Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

BU662, som du sier, oppfølging av AD notes, er daglig, normal prosedyre, og det er rimelig spesielt at dette har glippet så til de grader hos SAS.

Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Det morsomme er jo at PR avd sier, at når man tilslutt fikk tatt disse inspeksjonene fant man ingenting, så passasjerene var aldri i fare.. jeezz

Interressant at det er så dørgende stille..

Det meste er vel sagt. Det forhindrer ikke det faktum at SAS er tatt grundig med buksa nede. Jeg kan ikke finne noe detaljer omkring hvordan dette ble oppdaget; om AD'ene bare ble utført stille og rolig med påfølgende beskjed til STK eller om man gjorde det man burde, eller rettere sagt skulle: 1) Beskjed til STK. 2) Grounde angjeldende fly til AD'ene er utført. 3) Implantere forbedrede rutiner.
Artikkelen i Ingeniøren er ganske informativ, flere av disse AD'ene er faktisk ganske alvorlige, ikke bare filleting. Jeg kan bare nevne at flere av dem ble utført innen det som da het SAS Norge. Og da fant man i hvert fall ett tilfelle av "collapsed fuel filter" såvidt jeg husker, og flere av de undersøkte hadde den mistenkte type filter installert.

Vi andre får bare ta lærdom av dette. "Lær av andres feil, du får ikke tid til å gjøre alle selv".

Så får vi se hvilke konsekvenser dette får.

Last edited:

Som du sier Stone, dette er ikke snakk om bagateller, men konsekvenser? Da et kjent kortbaneselskap, delvis statseid fikk så hatten passer om cowboykultur etter en rekke havarier, skjedde såvidt meg bekjent intet med hverken driftstillatelse, eller prioritering ved tildeling av subsidierte ruter.

Det er da faelt saa ivrig du er, da ...

Det stemmer nok det. Men "avviket" hos kortbaneoperatøren ble vel lukket i og med at de virkelig greide å gjøre noe med kulturen. I dette tilfellet har vel, såvidt jeg kan se, nøyaktig det samme skjedd som da Trent-AD'en forsvant i dypet av SAS Techs datasystem. De har altså ikke klart å gjøre noe med det, og det er det som gjør dette ytterst alvorlig. Som jeg nevnte tidligere ble jo "revisor-arbeidet" flyttet fra SAS Tech til SAS SOM etter Trent-affæren; det er jo nå reversert. Man har altså reversert deler av endringene som lukket det avviket, antagelig med STK's velsignelse.
Men vi som nå sitter på utsiden av SAS kan vel bare tro og synse om dette. Men "ih guder" hvor dette lukter vondt.

Og det er jo klart, som du egentlig sier, at å stoppe en samfunnsaktør av den størrelse og viktighet er en ganske vrien affære. Det kan dessverre fort gå politikk i sånt.

Last edited:

Lett å bli ivrig når ett selskap som så mange forguder og snakker varmt om når sikkerhet, fornuft, erfaring og drift blir diskutert plutselig viser seg å være så på bærtur. Dette er jævlig grove greier fra SAS, pax betaler for en vare som er mangelfull. Å si at SAS er dyktige og gode fordi de selv fant det ut er bare bull, dette skulle aldri ha skjedd. SAS er arrogante og har nå bevist at sikkerhet ikke var deres første prioritet!

Interressant at det er så dørgende stille..

Det får man ha sin egen mening om, kanskje som en sier få her inne om dagen. Eller som jeg føler, det er veldig vanskelig å diskutere seriøst med de som misliker SAS her inne.

Det får man ha sin egen mening om, kanskje som en sier få her inne om dagen. Eller som jeg føler, det er veldig vanskelig å diskutere seriøst med de som misliker SAS her inne.

Da må jeg dessverre få si at jeg føler det likt, bare omvendt, om du forstår hva jeg mener.:cry:
Og bare så det er sagt: Jeg misliker ikke SAS, jeg er bare en smule skeptisk.

Men at aktiviteten generelt er lav er jeg enig i.

<mod note>

Bare så det er nevnt: Dere må gjerne diskutere denne saken, eller komme med saklige utspill mot SAS, men hold det på et saklig nivå!

Skal dere diskutere forumet vs SK vs DY så opprett en tråd i Forum Feedback.

</mod note>

Sorry.. Misliker langt ifra SAS, men sliter litt når jeg leser innlegg som avsluttes med " vi som ikke har så mye negativt å si om SAS" de fleste superpositive innlegg virker enten som om de er skrevet av en prepubertal guttunge som digger å se SAS logoen på finna når han sitter og tar bilder på short final ( og for guds skyld fortsett med det, er stadig innom airliners.com) men., vær så snill å la oss som har vært i bransjen en stund, og sansynligvis har en smule peil ikke bli avfeid med at det er "vanskelig å diskutere med folk som ikke liker SAS" dette er jo totalt vås.

Hvorfor i pokker kommer du med noe om DY her Discus? Her har vi mer enn nok med SAS, STK, de tre landenes luftfartstilsyn og ansvarlige regjeringsdepartementer i de tre landene. Rigsrevisionens rapport fra desember 2006 (rapport fra audit for perioden 2003-2006) og den siste rapporten (2006-2009) dekker akkurat det samme - et ikke fungerende tilsyn administrert av STK, en ikke fungerende oppfølging av fra departementshold og et flyselskap som har fått carte blance til gjøre som de vil. Dette ser ut til ikke å være begrenset til et av de tre landene, så da er det helt klart at STK som ble opprettet for denne oppgaven i 1969 ikke er tilfredsstillende for dagens situasjon. At SAS har utnyttet dette dårlige tilsynet til å "spare" penger på å ikke gjennomføre nødvendige kontroller/inspeksjoner/vedlikehold og beholde flyene i luften lenger enn tillatt for å øke inntektene - og nå er disse ekstra inntektene blitt livsnødvendig. Med andre ord SAS er tatt med buksa nede og det er helt klart ikke at begrepet "safety first" ikke gjelder i SAS. Siden dette nå er avslørt til å ha foregått i årene 2003-2009, er det helt klart blitt en del av bedriftskulturen i selskapet.

Slik jeg ser det må følgende gjennomføres:
- STK nedlegges øyeblikkelig.
- inspeksjon av flyene overføres til flaggstatenes tilsyn.
- organisasjonstilsyn av flyselskapet utføres av Transportstyrelsen siden selskapet er registrert i Sverige.
- enkeltenheter som er organisert som aksjeselskap i enkeltland skal organiasjonstilsynet utføres av de landenes tilsyn der selskapet ligger.
- hver enkelt av de tre tilsynsmyndigheter vil bli gitt tilsynsmyndighet og sanksjonsmyndighet i alle tre land når det viser seg at aktivitetene er landsoverskridende.
- sanksjoner skal gjennomføres øyeblikkelig ved findings - og nivået for disse sanksjonene skal de tre tilsynenes enes om på forhånd og betingelser helt opp til grounding av hele selskapet.
- ved enhver findings skal tilsynet skjerpes i henhold til en plan tilsvarende MIL-STD-105E/ISO 2859-4:2002 og tilsvarende avslappet tilsyn hvis SAS viser seg å arbeide seriøst med å fjerne årsaker til findings.

For det norske Luftfartstilsynet vil dette medføre øket aktivitet og helt klart må det til en egen utestasjon som ikke holder til i Bodø, men på OSL med hovedoppgave å være "task force SAS".

Dette vil bli dyrt for tilsynene, og siden det er SAS som er årsaken til dette bør også SAS betale for dette siden de ikke er til å stole på. Selvsagt er det også en fare for at de tre tilsynene vil overlappe, men det vil ikke gjøre noe i det hele tatt. Problemet er i dag ser ut til at det ting som i dag faller mellom to stoler, og en overlapp vil eliminere dette.

Jeg har en mistanke om at ikke noe slikt skjer siden devisen er jo å selge selskapet så raskt som mulig. Men hvor mye vil eierne tape på å selge et selskap som synes å ha en slik slapp holdning til sikkerhet slik at 1% av flightene i perioden 2006-2009 egentlig ikke skulle vært i lufta?

Jeg ville ikke gå så langt som å indikere at SAS/SAS Tech har gjort dette med vilje, de vet at det ville komme ut før eller siden, enten via STK eller gjennom andre kanaler. Men at man virkelig kan stille spørsmål ved STK's jobb i tilsynet av SAS er sikkert, og det er vel egentlig det som kan være Riksrevisjonens jobb her. Og den har de tydeligvis gjort.
Jeg har ved selvsyn sett prosedyrer innen SAS Tech som ble endret i BU mange år før, etter forlangende fra Luftfartstilsynet. STK hadde visstnok ikke satt samme krav til SAS. Dette gjaldt sporbarhet på forbruksmateriell, å kunne spore absolutt alle smådeler til flyindivid. (Bogus parts-problematikk). Men det er jo egentlig på siden av det vi diskuterer her.

Last edited:

Det blir bare tull og snakke om rapportere seg selv i denne sammenheng.

SAS rapporterte seg selv på et tidspunkt da omfanget av den ulovlige operasjonen var på et så astronomisk høyt nivå at det var åpenbart at det ikke lot seg gjøre å holde det hemmelig lenger.

Vi snakker om AD notes som ikke er håndtert, hva skal man da tro om selskapets håndtering av SB'er. Det kommer gjerne en strøm av SB'er fra flyfabrikkene hvorav noen blir konvertert til AD hvis luftfartsmyndighetene vurderer de alvorlige nok.

Når man ser en slik lemfeldig holdning til Airworthiness Directives fra SAS, hvordan ser det da ut med Service Bulletins?

Når man ser en slik lemfeldig holdning til Airworthiness Directives fra SAS, hvordan ser det da ut med Service Bulletins?

Skal man tro de som kjøper brukte SAS fly , så blir nok SB fulgt opp

Starting this month, the parent company of Allegiant Air will take delivery of 18 Boeing MD-80 aircraft purchased from SAS Group as part of the Scandinavian operator's core restructuring programme.

Deliveries of the aircraft will continue through the third quarter of 2010 as SAS aims to remove a total of 21 aircraft from its fleet. Allegiant's forthcoming aircraft include 13 MD-82s/MD-83s and five MD-87s.

Allegiant president Andrew Levy says: "This transaction re-affirms our commitment to the MD-80 aircraft. Our ability to acquire such highly-reliable aircraft at attractive economics permits Allegiant to closely tailor our capacity to demand, a key element of our leisure-oriented business model. We believe these are clearly the best MD-80 aircraft available, having an unbeatable maintenance pedigree and being sister ships to 11 aircraft already in our fleet, thereby enhancing fleet commonality."

SB'er er noen annen ting en AD's. Og hva Allegiant tenkerforventer er ikke nødvendigvis sånnhet...

AD's har en bindende juridisk retts-karakter. De må utføres innen gitte frister. Å akseptere dette er del av EU_OPS og PartM og sertifisering av CAMO. SB'er er formelt en frivillig sak. En CAMO må skrive ned hvordan man handterer SB*er i sitt CAMOE. Dette må sjekkes av tilsyn.

Det hva SAS faktisk har gjord er dette: De har brudd gjeldende rett! Og ikke bare dette, de har gamblet med utrolig høy innsats, nemelig sine diverse drifts-lisenser.

Likevel langt mere spennende enn denne faktum er jo spørsmål hva skjer nå som konsekvens. Blir CAMO lisens fratatt?!? Blir dette en fine? Og, den aller-viktigste: Hvordan vil SAS, SAS Tech og de diverse tilsyn sikkerstille at disse ting ikke skjer igjen i fremtida? (Etter det gikk på hår-reisende vis heile 8 år!!!) Hva vil forandre seg i fremtida slik at luft-dyktighet av alle luftfartøy i SAS kan sikkerstilles heile tida?!?

Bestraffninge burde bli rett hard i og med at det ikke er förstegangen man bryter mot AD tidsfrister
Hentet fra Adresseavisa Publisert: 18.11.2006

"Drepende kritikk
Det siste halvåret er det avdekket fem alvorlige brudd på regelverket på langruteflyene og SAS har nå fått tre ukers frist til å rydde opp.

For to dager siden mottok selskapet et brev fra skandinaviske luftfartsmyndigheter som inneholdt drepende kritikk av sikkerhetsrutinene, skriver Dagsavisen.

Tidligere i år ble det avdekket at flere SAS-fly (A330 og A340)ikke hadde gjennomgått pålagt ettersyn og etter myndighetens syn derfor ikke var luftdyktige"

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article756620.ece

I følge direktøren for SAS Danmark er det IT-systemet som skal ha skylden for det enorme antallet ureglementerte flyvningene.

Er det bare jeg som synes det høres ut som en gedigen bortforklaring? Hvis de visste hva problemet var, hvorfor rettet de ikke opp systemet?

Direktør for SAS Danmark, Flemming Jensen, medgir at det er problemer, men skylder på selskapets IT-system.

– At fly har kommet i luften selv om det har vært ureglementerte flyginger, skyldes feil i IT-systemet vårt, sier han.

Transportministeren i Danmark vurderer politianmeldelse om det ikke vises tegn til forbedringer.

Den danske riksrevisjonens harde kritikk av SAS har fått transportminister Hans Christian Schmidt til å fly i taket.

SAS har ikke klart å leve opp til kravene om flysikkerhet og skal ifølge riksrevisjonen ha blåst i flyforbudet som internasjonale luftfartsorganisasjoner har utarbeidet.

– Vi vil være kjent for å ha en svært høy flysikkerhet, og det skal SAS leve opp til. Hvis ikke disse systematiske feilene rettes opp, vil vi overveie en politianmeldelse av SAS, sa Schmidt etter et møte med det danske luftfartstilsynet.

Full artikkel - http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3775523.ece

Back