Da var det slutt

Hej enig med CK.

Utroligt kedeligt for de ansatte i Sterling og for passagererne, der er strandede eller ikke kommer afsted.

Men markedet taget i betragtning, så er det som helhed nok ikke nogen dårlig ting for flyselskaberne, der endeligt får en chance for at få tyndet ud i overkapaciteten af flysæder og får fjernet en konkurrent der har været yderst aktiv på prisdumping og været medvirkende til at presse prisniveauet ned på et usundt niveau.

Det giver gode muligheder for de øvrige skandinaviske selskaber til at få en sundere forretning og måske i virkeligheden øge kapaciteten på nogle ruter.

Nu bliver det spændende at se om andre lavprisselskaber kommer ind på Sterlings destinationer. Ryanair lurer vel i kulissen i CPH og mon ikke easyJet og AirBerlin og kunne finde på at øge i CPH. Så må vi jo se hvad det gør ved markedet i fremtiden, men uanset hvad så vil udbuddet vel også på sigt være mindre end idag ligesom priserne vil få et lille løft til et mere sundt prisleje - som på sigt også vil være til glæde for pax, da det vil betyde at de tilbageværende selskaber har større chance for at overleve og dermed give skandinaverne nogle ruter de kan stole på flyver.
 
Hva skjer med turer som er bestilt gjennom Sterling siden nettsider, men som opereres av Norwegian? Fant avsnittet under på DinSide, så hva skjer med de som skal reise f.eks etter jul, er de tapt?

"Passasjerer til og fra Oslo - kjøpt billett hos Sterling (flys av Norwegian):
Disse passasjerene har vi allerede blokkert seter til på våre fly, så disse passasjerene frakter vi tilbake til opprinnelsessted med reise innen 9. november, men kun på dato/flightnummer som opprinnelig bestilt, og kun mot fremvisning av gyldig reisedokument fra Sterling. Sterling-passasjerer som ønsker å reise tilbake på en annen dato/flightnummer eller ikke kan vise til et gyldig reisedokument fra Sterling må kjøpe ny billett. Kundene må kontakte Norwegian."

http://dinside.no/reise/transport/fly/sterling+konkurs/art792158.html
 
Den enes død, den andres brød. Ser at SAS er opp 18% på Børsen i morgentimene
 
Har flugit med NB från GOT till AGP,FCO och NCE,. NCE var ofta fullsatt,kanske kan va intressant för Norwegian ta över vissa rutter. Från GOT är "low fare" konkurransen med sterlings fall väldigt låg. Så hoppas få se Norwegian eller Easy Jet här nu ?!.
 
Hvis vi ser på dette med DY øyne så bør vel de benytte muligheten til å feste grepet igjen på ARN-CPH etter at de lot NB ta over her.

Er det noen av flyene til NB DY bør prøve å få tak i? De har vel noen ganske nye 738? De var vel leasede så det burde vel ikke være noe problem med tanke på konkursboet osv.
 
Pressemelding fra Norwegian:

Norwegian hjelper Sterling-passasjerer

I forbindelse med at Sterling er konkurs, har Norwegian iverksatt ekstra tiltak for å hjelpe Sterling-passasjerer som nå skal ut å reise.



– Norwegian beklager at en konkurrent og code share partner er konkurs. Vi jobber nå med å finne alternativer, slik at vi kan hjelpe passasjerene som nå har kjøpt billetter hos Sterling og skal fly enten med opprinnelig Sterling-rute eller på Norwegians eksisterende ruter, sier adm. direktør Bjørn Kjos.



- Vi har ledig flykapasitet grunnet våre planer om å fase ut MD80. Disse flyene tar vi nå inn i driften igjen. I tillegg endrer vi planene for besetningen som skulle vært kurset i forbindelse med innfasing av nye fly. Dette utsettes i en periode. Norwegian har ansatte som er vant til å snu seg raskt. Vi har fokus på våre passasjerer hver dag og nå trår vi til litt ekstra. Nå har vi fokus på å ivareta de passasjerer som er berørt, fortsetter Kjos.



Informasjon til passasjerer som er berørt av Sterling-konkurs



Passasjerer til og fra Stockholm – kjøpt billett med Norwegian med reisen (flys av Sterling):

Disse passasjerene vil Norwegian finne alternativer til på en nyopprettet rute eller via Oslo. Hvis andre alternativ ikke finnes vil Norwegian forsøke å finne andre løsninger. Passasjerene får også valget om å bytte til en annen destinasjon operert av Norwegian ut fra Stockholm. Vi tilbyr full refusjon for de som ikke ønsker å reise.



Passasjerer til og fra Oslo - kjøpt billett hos Sterling (flys av Norwegian):

Disse passasjerene har vi allerede blokkert seter til på våre fly, så disse passasjerene frakter vi tilbake til opprinnelsessted med reise innen 9. november, men kun på dato/flightnummer som opprinnelig bestilt, og kun mot fremvisning av gyldig reisedokument fra Sterling. Sterling-passasjerer som ønsker å reise tilbake på en annen dato/flightnummer eller ikke kan vise til et gyldig reisedokument fra Sterling må kjøpe ny billett. Kundene må kontakte Norwegian.



Passasjerer som har bestilt hos Sterling, på avganger hvor Sterling skulle ha fløyet:

Disse passasjerene tilbys en billett hos Norwegian til 50 % av tilgjengelig pris + skatter og avgifter. Viktig: De må oppgi referansenummer fra Sterling ved bestilling, samt ha med seg gyldig reisedokument fra Sterling ved avreise. Dette gjelder for reiser som opprinnelig skulle ha vært gjennomført innen 9. november.



Disse passasjerene må ringe våre kontaktsentre:

Innen Norge – tlf.nr.: 815 21 815

Innen Sverige – tlf.nr.: 0770-45 77 00

Utenfor Skandinavia – tlf.nr.: + 47 21 49 00 15



Passasjerer kan også møte opp på Norwegians billettskranker på Oslo Lufthavn Gardermoen, Stockholm Lufthavn Arlanda og København Lufthavn Kastrup.


For de passasjerer som ikke dekkes av ovenstående retningslinjer bes ta kontakt med sitt reiseforsikringsselskap eller kredittkortselskap.
 
Spørsmålet var jo om det i det hele tatt fantes noen mulige kjøpere.

Ja, det var vel stilt spørsmålstegn ved det tidligere her ja, Men å gå i media og annonsere to definitive bud som ikke finnes kan være ganske desperat handling:p
 
Virker som om Norwegian er veldig klare for å hoppe inn og ta lønnsomme ruter? I alle fall fra ARN.
 
Dette er trist sett i forhold til hva Sterling en gang var - men ser man på hvordan selskapet har blitt drevet og hvordan det har utviklet seg de siste årene, kunne man jo ikke vente noe annet. Skulle nesten tro at det var en styrt prosess.
 
Dette var trist, men set i lyset af den islandske krise formentlig desværre uundgåeligt.

Har selv fløjet en del med Sterling de sidste par år og selv om det aldrig har været en fantastisk oplevelse har de hver gang fragtet mig fra A til B til en billig penge.

De røde maskiner vil uden tvivl blive savnet på CPH, hvor de var en naturlig del af hverdagen som lufthavnens anden største kunde. Heller ingen tvivl om at dette lægger et pres på CPH, da Sterling stod for ca. 2. mio af det årlige pax tal på ca. 21,5 mio. Dette vil selvfølgelig på længere sigt til dels blive opvejet af andre selskaber, men på den korte bane vil dette uden tvivl medfører negativ vækst på CPH. Dette vil også ramme ARN, så her er muligheden for at OSL i en periode rent faktisk kan tiltvinge sig positionen som den største lufthavn i Skandinavien målt i pax.

Spørgmålet er hvad der sker på CPH efter Sterlings exit:

Giver det mulighed for at SAS DK kan ekspanderer forretningen på CPH?

Er Norwegian interesseret i at oprette en CPH base - har tidligere været et emne og kan evt. blive aktuelt igen?

Er selskaber som Easyjet og Air Berlin klar til at øge betjeningen af CPH?

Er Ryanair klar til et indtog på CPH?

Samt mange andre spørgsmål - men tiden vil formentlig vise hvad der sker... Jeg formoder at vi allerede i løbet af den kommende så småt vil begynde at se udmedlinger fra andre selskaber der er interesseret i at få en bid af kagen på CPH.
 
Vil Ryanair ind på CPH blive det vel ikke før SWIFT terminalen er klar..Tror ikke at FR er parat til at betale det, som det koster for at flyve på CPH....Deres politik er jo netop
IKKE at betale,men lade lufthavnene betale for den "ære" det er, at FR flyver på netop deres lufthavn...nå det vil tiden vise....Tror næppe at SAS er klar til pr. dato at overtage
NB destinationer....muligt at en del NB destinastioner kan bruges som sæson ruter for SAS
nu må vi se
Hilsen
ole
 
Norwegian sätter in följande flyg till/från Stockholm

Köpenhamn
Arlanda Teminal 2
Stockholm – Köpenhamn DY4901 08:45 – 10:00
Köpenhamn – Stockholm DY4902 10:45 – 12:00
Stockholm – Köpenhamn DY 4903 17:45 – 19:00
Köpenhamn – Stockholm DY 4904 19:45 – 21:00

Alicante och Malaga
Arlanda Teminal 2
Stockholm – Alicante DY3803 12:00 – 16:30
Alicante – Malaga DY3803 17:00 – 18:00
Malaga – Stockholm DY3804 18:45 – 22:45

Nice
Arlanda Teminal 2
Stockholm – Nice DY3855 12:30 - 15:40
Nice – Stockholm DY3856 16:40 – 19:50
 
Forvent litt mer av EZY. De har flyene som de kan disponere. CPH-LGW er definitiv in the cards.

AB har vel ledig flykapasitet, mens jeg ikke tror de kommer a öke utover de 2daglige de har na til CPH fra TXL. Man kan jo samme sted bruke större fly uten a öke frekvenser fra Tyskland. A etable seg i CPH er en no-go for AB.

FR kommer da SWIFT star.

DY har de MD80 fly som ikke brukes lengre. Siden en er alrede over til Allegiant, sa snakker vi i beste fall om 7 fly. Noen av dem flöy ordinaert ruter i de siste dagene, sa antall vil bli lavere.
Antall attraktive ex-NB ruter utifra ARN er begrenset. De vet jo hva de ga til NB... ARN-GOT, ARN-CPH og kanskje ARN-MMX. Mer trolig ikke.
 
Nå ble jeg faktisk litt overrasket...trodde det selskapet hadde flere liv enn katten!

Vel, egentlig ikke. Rart rutenett og avgangstider, skiftende strategier, clueless ledelse, eiere som leker stollek med selskapet, matpakkeforbud og (den ene gangen jeg reiste med det i 2003) like pregløst som å kjøre buss. Veldig trist for de ansatte som hadde fortjent bedre.

DY hadde sikkert forberedt seg på at noe slikt kunne skje (selv om man kan lure på hvorfor de gikk inn i samarbeidet i utgangspunktet). Nå gleder Kjos seg sikkert til å plukke opp de beste restene.
 
Den der bliver hårdest ramt er vel BLL? Sterling havde 20% af alt rutetrafik.
Forhåbentlig bliver det ikke FR der skal samle det hele op.
 
Pressemelding fra SAS

SAS beklager nyheten om at Sterling har erklært seg konkurs.

SAS har tilbudt å hente passasjerer og crew hjem til Norge på ruter hvor SAS har flyginger og hvor det er ledige seter.

Passasjerene blir - etter førstemann til mølla-prinsippet - tilbudt å fly med SAS for et symbolsk beløp, som kun tilsvarer skatter og avgifter

Dette gjelder passasjerer som skulle fløyet med Sterling fra Europa til Skandinavia, innenfor Skandinavia eller på dansk/svensk innenriks.

Følgende betingelser gjelder:

* Passasjeren må fremvise gyldig reisedokument fra Sterling.
* Avreise kan kun skje på SAS egne avganger 29. eller 30. oktober, frem til midnatt.
* Vi kan dessverre kun tilby passasjerer å reise med oss dersom det er ledig plass på flyet.
* Tilbudet gjelder i Økonomi-klasse.
* For passasjerer fra SAS-destinasjoner inn til f. eks Billund (BLL), kan passasjerene velge å reise til nærmeste Skandinaviske SAS-destinasjon
* Reservasjonen kan kun gjøres ved personlig oppmøte på avreiseflyplassen hvor SAS flyr, det er ikke mulig å kontakte SAS per telefon
* Sterling-crew bes kontakte SAS på telefon 32 32 66 33 #2

For øvrig informasjon gå inn på www.sterling.no

http://www.sas.no/no/Sider-uten-menytilknytning/Informasjon/
 
Last edited:
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/ar...-i-tusindvis-mister-penge-paa-Sterlingkonkurs

Klar til at overtage ruterne

Det privatejede luftfartsselskab Sun-Air of Scandinavia, er klar til at overtage flyvningen på Sterlings ruter ud af Billund Lufthavn.

– Vi flyver allerede til Paris. Her overvejer vi at udvide med en ekstra afgang samtidig med, at vi også kigger på London og Oslo, siger Kristian Tvergaard, underdirektør i Sun-Air of Scandinavia.
Sun-Air lukkede sin Oslo-rute fra Billund, da Sterling åbnede.
 
Back
Top