• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Danmark: Massive jernbaneinvesteringer

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Den danske regering har fremlagt planer for massive jernbaneinvesteringer i Danmark.

De betyder, at man senest fra 2025 skal kunne nå fra København til Aarhus og Esbjerg på to timer og Aalborg på tretimer. Midtjylland på ca. 2,5 timer.

Dette vil formentlig medfører drastiske passagerfald på indenrigsflyvningen i stil med effekten efter den faste forbindelse over Storebælt. Karup er vel nu en dødssejler helt, fly København - Esbjerg er også urealistisk. København - Aarhus tror jeg heller ikke på, mens Billund og Aalborg måske kan overleve med lidt transfertrafik. Omvendt betyder planerne, at Københavns Lufthavn kommer en hel del tættere på kunderne i Jylland.

Hvis politikerne i Danmark er like raske som her på berget, ligger dette laaaaangt fram i tid.

De kan være langsomme. Men normalt får man her i landet først idéen om et projekt, så laves der en masse grundige undersøgelser, og så bruger man ti år på at finde pengene.

Denne gang har man fundet finansieringen før detailprojekteringen! Dermed er der styr på den del, der normalt får ethvert projekt til at trække ud. Derfor tror jeg, at planen om 2025 er forholdsvis realistisk.

Projektet med nye baner i Danmark er generelt en god ide, men hvis det skal nogen gang på jorden, så skal der nok bygges et helt nyt skinnenet til tog a la type TGV eller Shinkansen. Disse tog skal køre på separat skinnenet...Hvis de vælger sådan en løsning, så ja, så kan det ende med døden for hovedparten af flyvningen i Danmark.
Men hvis det her ender op i en "normal" dansk løsning, ja så udbygger man ikke skinnenet eller signal net, og så skal elektrificeringen igang asap..
Tog mæssig må man så håbe, at vi her i Danmark har lært af tidligere tiders fejl, alså holder sig langt langt væk fra Ansaldo-Breda. De har jo flere gange dokumenteret på bedste vis at de slet ikke magter opgaven eller sporvogne i GOT som de heller ikke kan klare.
Generelt set et et udbygget tog system i Danmark en god ide, men jeg tror altså også at det ikke bliver noget der gøres på hverken 5 eller 10 år..Det er en opgave som ligger op til 20 år ud i tiden, og til den tid er det jo ikke engang sikkert at der er noget der hedder flyvning i Danmark overhovedet..
Hilsen Ole

Jeg tror der vil være 2-3 danske indenrigsruter. CPH-AAL, CPH-RNN og måske CPH-SDG, dog er jeg meget usikker på den sidste, da Sønderjylland til den tid vil kunne nås med tog, inden for ca. 2-2½ time fra Købehavn.

AAR har jeg meget svært ved at se vil overleve, medmindre det skal være transfer og/eller charter. Men mest fordi den ligger så langt væk fra Aarhus som den gør.
BLL-ruten tror jeg heller ikke kunne klare det, med mindre det bliver transferflyvning. Vi kan jo se hvordand et gik med ODE da Storebæltsbroen åbnede. 1½ time fra København. Det kunne den rute ikke klare, og dermed lukkede ODE næsten helt ned.

KRP er ret sikkert død, da formentlig BLL og togene nok kan hente en stor del af det passagergrundlag som normalt flyver fra KRP. Allerede nu kan man se, hvor meget Norwegian kæmper på KRP ruten. De kan ikke fylde en B738'er, men lejer nu en Jettime B733 på ruten. Måske Cimber AS skulle arbejde sammen med SAS og lave en rute ala den Cimber Sterling havde, med næsten samme afgangs- og ankomsttider som dengang. Kunne være sjovt at se om folk ville gå på prisen eller på afgangstider?

Back