Danish Air Transport blir DAT, og DOT blir DAT LT

Someone

Moderator
Medlem
Danish Air Transport A/S har besluttet å endre sitt formelle navn til DAT A/S, mens det litauske selskapet endrer navn fra DOT LT til DAT LT

Samtidig vil flere fly og større del av trafikken bli overført til det litauske AOCet

https://check-in.dk/aendrer-navn-og-overfoerer-fly-til-litauen/

Som en del af One Airline-projektet ændrer Danish Air Transport navn til DAT A/S, og det litatuiske datterselskab, der fremover får en større rolle, skal hedde DAT LT.
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Som kjent har DAT (DK) fått lov til å operere anbudsrutene i Norge med bruk av både DAT (DK) og DAT LT, dog «som» DAT (DK), men i realiteten oftest bare vært DX-rutenummer og OY-fly, mens crew (arbeidskontrakt osv.) som tilhører DAT LT.

Nå har Luftfartstilsynet kommet med knusende dom over DATs praksis.
https://luftfartstilsynet.no/om-oss...tilsynets-oppfolging-av-dat-as-og-uab-dat-lt/
 
Last edited:
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Som kjent har DAT (DK) fått lov til å operere anbudsrutene i Norge med bruk av både DAT (DK) og DAT LT, dog «som» DAT (DK), men i realiteten oftest bare vært DX-rutenummer og OY-fly, mens crew (arbeidskontrakt osv.) som tilhører DAT LT.

Nå har Luftfartstilsynet kommet med knusende dom over DATs praksis.
https://flyger.no/nyheter-og-presse...dZspntHpuQXVPGwUlWqdh57ZjZ--w0uqZ2XeXp3rC-OIM

Bra, men dette blir vel stygt for DAT? Er ikke mange flyvninger igjen i Danmark (CPH-Bornholm og sesongruter) -- og noen oppdragsflyvninger i Tyskland/Italia
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Som kjent har DAT (DK) fått lov til å operere anbudsrutene i Norge med bruk av både DAT (DK) og DAT LT, dog «som» DAT (DK), men i realiteten oftest bare vært DX-rutenummer og OY-fly, mens crew (arbeidskontrakt osv.) som tilhører DAT LT.

Nå har Luftfartstilsynet kommet med knusende dom over DATs praksis.
https://flyger.no/nyheter-og-presse...dZspntHpuQXVPGwUlWqdh57ZjZ--w0uqZ2XeXp3rC-OIM


Hvordan kan det påvirke DATs drift fremover, spesielt når den nye anbudsperioden starter opp 1/4?
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Hvordan kan det påvirke DATs drift fremover, spesielt når den nye anbudsperioden starter opp 1/4?

I første omgang er de bare bedt om et tilsvar.

Etter å ha skummet gjennom virker det i korte trekk å handle om at DAT/DOT anses å ha base i Norge, må følge norske arbeidsmiljølov og konkret utarbeide et HMS rammeverk. Samt at kontraktsansatte skal behandles som direkte ansatte.
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Med det nye navnet bør vel nettadressen endres til DAT DOT COM.
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Hvordan kan det påvirke DATs drift fremover, spesielt når den nye anbudsperioden starter opp 1/4?

Den "enkle" løsningen på kort sikt er vel kanskje å utelukkende bruke crew fra DAT DK? Men på lang sikt blir vel det vanskelig når alle nyansettelser nå er contractors gjennom deres nye kypriotiske bemanningsbyrå :spin
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Rørosbanken kan da ikke bestemme hvem folk bliver med i sin fritid......

Er nok ment for sine ansatte i arbeidsrelaterte reiser.

Blir litt som da fagforeningene oppfordret til boikott av Wizz Air da de entret norsk innenriks, pga deres arbeidskontrakter og bruken av ansatte med base utenfor Norge der de ble fløyet inn for å fly norsk innenriks.
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Norwegian bruker jo også masse folk fra sørligere land enn vårt.
Vi er for dyre i drift!
 
Re: Danish Air Transport og DOT blir DAT

Norwegian bruker jo også masse folk fra sørligere land enn vårt.
Vi er for dyre i drift!

Forskjellen er at i Norwegian er man både fast ansatt og har lokale vilkår der man har base. Dvs at spanjolene med Oslo-base har samme forhold som nordmennene med Oslo-base.
 
Last edited:
Betyr dette at det blir enklere å kombinere DAT-billetter med andre selskaper? Det er jo litt steinalderaktig og tungvint i dag.
 
LT er ikke fornøyd med det de har fått og funnet ut av i etterkant av mottatt dokumentasjon:
Luftfartstilsynet vurderer fortsatt om DAT overholder gjeldende norsk lov og krever svar fra selskapet og deres samarbeidspartnere. Norsk Flygerforbund forventer at DAT umiddelbart påser at deres personell i Norge får lovlige kontrakter som ansatte i virksomheten.
...
I utgangspunktet overholdt DAT frister og leverte det som var etterspurt etter mars-pålegget, men deretter har LT blitt kjent med ny informasjon og de er ennå ikke tilfreds.
...
Frist for innsendelse av ytterligere dokumentasjon og de påkrevde bekreftelsene må sendes til Luftfartstilsynet innen 31. august 2024.
..og Norsk Flygerforbund sier i samme artikkel:
– Selv om tilsynet har sagt sitt enda en gang, så henger det på Samferdselsdepartementet som kontraktseier på anbudsrutene nå. De må følge opp egne krav og kreve gjennomføring fra DAT. Vår rolle er fortsatt å være vaktbikkje.
https://www.retten.no/far-august-pa-seg-nytt-palegg-fra-luftfartstilsynet-til-dat/s/5-44-919989
 
….rekker vel en siste tur med DAT (i denne omgang) nå på fredag. Denne saken til side - vi har aldri hatt en tilsvarende regularitet på Røros noen gang. Eneste kansellering skyldtes datatrøbbel i Røyken.
 
….rekker vel en siste tur med DAT (i denne omgang) nå på fredag. Denne saken til side - vi har aldri hatt en tilsvarende regularitet på Røros noen gang. Eneste kansellering skyldtes datatrøbbel i Røyken.

Det er sant, veldig god regularitet. Og det er ikke så vanskelig når det eneste oppdraget det har er å KUN fly RRS-OSL-RRS to ganger daglig.
Nå mener jeg å ha observert et par ganger de har kansellert, det sto vel en ATR med teknisk på RRS for ikke mange ukene siden!? Samt, så har de fløyet en eller to ganger via Florø for å samle RRS/FRO-pax på samme fly.
 
Fløy med DAT (DOT?) tur/retur Røros denne helgen.

Hva sier anbudsreglene om krav til språk? Ingen i besetningen kunne skandinavisk, kun gebrokkent engelsk. Som forøvrig var umulig å tyde på høyttaleranlegget (dette skyldes nok dårlig høytalere, men dog).

Er norsk kun å anse som «god service», som LT vel en gang sa da noen klaget på utlendinger hos Norwegian?

Jeg jobber selv i en bransje der utenlandsk arbeidskraft siden 60-tallet har erstattet oss, men heldigvis har det ikke nådd anbudsregimet her!
 
Back
Top