Dagstur til Balearene

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Årets Sydentur blei lagt til ni dager i begynnelsen av Juli til ei privat ferieleilighet i Torrevieja på den spanske solkysten til en svært hyggelig pris.

Til og fra Alicante gjekk med Widerøe sin DHC-8-402Q Dash 8, LN-WDG på strekninga AES-BGO, videre med SAS sin Airbus A320-251Neo, OY-KAS (andre turen i den maskina på fire dager) på strekninga BGO-ALC.

Mange som er ute å reiser på sommeren, vi parkerer alltid hos PlussPark som er billgare enn Avinor sin parkering samt at man har gratis shuttle til/fra flyplassen om man ikkje ønsker å gå i 5-10 min
TripReport498.jpg


LN-WDG ankommer Vigra
TripReport499.jpg


Boarding kor man blei oppfordra til å levere handbagasje ved flytrappa det var ganske så fullt på denne turen til Flesland
TripReport500.jpg


Et bilde av venstre motor på -WDG mens man venter på handbagasjen
TripReport501.jpg


Straks boarding på SK 4729...
TripReport502.jpg


...mens -KAS blei lasta og gjort klar
TripReport503.jpg


Når man er på tur til Syden, så pleier eg ofte å sjå det er mulighet for en dagstur med ferge/hurtigbåt eller fly, eller en kombinasjon av desse. Når det gjelder fly ser eg helst etter nye flyselskaper eller flytyper eg ikkje har flydd med tidligere

Sjekka første ferger fra Alicante, da var det stort sett Marokko som ikkje eina seg for en dagstur.

Sjekka så fly muligheter fra Alicante El Altet Airport som er Spanias femte største flyplass, dessverre såg det ut til at dei fleste fly som gjekk derifra var Sydenfly til og fra Nord-Europa. Kika lenger mot øst og Balearene. Dvs. dei fire største øyene som er Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera. I tillegg kommer en del mindre øyer.

Har tidligere tatt hurtigbåt fra Alcudia på Mallorca til Menorca med fly tilbake til Palma på Mallorca. Men eg har aldri vert på Ibiza så dei blei utgangspunktet for planlegging av flyturen. Sjekka fly mellom Ibiza og Mallorca og såg da at Uep!Fly flyr mange ganger dagleg Ibiza-Mallorca-Menorca med to ATR72-200 som dei har i flåten

Litt søking på å komme seg fra Alicante til Balearene fann eg Air Europa Express som flyr to ganger dagleg MAD-ALC-PMI-ALC-MAD med en ATR72-500 som går fast i den ruta. Videre søk på Ibiza til Alicante kom Ryanair opp med en B738 så da var flightplanen klar og billetter bestilt til neste dag:

UX 4025 ALC-PMI 08:50 09:55
WT 7884 PMI-IBZ 12:20 13:00
FR 7567 IBZ-ALC 17:10 18:10

Air Europa Express, Uep!Fly og Ryanair er alle nye selskapet på lista mi så det passa jo perfekt!
 
Leiligheta vi leigde har egen bil så til flyplassen i Alicante tok det ca. 40 min å kjøre. Innsjekk gjorde eg rett etter at eg bestilte så med kun en liten ryggsekk kunne man gå rett til sikkerhetssjekk og ikkje via innsjekking
TripReport504.jpg


Flyplassen er relativ moderne flyplass kor dagens terminal vart åpna 24. Mars 2011 mens selve flyplassen har vert i drift sidan 4. Mai 1967. Alle gater er plasser som en stor L med kun 14 bruer så går nok mye i buss til og fra fly som står parkert ute på tarmac
TripReport505.jpg


En model over terminalen
TripReport506.jpg


Bra med passasjerer denne Fredags morgen
TripReport507.jpg


TripReport508.jpg


Dagens første flight ALC-PMI gjekk fra Gate C46, Air Europa Express UX 4025
TripReport509.jpg


Air Europa er med i SkyTeam Alliance så på denne flighten fungerte SkyPriority ved boarding kor man også selvsagt fekk poeng inn på Flying Blue kontoen, dvs. 75 Miles og 2 XP 😊
TripReport510.jpg


Boarding starta 08:15 og man måtte ned et par etasjer via desse trappene...
TripReport511.jpg


...for å komme til bussen ut til flyet
TripReport512.jpg


Ute på Tarmac venta EC-MZJ som er en ATR72-500 med MSN 723. Denne er over 17 år gammel og har vert innom en lang rekke flyselskaper inkl. JetTime og SAS som OY-JZU i 2015-17
TripReport513.jpg


TripReport514.jpg


Vanleg 2+2 seating med inngang bak, eg hadde sete 15A som er ved vindu
TripReport515.jpg


Talte 31 pax ombord fra første buss og ytterligere 12 pax til i andre bussen
TripReport516.jpg


Dørene lukka 08:45, altså 5 min før planlagt avgang, men pga Slottid på PMI så blei avgang utsatt til 09:16. Tok enda litt tid så kom oss ikkje avgårde før 09:25.

Ved rullebana måtte vi vente på SAS sin SE-RON fra Oslo og Easyjet sin G-EZTK fra Gatwick skulle lande før vi tok av mot øst 09:35, dvs. 45 min seine

På vei mot Mallorca var det ingen servering så stille og roleg tur utenom litt turbulense rett før landing, dvs vi tok en S-sving før det blei vår tur å lande 10:28. Parkert ved gate B32 10:31...
TripReport517.jpg


...men slapp ikkje ut av flyet før 10:37. En liten kort gåtur inn til terminalbygget mens et par regndråper falt fra himmelen.
TripReport518.jpg


Palma de Mallorca – Son San Juan er en stor flyplass med masse trafikk delt opp i fire terminalen.
TripReport519.jpg


Kor B Terminalen på bakkenivå med Gater B30-B37 som eg brukte, var som en liten norsk innenriksflyplass på en måte
TripReport520.jpg


Med butikker og kafe etc.
TripReport521.jpg


TripReport522.jpg


EC-MZJ gjøres klar til å returnere til ALC og MAD
TripReport523.jpg
 
Som nevnt, PMI er en flyplass med mange avganger
TripReport524.jpg


Tårn har dei også selvsagt
TripReport525.jpg


EC-LST som er en ATR72-201 med MSN 234 seint inn fra Menorca med parkering 12:07
TripReport526.jpg


Dagens andre flight PMI-IBZ gjekk fra samme gate som eg kom inn på B32, Uep!Fly SWT7884
TripReport527.jpg


Flight nr. fra Swiftair, skjønte ikkje heilt kordan dette hang sammen, altså Uep!Fly vs. Swiftair
TripReport528.jpg


EC-LST klar for å ta imot passasjerane kun 11 min etter at det hadde parkert
TripReport529.jpg


Som vanleg på ATR, boarding bak
TripReport530.jpg


TripReport531.jpg


Air Nostrum sin CRJ-1000 med special livery "Visita Las Islas Cíes de Vigo"
TripReport532.jpg


EC-LST sammen med EC-KVI ser ut til å fly fast mellom dei tre flyplassane IBZ, PMI og MAH
TripReport533.jpg


Først ombord med same sete som forrige flight, dvs. 15A. Talde ca. 58 pax
TripReport534.jpg


Det var svært varm ombord kor man venta i ca. en halvtime før man var klar til avgang. Stod også lenge og venta på å få ta av så kom oss ikkje i lufta før 13:02 mot øst. Fortsatt svært varmt ombord med lite eller ingen luft fra ventilasjonanlegget. Ca et kvarter etter avgang var det en god del turbulens også på vei til Ibiza kor vi landa mot øst 13:36. 10 min seinare hadde man parkert, komt av flyet og inn på bussen
TripReport535.jpg


Kva kalles denne, rekner med at den er for at ikkje flyet skal tippe bakover?
TripReport536.jpg


I bussen venta vi i et kvarter før vi kjørte, grunnen var at vi venta på en ambulanse som henta en eldre passasjer som tydligvis hadde fått problemer pga at det var så varmt på flyet
TripReport537.jpg


Ryaniar sin EI-EFZ
TripReport538.jpg


På Ibiza var det ingen transfer, dvs man kom inn til ankomsthallen og bagasjen
TripReport539.jpg


Så måtte man ut for sjå å gå igjennom sikkerhetskontrollen
TripReport541.jpg


Masse folk på Ibiza – Eivissa flyplassen
TripReport542.jpg


TripReport543.jpg
 
Dagens tredje flight IBZ-ALC gjekk fra gate 10, Ryanair FR 7567
TripReport544.jpg


TripReport545.jpg


Hos Ryanair kan man betale ekstra for Prioritert Boarding og en bag man kan ha i bagasjehylla
TripReport546.jpg


Hadde ikkje behov for det pga kun en liten ryggsekk samt at det var buss ut til flyet

Dei som hadde prioritert boarding gjekk først på bussen mens vi andre siste og dermed stod ved døra...
TripReport547.jpg


Ryanair har medbrakt flytrapp framme, men må ha ekstern trapp bak
TripReport548.jpg


EI-EBS klar for å ta imot passasjerane
TripReport549.jpg


...ergo først på flyet som forøvrig var omtrent smekke fullt
TripReport550.jpg


Her kan ikkje samlere øke samlinga si nei 😊
TripReport551.jpg


Ups, noken som har bytta SIM kort og gløymt igjen et av dei
TripReport552.jpg


Hadde vindusete 05F som eg betalte nokre få ekstra € for å sikre meg (og for å unngå midtsete)
TripReport553.jpg


Litt lang avstand for et mobilkamera fra sete 05F, men her taes flytrappa inn
TripReport554.jpg


Inflight på den 34 min lange turen
TripReport555.jpg


Også egen buss i Alicante som kjørte som et svin inn til terminalen
TripReport556.jpg


TripReport557.jpg


Widerøe sin LN-WEB langt etter oppsatt avgangstid, hadde vel et eller anna teknisk tipper eg på
TripReport558.jpg


Med kun handbagasje var man rask ute av terminalen, betalte for parkinga og kjørte til Torrevieja og resten av familen igjen

Retur til Norge fire dager seinare var med Widerøe sin Embraer ERJ 190-E2 LN-WEC på ALC-BGO...
TripReport559.jpg


TripReport560.jpg


....og så nok engang en tur med LN-WDG, denne gang på BGO-AES

Tekst og alle foto: Oddgeir Refvik
 
Takk fin for rapport. Spansk regionalflyvning er jo ikke dagligdags her.

Angående Uep! Fly, så her det er virtuelt selskap og et datterselskap av Swiftair. De flyr også på deres AOC. Så derfor Swiftair rutenummer. Ellers er da ikke OY-KAS en NEO ;)
 
Fin rapport. Reiser en del til leiligheten i nærheten av ALC og en dagstur ut til noen av øyene står på bucket lista. Men så har jeg vært på dagstur til PMI (fra SVG) tidligere. Så det blir nok kanskje en av de andre øyene neste gang?
 
Vueling flyr også på ALC - PMI, ganske rimelige billetter å oppdrive når det er 3 selskaper som flyr denne ruten.
 
Back
Top