Da sier vi velkommen til ... Joon

Hvorfor velger ikke Air France samme variant som SAS - der underselskaper leverer det som skal være et fullverdig SAS-produkt, uten eget produktnavn, men til lavere kostnader?

Det er jo litt spesielt at Air France vil ta vekk sin egen merkevare og tilstedeværelse på steder som Madrid, Oslo og Stockholm og heller bruke en merkevare som ingen kjenner.

En ting er å ha et underselskaper som flyr rene fritidsruter, slik som Edelweiss Air gjør for SWISS. En annen ting er å bygge ned sin egen merkevare og sin egen tilstedeværelse i strategisk viktige markeder, som jeg antar at Spania og Skandinavia er.

Et ord -> Fagforeninger

Dette er grunnen til at Joon ble startet, AF har ikke klart å bli enige med cabin og piloter om nye villkår. Det er AF piloter i cockpit på Joon, cabienen er nyansatte.

Det hadde blitt stor streik hvis man hadde laget en ny underleverandør som hadde flydd under AF navnet.

Hvis/når man kommer til enighet om en langvrig ny avtale for alle flyvende in AF så kommer Joon-konseptet til å bli skrotet på dagen.
 
Et ord -> Fagforeninger

Dette er grunnen til at Joon ble startet, AF har ikke klart å bli enige med cabin og piloter om nye villkår. Det er AF piloter i cockpit på Joon, cabienen er nyansatte.

Det hadde blitt stor streik hvis man hadde laget en ny underleverandør som hadde flydd under AF navnet.

Hvis/når man kommer til enighet om en langvrig ny avtale for alle flyvende in AF så kommer Joon-konseptet til å bli skrotet på dagen.

Nå er vel det kommet til enighet med fagforeningen...så da er det slutt på Joon da?
 
Nå er vel det kommet til enighet med fagforeningen...så da er det slutt på Joon da?

Nå har man ikke kommet til enighet med pilotene enda, men ja jeg tror nok det er starten på slutten for JOON
 
Skal man tro på Skyliner så får også Joon noen A318 maskiner

Airbus A318 -111 2918 F-GUGN Air France ferried 20nov18 CDG-OSR, for paint prior transfer to Joon ex D-AUAB
Airbus A318 -111 3009 F-GUGR Joon ferried 20nov18 OSR-CDG after paint on transfer ex D-AUAJ
 
Og samtidig annonserer Joon "CosyJoon".

It seems Joon has implemented a variant of the Skycouch products aboard it’s Airbus A340-300 fleet, The CosyJoon seats are located on the 4 seats in the middle of rows 33 to 36.

The seats are aimed at families as opposed to couples, with CosyJoon seats available for families of 1 or 2 adults and 2 young children in the same booking.

The seats for 2 children turn into 1 bed for 2 measuring 105 x 76 cm.

https://economyclassandbeyond.board...s/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=twitter
 
Fløy Joon idag også. Denne gangen i C.
Vanskelig å merke forskjell fra AF, bortsett fra fem stk. i stripete golftrøyer som koste seg sammen med meg helt i front.
Upåklagelig service og deilg servering :)

0277dc0dc536a1bb2160a3f251619e59.jpg
 
Fløy Joon idag også. Denne gangen i C.
Vanskelig å merke forskjell fra AF, bortsett fra fem stk. i stripete golftrøyer som koste seg sammen med meg helt i front.
Upåklagelig service og deilg servering :)

0277dc0dc536a1bb2160a3f251619e59.jpg

Laks laks laks laks
 
I følge le Figaro, bak betalingsmur og på fransk, så har den nye Air France sjefen bestemt seg for å skrote hele Joon. Selv om ingenting er offisielt ennå
 
I følge le Figaro, bak betalingsmur og på fransk, så har den nye Air France sjefen bestemt seg for å skrote hele Joon. Selv om ingenting er offisielt ennå



I artikkelen i Le Figaro står at 550 til 700 kabinansatte, pilotene er uansett fra AF, trolig skal til morselskapet, men ikke til samme vilkår som andre kabinansatte. Dette konseptet «hverken eller» som det kalles er delvis vellykket, lavere kostnader, flere passasjerer og åpning av linjer som ellers ikke ville ha funnet sted.

Dialogen mellom ledelse og ansatte har vært god denne gang. Protestene har jo ellers vært rimelig heftige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dialogen mellom ledelse og ansatte har vært god denne gang. Protestene har jo ellers vært rimelig heftige.



På tross av franskmennenes innfødte skepsis og automatiske protester, så virker det som den nye kanadiske CEO har både er bedre forhold til de ansatte og får til mer enn sine franske forgjengere
 
Og da sier vi farvel til ... Joon. Ser ut som at Mr. Smith virkelig tar tak i det som trengs.

While we knew Air France was considering eliminating Joon, it’s now official. La Tribune is reporting that just 13 months after it was launched, Air France intends to discontinue Joon, and an agreement has been signed between management and unions.

With this agreement, the plan is that Air France will take over the planes that they previously provided to Joon (which includes 13 A320s and four A340s), and they’ll also hire the roughly 600 flight attendants who worked for Joon.

https://onemileatatime.com/air-france-ending-joon/?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook
 
Det hele var et tullete konsept, men det er bra med en ledelse som faktisk greier å innrømme at de gjorde en feilvurdering. Det er langt mellom sånn ærlighet i toppen av næringslivet for tiden.
 
Det hele var et tullete konsept, men det er bra med en ledelse som faktisk greier å innrømme at de gjorde en feilvurdering. Det er langt mellom sånn ærlighet i toppen av næringslivet for tiden.

Nå har ikke jeg studert så innmari. Men var det ikke EGENTLIG bare et taktisk grep for å presse ansatte i AF over på lavere lønn/rettigheter?

Man startet opp JOON med andre betingelser. Litt alla BA sin Mixed Fleet i 2010 aktig.

All maset/marketingen rundt JOON var i så fall bare konstruert for å legitimere prosjektet. Med nye avtaler i boks har JOON ikke lenger noen funksjon.

Er jeg helt på jordet?
 
Back
Top