Dagens Grrr! til Norwegian

Hadde en lignende opplevelse med Sas for ca 1 år siden, jeg og dama var hjemme på juleferie, og farmoren hennes gikk bort på 2. nyttårdag.
Vi hadde da Norwegian Boo-Osl og Sas Osl-Krs. Pga dødsfallet valgte hun da og bli igjen en uke, og jeg måtte da ta den store kofferten pga. at vi delte denne. Den veide jo 34kg, men første leg med Norwegian gikk greit. På Gardermoen kom problemene, det var greit med kø, slik at jeg ble vinket bort til den ledige business insjekkingen. Der fikk jeg værsegod betale for 14kg overvekt, var ikke snakk om at det gikk greit, selv om vi hadde betalt for det, siden biletten hennes ikke ble benyttet, og de kunne selge den på nytt. (flyet var 100% fullt) Prøvde og forklare hvorfor jeg hadde så mye, men fikk bare det glatte lag. Ble spurt om jeg hadde noe status i eurobonus, men da måtte jeg svare som sant var, blir ikke mye status slev om man reiser aldri så mye innenlands i Norge.

Endte opp med og betale over 700kr i overvekt. Selv om det er aldri så mye i henhold til reglene, så synes jeg det var skikkelig dårlig kundeservice...

Min erfaring sier at DY er meget strenge på overvekt. Vi hadde ETT kilo overvekt da vi fløy DY i jula og ble snakket ganske så strengt til, men slapp unna da jeg tilbød meg å ta ut ett kilo av kofferten for å legge det i håndbagasjen.

Det samme skjedde i ALF og BOO da jeg hadde 4 kilo overvekt (event utstyr som skulle taes med tilbake til Oslo), det var bare å betale, ikke snakk om

Så din historie her er nok langt fra det som er normalt når det gjelder DY og deres handlingagenter.

32 kilo er MYE overvekt, er du litt over, er SAS mye mer fleksible enn det DY er.

Når det gjelder din case er det jo umulig for innsjekkingspersonalet å vite om kunder snakker sant. Kreativitenen på løgnhistorier som serveres for agenter hver eneste dag er meget stor, folk gjør alt for å slippe unna å betale og selv om du kanskje snakket sant, er overvekten stor og det visste du før du sjekket inn.

Isbamse har jo ett poeng i sin case, men bagasjegebyret til Norwegian er ikke refunderbart og knyttet til en bestilling, så jeg skjønner DY godt. Men Isbamse ringer jo her på forhånd så her har DYs representant mulighet til å se at Isbamse snakker sant og kanskje være litt fleksibel?
 
Last edited:
Synes det er greit at man forholder seg til dette regelverket. Skulle alle kunder drive å ringe inn for den minste ryggsekk, og innsjekkingspersonalet fikse og ordne ting i hytt og pine, og samtidig ha en koordinering mellom kundeservice og innsjekking, ville jo til slutt prisene gå opp for oss som synes det er greit å forholde oss til reglene slik som de er. :)
 
Ifbm denne episoden, så handler det jo utelukkande om service. Reint datateknisk er dette bare ein database-justering -flytte verdien frå ein post til ein annan. Om DY derimot ikkje ønsker å utføre ein slik handling, så vil eg påstå at det henger saman med at DY er lcc. I utgangspunktet synes eg DY burde ytt såpass service, for det er i bunn og grunn det det handler om. Plain simple serivce. Nei, det er mykje av "kremmerånden" som er på vei ut av samfunnet......
 
Isbamse har jo ett poeng i sin case, men bagasjegebyret til Norwegian er ikke refunderbart og knyttet til en bestilling, så jeg skjønner DY godt. Men Isbamse ringer jo her på forhånd så her har DYs representant mulighet til å se at Isbamse snakker sant og kanskje være litt fleksibel?

Ja, det var knyttet til en bestilling, samme bookingr på begge, og rent tilfeldig at det sto på meg. Så dette handler nok om at man vokter sine gebyrer med flid - med det resultat at jeg og madammen går til konkurrenten hvis mulig.
 
Min erfaring med SK iallefall er at de er veldig mye greiere å ha med å gjøre når det kommer til ekstragebyr og overvekt! Det er veldig ofte jeg har overvekt i bagasjen nårjeg er ute og reiser, og jeg har kun måtte betale overvekt en gang. Jeg har riktig nok ikke hatt så mange kiloene overvekt, men jeg har helt sikkert vært oppe i enn 26-27 kilo på det meste.

Og det kaller man god kunde service ;) Det er ting som det som gjør at man velger å fortsette å fly med det samme selskapet.. Atde er litt fleksible, og ikke helt firkantet. Selvfølgelig skal man ikke forvente det, men det er ett stort ekstra :) Som sagt, med bla. SK, alt er inkludert, og man vet hvor mye man betaler for turen på forhånd.
 
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
 
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
Da er det mange slappe ansatte ute og går i SAS. Jeg har hatt med meg 20 kilo overvekt (totalt 40kg jfr. vekta), og bare betalt for 15. Men når jeg reiser med såpass mye i overvekt har jeg alltid tatt gebyer for overvekt med i beregningen.

Det "slappeste" jeg har opplevd må være da jeg troppet opp på ALF i god tid før avgang med 40kg bagasje for innsjekk, og SAS bare vinket meg videre da jeg foreslo å betale overvekt.... :wow:

Jeg har ennå til gode å betale overvekt for 2-3 ekstra kilo (utover de tilatte 20kg) med SAS.
 
Last edited:
Det viser vel egentlig noe av problemet med overvekt som det fungerer i dag - det kommer veldig an på den du møter...
 
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)

Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.

Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt
 
Min erfaring sier at DY er meget strenge på overvekt.

Det samme skjedde i ALF ....

Det er vel SGS/SAS som handler DY i ALF? I så fall skulle man tro at handlingagentene er like strenge overfor både pax fra DY og SAS.
 
Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.

Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt

Du ser hvordan det går med SAS vs. DY også for tiden. Mye å tjene på overvekt visst SGS hadde gjort jobben sin.
 
Min pers med overvekt er forøvrig å fly på studenthoppepåbillett med SAS med 35 kg sekk og en sykkel - uten en krone i ekstra gebyr. Leeenge siden - i 2003.

Eller med en 25 kg sekk og ski med WF-mygg. Den gangen ventet jeg meg overvektgebyret fra helsike, men slapp unna. Noe som nesten er synd, for jeg mener også at man ikke bør slippe unna med overvekt - man trenger kanskje ikke telle nøyaktig på kiloet, men får man med seg for mye for ofte venner paxen seg til det, og det blir nærmest en normal del av produktet.
 
Last edited:
Er nok sånn at de fleste av oss som jobber i SGS overser små mengder overvekt, og på store mengder slår vi av halvparten av kiloene. Dette for å gjøre kundene "fornøyde" med å betale overvekt, siden de slipper å betale for alt! Dessuten følger vi jo da også den pålagte oppgaven med å ta betalt for overvekt...
 
Er nok sånn at de fleste av oss som jobber i SGS overser små mengder overvekt, og på store mengder slår vi av halvparten av kiloene. Dette for å gjøre kundene "fornøyde" med å betale overvekt, siden de slipper å betale for alt! Dessuten følger vi jo da også den pålagte oppgaven med å ta betalt for overvekt...

..dette er jevngodt med underslag - skulle sett den produktsjefen i SAS som sier nei takk til halvparten av overvektinntektene fra Bergen.. (..og som fortsatt har jobben)
 
Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.

Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt



Kanskje derfor NAS tjener penger mens SAS taper penger :cry:

Så er jo spørsmålet hva som er viktigst; Tjene penger eller være snill med kunden/slepphendt overfor arbeidsgiveren.....
 
..dette er jevngodt med underslag - skulle sett den produktsjefen i SAS som sier nei takk til halvparten av overvektinntektene fra Bergen.. (..og som fortsatt har jobben)
Tull. Man kommer lenger med å bruke sunn fornuft istedet for å være regelryttere. En av tingene Gordon Bethune gjorde da han tok over CO var å la de ansatte bruke hode og fornuften og ikke bare regelboken. At Ryanair og diverse offentlige instanser foretrekker noe annet får være deres ting...begge deler gjelder det å unngå
 
Back
Top