden og Europa, men burde dem ikke kjøpe andre fly altså jet? Som for eks BAE Avro et middelstor jet som tar en del folk og som sikkert er bedre og raskere en dem de har i dagen flåte bare lurer?. Er noen her inne enige med meg?
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Trur ikke vi trenger å fortelle selskapene hva slags fly de skal kjøpe......
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

De vet nok best selv men. Men jeg tenkte på raskere og mer passasjerer burde vel være bra for dem, istedenfor dem små trange saabre
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Tror Avro er en god del dyrere i drift enn ATR. Hvis Saabene blir for små kan de jo byttes ut i ATR ;)
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja dem kan byttes ut i ATR men dem har jo en gammel MD også som ofte står på service. Så noe må de gjøre eller er planen og bare ha ATR. Hadde håpet dem satser på jet også for og klare konkuranse.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

BAE Avro flyene ble tatt ut av produksjon for 10 år siden, i tillegg er de dyrere å vedlikeholde i forhold til andre fly med samme kapasitet. Bombardier CRJ eller Embraer E-jet ville kanskje vært et bedre valg. (Personlig vil jeg ikke se noen av de flyene i legofarger!)
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja men BAE er vel middels store. Men E-Jet og CRJ kunne dem satset på også, tror ikke det hadde vært så dumt men hadde vørt kult i slike farger.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Nå sier ryktene at neste flytype til DAT/DOT blir to stk. Dash 8-200. De har visst 10 piloter på typearatingkurs.. Tror det er smart. Dash 8-100/200 funker godt på kortbane og anbudsruter.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Nå sier ryktene at neste flytype til DAT/DOT blir to stk. Dash 8-200. De har visst 10 piloter på typearatingkurs.. Tror det er smart. Dash 8-100/200 funker godt på kortbane og anbudsruter.

Hvor skal de få tak i to Dash-8 maskiner da?
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja er nokk ikke dumt det nei. Så dem ska bare satse på prop tydeligvis, jaja vi kan ikke styre dem og pengene har mye og si. Men DAT utvider i Norge hele veien så tenkte hvis rutene blir bra her og i DK må vel jet være en racer i forhold til prop.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja er nokk ikke dumt det nei. Så dem ska bare satse på prop tydeligvis, jaja vi kan ikke styre dem og pengene har mye og si. Men DAT utvider i Norge hele veien så tenkte hvis rutene blir bra her og i DK må vel jet være en racer i forhold til prop.

Widerøe's sine Dash 8-400 flyr med omtrent samme hastighet (litt senere selvsagt) som en jetmaskin så på de korte rutene har prop. vs. jet ikke så veldig mye å si.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ok skjønner dem velger prop på de små flyplassene som Røros. Men hva med Rygge - SVG og de andre rutene som er litt lengre og har mer passasjerer. Men DAT om det ikke gale med Dash, men de bråker vel en del i forhold til en jet. Så en jet er vel mer behagelig og sitte og være i.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Hvorfor velge Avro? Flyene er trege, dyre i drift, ganske trange og ikke spesielt mye større enn de største dashene og ATRene
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ok skjønner dem velger prop på de små flyplassene som Røros. Men hva med Rygge - SVG og de andre rutene som er litt lengre og har mer passasjerer. Men DAT om det ikke gale med Dash, men de bråker vel en del i forhold til en jet. Så en jet er vel mer behagelig og sitte og være i.

Ja, prop bråker nok litt mer en en jet maskin. Men faktisk ikke så veldig mye.

Så var det dette med økonomi da. Det kan hende det er mer lønnsomt å drifte en Saab eller ATR iforhold til en Jet-maskin.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja sant dem at en jet koster mer i drift. Men en jet er vel mer miljøvennlig enn en Saab og Saaben begynner vel og dra på årene også og mange klager på dårlig plass inne i dem, så jeg vet ikke jeg.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Dash 8-200 skal altså erstatte Saab 340 som er på vei ut? (om vi skal tro ryktene).

Når vi er inne på DAT - hva brukes MD'ene de har til?
Mye wetlease og charter?
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ja sant dem at en jet koster mer i drift. Men en jet er vel mer miljøvennlig enn en Saab og Saaben begynner vel og dra på årene også og mange klager på dårlig plass inne i dem, så jeg vet ikke jeg.

Dash 8 har jevnt over bedre benplass så hvis den kommer inn i flåten så blir nok komforten litt bedre.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Dash 8-200 skal altså erstatte Saab 340 som er på vei ut? (om vi skal tro ryktene).

Et annet rykte er at de skal prøve seg på å konkurere litt med Widerøe på anbudsrutene. Dersom de får tilbud kontrakter på anbudsrutene da.
 
Re: DAT burde kjøpe BAE Avro?

Ok det er da bra :) for da slipper folk og klage om dårlig plass og komfort. Men DAT får velge tror dem driter i hva vi sier for og være ærlig, med mindre dem tar en test om hvilket fly de vil at vi skal ha som er best og fly med.
 
Back
Top