Dash 7 - suksess eller ikke?

Cessna182

ScanFlyer Blue
Så fra Afganistan at båren(e) til de drepte hos FN ble fløyet avgårde i UN-fly Dash 7.
Vet at Widerøe hadde disse en gang i tiden. Synes at disse flyene (Dash 7) har gått over i historien. Var denne flytypen en flopp ? Eller hva ?

Re: Dash 7 !

Kan ikke annet en elske Dash 7!!! En fantastisk fly!

LN-WFG-001-1024.jpg

Ble vel for dyrt å holde fire motorer med mat og stell...?

Steinar
http://www.seabee.info

Hvis man sammenligner med dagens arbeidshester på kortbaneflyplasser, så er det tydelig hva to ekstra motorer kan tilby: flere passasjerer (50) og kortere avgangs- og landingsbane. Men, som nevnt, altfor dyrt å drifte, to ekstra motorer som skulle ha fuel og vedlikehold.

Så fra Afganistan at båren(e) til de drepte hos FN ble fløyet avgårde i UN-fly Dash 7.
Vet at Widerøe hadde disse en gang i tiden. Synes at disse flyene (Dash 7) har gått over i historien. Var denne flytypen en flopp ? Eller hva ?

Jeg skal ikke si om det var en flopp eller ikke. Maskinen er, som det er sagt tidligere i denne tråden, dyr å vedlikeholde og drifte. Som de forskjellige videosnuttene viser er det en maskin med STOL egenskaper.

Totalt ble det bygget 113 maskiner. Den maskinen som har figurert på bilder fra Afghanistan de siste dagene ifm angrepet på FN personell har cargodør i fremre del av kabinen. Dette er en utgave som Widerøe ikke hadde. Av disse 113 maskinene er 51 fremdeles i bruk. 30 maskiner står lagret. 27 er kassert og 5 er w/o. (opplysninger fra airlinerlist.com).

I Widerøes flåte var følgende maskiner innom. C/N: 026, 028, 029, 034, 041, 045, 046, 049, 084, 091 og 110. Alle var versjon 102, bortsett fra c/n 110 som var versjon 110 (også fra Airlinerlist.com og plane-spotter.com).

Vidar

Er en utrolig pen maskin, fløy med denne fra FBU til TRD tidlig 90 tallet husker jeg. er noe med det 4 motorene som gjorde at jeg aldri glemmer denne.

Pen? Dæsj Seven er et tøft fly, men pen er ikke noe som ville fallt meg inn :)

Fikk noen turer med denne, minnes kabinen som litt mørk og ´tung´, var vinduene forholdsvis små ? Syntes det var stor opptur da Dash-8 overtok.

Flyplassen i Courchevel ble brukt i åpningen av James Bond, Goldeneye..

Men det var OT

erlingjo

Back