Dash Q200 - Kortbanenettet

LN-TIB

ScanFlyer Gold
I forbindelse med FOT har jeg lekt litt rundt på nett for å se hva som finns av materiell tilgjengelig for eventuelt konkurrenter til Widerøe på kortbanenettet. Ettersom det kreves 30 seter og trykkabin er det vel bare Dash som kan håndtere disse rwys. -100 finns det lite av og det meste er veldig gammelt, men det er endel tilgjengelige Q200 fra Horizon som de skal bytte ut.

Har registrert i tidligere tråder at det gjelder helt egne bestemmelser for minima osv for å kunne operere -100 på 800rwys. Gjelder disse også for Q200, eller har vektforskjellen vesentlig betydning her?
 
FOT - Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse. Er de avtalene som Samferdselsdepartementet inngår med flyselskapene på sekundærrutenettet. Disse kalles FOT-ruter, siden det ligger en forpliktelse til en viss ruteproduksjon i avtalene.

Mvh,
 
FOT - Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse. Er de avtalene som Samferdselsdepartementet inngår med flyselskapene på sekundærrutenettet. Disse kalles FOT-ruter, siden det ligger en forpliktelse til en viss ruteproduksjon i avtalene.

Mvh,

Ah.. skjønner. Finnes det egentlig noen reell erstatter til -100 versjonen?
 
Dornier 328 kan du nok glemme på kortbanene ja. Dornier var i sin tid i BOO hos WF for å vise frem hva de var i ferd med å bygge, men 328'en ble aldri tvers igjennom en kortbanemaskin..
 
Ytelsesmessig ligger vel 200 ganske jevnt med 100. Den har jo sterkere motorer, men veier også litt mer. Etter hva jeg har hørt skal dette gå ganske opp i opp.
 
Mener å ha hørt at kortbane versjoner, som WFs -100, har større flap enn vanlig versjoner. Stemmer det? Og i så fall så burde det nesten kunne gå an å få det på -200 også.

Tror nok at -200 også kan brukes på kortbane, så lenge at visse krav tilfredsstilles.
 
Når kortbane-nettet skal ut på anbud igjen, så er det jo ikke så usansynlig at det er flere enn 1 aktør som blir å få tildelt ruter :) Så da er det nok flere enn Widerøe som kommer til å fly på kortbane-nettet.. Til anbudet er utlyst igjen så skal SSJ være ferdig utvidet til 1199 m! Noen som tror på en aktør med maskin som f.eks ATR 42 eller Saab 340, som tar seg av rutene til og fra SSJ og BNN? ;)
 
Vil vel ikke være helt umulig at en får se DHC8-300 også. Widerøe benytter denne endel i nord på ruter uten tilskudd, samt til Lakselv. At SSJ blir tilgjengelig for flere flytyper gjør nok at muligheten til at en vil se andre aktører her absolutt er til stede. Dette forutsetter at det ikke gjøres endringer i muligheten for å gi samlet anbud på flere ruter. I forbindelse med høring som ble gjennomført av departementet så var det sterke ønsker om at det burde stilles krav om ruter også internt på helgeland, dvs mellom mo i rana og brønnøysund ol. Widerøe flyr slik pr i dag, men kommer annen aktør inn med feks ATR så vil muligheten for helgelendinger til å fly internt falle bort.
 
Vil tro at regulariteten også kan bli dårligere dersom man ikke kan bruke alle plassene på Helgelandskysten som alternate. Er vel tilfeller i dag hvor man kan lande i Mosjøen men ikke Sandnessjøen, eller andre kombinasjoner. Alternativet med fly som krever lenger bane blir da at man må bli med helt til Bodø eller TRD eller flighten blir kansellert i stedenfor en biltur på noen mil.
 
Vil tro at regulariteten også kan bli dårligere dersom man ikke kan bruke alle plassene på Helgelandskysten som alternate. Er vel tilfeller i dag hvor man kan lande i Mosjøen men ikke Sandnessjøen, eller andre kombinasjoner. Alternativet med fly som krever lenger bane blir da at man må bli med helt til Bodø eller TRD eller flighten blir kansellert i stedenfor en biltur på noen mil.

Dette er korrekt!
Pr i dag hører det skjeldenheten til at et fly som ikke kan lande i f.eks MJF ikke lander i SSJ, MQN eller i nød BNN.
Får SSJ og BNN en annen operatør som ikke kan lande i MJF og MQN blir det BOO eller TRD som alternativ med påfølgende L A N G busstur hjem. (Været skaper ofte problemer i både SSJ og BNN ja, utsatt for vind ja...)

Håper noen glupe hoder i Samferdselsdep. klarer å ha flere tanker i hodet når anbud skal tildeles :)

E!
 
Håper noen glupe hoder i Samferdselsdep. klarer å ha flere tanker i hodet når anbud skal tildeles :)

Støtter den, men enkelte ganger viser det seg jo at det er viktigere at det er en billig og dårlig løsning enn en bedre litt dyrere løsning......
 
Saab340 er vel en mindre flytype enn det hva Samferdselsdepartementet vil ha flyvende på de rutene vel...

Flytype er underordnet og ikke tema for departementet. Så lenge de har 30 seter og trykkabin så vil Saab340 oppfylle kravene.
 
Det er uansett interessant hvilken maskin som med årene kan erstatte Dash 8-100 på kortbanenettverket. De er jo allerede ganske gamle og varerer ikke evig...
 
Back
Top