Da var Ryanair testet

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Da var Ryanair testet'

Jeg med mine 190 har jeg bedre plass hos SK. Muligens sete utformingen hjelper på, men har aldri hatt problem med og sitte ukomfortabelt der (eller hos klm eller BA heller)

Originally posted by Someone

Jeg med mine 190 har jeg bedre plass hos SK. Muligens sete utformingen hjelper på, men har aldri hatt problem med og sitte ukomfortabelt der (eller hos klm eller BA heller)

Jeg har ingen problemer med aa skjönne at folk ikke vil sitte med knaerne trykket inn i setet foran og at man velger bort trange flyselskap. Da setter du kanskje ogsaa pris paa at folk ikke legger setet sitt ned i tide og utide...;) :D

Originally posted by TOS

Jeg har ingen problemer med aa skjönne at folk ikke vil sitte med knaerne trykket inn i setet foran og at man velger bort trange flyselskap. Da setter du kanskje ogsaa pris paa at folk ikke legger setet sitt ned i tide og utide...;) :D

Muligens jeg er rar, men synes sjeldent det er noe problem at folk legger ned setet. Har alldri blitt plaget av det selv med mine lange ben. For meg er det høyden under setet som er problemet

Jeg har aldri forstått dette hatet mot Ryanair.
Var for noen få år siden på Gardermoen en kveld, og ble stående å prate med noen SAS ansatte i en luke merket "trafikk" eller noe lignende. Og da de fikk vite at jeg var fra Sandefjord, begynte de å snakke om Ryanair, og hvor forferdelige de var. Jeg har reist med Ryanair mange ganger, og har ingen verdens ting å utsette.
OK, man sitter ikke i buisniss class seter akkurat, men det trenger jeg absolutt heller ikke i de snaue to timene disse flyturene tar. Å bli fraktet raskt fra A til B er det som teller for meg, og det klarer Ryanair på en helt grei måte.

Det er desverre en del folk som fortsatt går rundt å tror det er glamorøst å fly.
Desverre jobber nesten alle disse i et flyselskap.

IMM

Originally posted by SQ 777

LN-MOW, nå er jeg muligens på tynn is, siden du bor der borte.

Men jeg har sjekket litt , fordi jeg skal LAS-SFO/OAK den 22. september. De følger hverandre i priser som i gamle dager i Europa alle på samme ruta. Null konkurranse.

Så vidt jeg forstår er Southwest et selskap med omtrent de samme faste priser ( litt høye ) som United. Tittet liit på begge samme dato, og det er ca. $ 101 til 116.

Southwest har vel større marginer å gå på ved kanselleringer uansett ??

Eller har du andre tips LAS-SFO/OAK ??

Southwest er helt greit det. Og har de uregelmessigheter, saa tar de haand om deg etter beste evne.

Om UA er lavere i pris enn Southwest, saa er det paa grunn av Southwest og ikke omvendt .. Southwest var det foerste selskapet som innfoerte makspriser paa $199 mens UA og kumpaner fortsatt tok det tidobbelte ...

Originally posted by imm

Det er desverre en del folk som fortsatt går rundt å tror det er glamorøst å fly.

IMM

Det er veldig lenge siden jeg ble strippet av den oppfatningen ..... men jeg er fortsatt av den oppfatningen at det er mulig aa drive business og behandle folk med respekt samtidig. Mulig det er meg det er noe galt med .... :baeh

Originally posted by imm

IMM

Det jeg har svaert vanskelig aa forstaa er hvorfor kritikk mot Ryanair blir karaktisert som hat....mens naar den samme grad av kritikk rettes mot KLM eller andre, saa er det er...kritikk!!

Selv er jeg en av dem som oensker en spesiell opplevelse naar jeg er ute aa flyr, jeg er fasinert av teknikken, jeg nyter foelesen av akselrasjonen som presser meg tilabake i setet ombord i en 777....jeg liker lydene.....jeg kan sitte i timevis aa se paa store byer i moerket fra 30.000+ ft.....ja jeg liker til og med Champagne.....og jeg jobber ikke i flyselskap, derimot med kreft forskning som til tider kan vaere tungt...saa hvorfor kan jeg ikke nyte en flyreise i ny og ne ?

Selv om Ryanair opererer i fra min naerflyplass, selger de ikke billetter....de opererer ogsaa kun FRA...ikke til min naerflyplass....og med noksaa daarlige frekvenser....saa jeg ikke faatt testet Ryanair.....*

Jeg har et oenske om aa vaere saa konskvent som FlyHigh lurer paa naar det gjelder aa unngaa aa kjoepe varer og tjenester i fra bedrifter som behandler sine ansatte paa linje med Ryanair....baade min kones og min egen organisasjon har som maalsetning aa unngaa slike bedrifter, men det er ikke lett.....Wal-Mart er det lett aa styre unnaa, mens det er situasjoner hvor en maa velge mellom 2 onder....

Jeg har ogsaa vanskelig for aa svelge argumentet om at siden LCCene kom paa banen, maa alle aktoerer tilpasse seg LCC'enes modeller.....i saa fall skulle inntiget av de billige Koreanske bilene ha foert til at alle bil produsenter endte opp med billige ikke alltfor stilige kopier av Hyundai Accident og annet Koreansk Industri Avfall (KIA)....naar jeg ser meg omkring .... saa tror jeg ikke det har skjedd......Ja flybransjen har faatt en ny dimensjon (den billige...) og det er meget bra.....men det betyr ikke at de av oss som oensker noe mere ikke kan faa lov til aa benytte vaare midler paa den maaten vi oensker det.....

SWA driver butikk, og de driver den meget godt....og USD 101/116 LAS - Bay Area en vei? tyder nok paa at SWA ikke har mye konkuranse paa den strekningen.....for det er ikke spesiellt billig (smlg. SEA-JFK med JetBlue USD 119.00 !!!)

*Definisjon paa Operasjon fra en flyplass: Regelmessig avganger under eget rutenummer.

La meg først starte med at jeg til nå ikke har flydd Ryanair, men det er en sjanse for at det blir en sektor med dem i løpet av sommeren. Siden det har vært diskutert priser i USA i denne tråden, så foretok jeg en liten undersøkelse i går kveld for hvilke muligheter som forefinnes til HAU fra Oslo den 16. juli. Den mest opplagte var med SAS Braathens direkte på tidlig ettermiddag - kr 894.

Så tenkte jeg hva med Norwegian fra OSL til Stansted, en liten stopp i London på et par dager og deretter med Ryanair fra Stansted til Haugesund? Og forundelig nok endte jeg opp med kr 27 lavere pris for denne omveien. Har alltid vært lojal mot SAS/SAS Braathens på OSL-HAU strekningen i alle år (unntatt en gang da det ble Coast Air frem og tilbake), men nå undrer jeg om det blir et alternativ på den strekningen? Men mest trolig blir det ikke en flytur med Ryanair heller.

Det brygger opp til en mini SummerEuroTour heller - og her er det beste alternativet til nå:
17. juli Germanwings Oslo-Køln
17. juli Hapag-Lloyd Express Køln-Manchester
18. juli Spotting i Manchester
19. juli Spotting i Manchester fortsetter
19. juli Jet2 Manchester-Edinburgh
20. juli Besøk på Museum of Flight - East Fortune Airfield
21. juli Spotting på Turnhouse
21. juli Widerøe Edinburgh-Bergen
21. juli Spotting på Flesland
21. juli Coast Air Bergen-Haugesund

Det blir jo litt dyrere (totalpris kr 2.535), men så mye mer spennende da :up:

Så tilbake til Ryanair og andre flyselskaper. Har etter hvert fått testet en del LCCer og fullprisselskaper de siste årene, og det jeg kan si er at det finnes en LCC der ute som er mye bedre enn alle fullprisselskaper jeg har reist med i det siste. Det finnes også LCCer jeg ikke vil sette min fot ombord i igjen. Jeg har funnet flere LCCer som jeg kan anbefale, og her er en liste på fire:

1. Air Berlin - Europas beste LCC både på bakken (du kan bl.a. sjekke når som helst på den dagen du skal reise - enormt for spottere med baggasje) og i luften (fri avis, fri mat og alkoholfri drikke, stor beinplass, deilige seter i lys hud, hyggelige og høffelige tyske verter/vertinner).

2. Germanwings - igjen et tysk selskap som vet å sette pris på sine passasjerer, ekstremt god beinplass, behagelig fargevalg ombord, nydelige seter, A319, godt utvalg ombordbutikken/-kaffeen til hyggelige priser.

3. easyJet - denne avgjørelsen er kanskje farget av at det var A319 med tyske mannskaper som var om bord og fra en tysk flyplass. Så til de positive sidene, enkel og rask to-trinns innsjekk (først på automat for å få boardingkort og deretter avlevering av bagasje i skranken), rask ombordstigning med lotterisystemet deres, god plass (selv med 156 seter i en A319), behagelig fargebruk i kabinen (selv med den vanligvis skrikende oransje easyJet-fargen var behage i små mengder), vennlige og hjelpsomme verter og vertinne, godt utvalg ombordbutikken/-kaffeen.

4. Norwegian - har i løpet av de siste måneder hatt tre utenlandsflighter med selskapet, og de har enda til gode å bli overrasket negativt. Det har vært en veldig merkbar forbedring siden min første utenlandstur med dem 1. september 2003. Vennlighet og smil har nå inntatt kabinen, og det er lett å se at det er trivsel på jobben. Det eneste som trekker ned er flyene - 737ene er merkbart gamle og støyende. La spesielt merke til det på siste EuroTour i mars - på DY 733 (LN-KKI) til Berlin var det vanskelig å kommunisere med KOG, mens det på U2 A319 dagen etter var det absolutt ingen problemer bare å bruke lav tale (begge flyene hadde CFM56 og vi satt omtrent på samme plass i flyet).

Nå får vi se om noen for meg nye LCCer som kommer til under SummerEuroTour 2006 vil aspirere til top four?

Eneste som kanskje kan karakteriseres som hat i mitt innlegg er den dårlige omtalen SAS Braathens er blitt til del. Dette er ikke uten grunn, men det er trist at det er blitt slik - selv en liten gratis kaffetår kan dessverre ikke avhjelpe det.

Nå har vel SAS Braathens trykket 186 seter inn i sin B737-800, mens Sterling/Ryanair f.eks har 189 seter i samme fly. Og siden Ryanair ikke tillater at en legger setet bakover, vil jeg da tro at dette gir bedre plass enn SAS Braathens

Originally posted by Hurum

Nå har vel SAS Braathens trykket 186 seter inn i sin B737-800, mens Sterling/Ryanair f.eks har 189 seter i samme fly. Og siden Ryanair ikke tillater at en legger setet bakover, vil jeg da tro at dette gir bedre plass enn SAS Braathens

Nå har jeg bare prøvd intre-Scan og Intra-Europa med med 738 med SK og hadde ikke problemer med plassen der, det hadde jeg derimot den ene gangen jeg floy FR PIK-TRF. Det var 1,45 i smerte!

Originally posted by Hurum

Nå har jeg bare prøvd intre-Scan og Intra-Europa med med 738 med SK og hadde ikke problemer med plassen der, det hadde jeg derimot den ene gangen jeg floy FR PIK-TRF. Det var 1,45 i smerte!

Ja da forstår jo alle hvorfor du ikke har problemer med SAS Braathens...:)

Antall seter SasBraathens 737-800

Europaversjon: 150 seter.

Innenlandsversjon: 179 seter.

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by imm

IMM

Det jeg har svaert vanskelig aa forstaa er hvorfor kritikk mot Ryanair blir karaktisert som hat....mens naar den samme grad av kritikk rettes mot KLM eller andre, saa er det er...kritikk!!

Det jeg har opplevd i det halve året jeg har vært på Scanair-forum, er at hver gang det er noe uheldig som kan sies om Ryanair, så er det noen som virkelig godter seg. Jeg har intrykk av at enkelte storkoser seg, og står langt fremme i køen av de som ønsker Ryanair dit peppern gror.
Det finnes mange gruppre Ryanair ikke passer for. Det er ingen tvil om. Men selskapet passer faktisk til behovet for svært mange mennesker, og til tross for begrenset service, så vokser selskapet som bare rakkern, og de tjener mer penger enn de fleste andre. Det vitner om at de gjør ting rett.

Andre satser på andre nisjer, og det finnes til og med de som er så ekstreme den andre veien, at de utstyrer relativt store fly med 40-50 seter, og flyr frem og tilbake over atlanteren. Fordi det er et konsept som også passer for noen.

Fordi et selskaps konsept ikke passer en selv, behøver man ikke latterliggjøre selskapet, eller slenge negative kommentarer. Og det er det jeg føler at mange gjør. Til og med de som aldri engang har flydd med Ryanair.

IMM

Konsept ...... jaja ....

Noen godter seg naar Lillestroem faar seg en paa trynet. Andre godter seg hvis Stabaek faar seg en smell. Eller RBK. So what? Er en del av en en naturlig diskusjon. Folk har forskjellige meninger. Selv er jeg av den mening at Ryanair er et suksessrikt selskap og at O'Leary fortjener respekt for aa klare as ta selskapet saa langt. Men det behoever ikke aa bety at jeg respekterer enkelte av hans virkemidler og filosofier.

Slutt aa vaere saa j**** touchy og aksepter at folk har andre meninger enn deg.

Du vet, det er ingen fryd som er så god som skadefryd

Sant nok. Og misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften sies det også.

IMM

Fordi et selskaps konsept ikke passer en selv, behøver man ikke latterliggjøre selskapet, eller slenge negative kommentarer. Og det er det jeg føler at mange gjør. Til og med de som aldri engang har flydd med Ryanair.

Jeg liker ikke FR, Har aldri fløyet dem, og kommer nok heller ikke til å fly dem.
Ikke fordi jeg ikke liker konseptet dems, men på grunn av hva jeg har lest om måten dem behandler de ansatte ( og noen ganger kunder)

Har du fulgt med litt så har du fått med deg hvordan ansatte har det i FR.
Og jeg prøver å være konsekvent slik som FLy HIgh spør om, leser jeg om bedrifter som utnytter arbeidstagere så prøver jeg å unngå produktene deres.
Men hva hjelper det når alle andre i Norge og verden har holdninger som :
"hvorfor ikke kjøpe det billigste og heller klage til landet som fabrikken står i for å ikke gjøre noe med arbeidsforholdene" Og " det er ikke min feil at arbeiderne blir behandlet dårlig, er dem ikke fornøyd, så får dem finne seg en annen jobb. Jeg vil ha det BILLIG."

Ettersom konkurrentene øker profitten og selger litt billigere så følger flere å flere bedrifter etter.
Det er vel nesten for sent å få kjøpt ett par sko som ikke laget på en slavefabrikk?

Samme gjelder bedrifter som flytter utenlands bare får å øke profitten til aksjeeierne.
Leser jeg at Freia flytter produksjonen av stangprodukter til Lithauen bare for å øke profitten, ja så slutter jeg å kjøpe Stangproduktene til Freia.
Selv om noen av produktene der var blant mine favoritter.
Så nå går det i Nidar. Men hvor lenge kan Nidar produsere i Norge når konkurrenten flytter ut? hmmm.
Når jeg leste at Jordan flyttet tannbørsteproduksjonen utenlands for å øke profitten, Så begynte jeg å kjøpe Colgate børster i stedet. Selv om de også er produsert i utlandet så støtter jeg ikke profittbegjæret til de som sparket norske ansatte bare for å tjene mest mulig selv.

Ryan air er billig, dermed så må alle flyselskap prøve å etterligne FR sin kostnadbesparende personalpolitikk, hvis ikke vi som forbrukere prøver å la være å støtte slike måter å drive forretning på.
Desverre så har nok FR allerede vunnet, fordi vi kjøper billetter uten å bry oss.
Det er bare å se alle fornøyde FR kunder bare her på forumet, hvor jeg regner med at vi har mer informasjon om arbeidsforholdene i FR enn hva man kan regne med at den gjengse nordmann har.

Er nok redd at flere å flere flyselskaper følger etter.

Originally posted by Atpl

Antall seter SasBraathens 737-800

Europaversjon: 150 seter.

Innenlandsversjon: 179 seter.

Tror ikke disse tallene er oppdatert....

Er det noen ansatte i FR som blir tvunget til å jobbe der? Er det virkelig så ille ville de ikke hatt ansatte igjen!

Back