Da er det klart for en ny tur ut i Europa

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Da var alt klart for årets andre tur i det utlandske flyriket - og denne gang er det Berlin som er målet. Tradisjonen tro er det ikke den lette og rette linjen som benyttes, så også denne gang reiser via noe for å komme både frem og tilbake. Deltakende på turen er Knoll og Tott, aka LN-KOG og undertegnede, og også denne gang har vi en førstereisgutt med oss (kanskje litt malplassert med førstereisgutt, men men han har i hvert fall greie på tanter).

Før vi satte i gang planlegging så var det et kriterium for Berlin-turen som måtte bli tilfredsstilt:
- Tempelhof skal lukkes i nær fremtid - vi må enten reise til eller reise fra denne flyplassen før det er for sent.

Resultatet ble følgende routing:
Torsdag 30. august
OSL-BRU 11:50-13:55 SN2282 AVRO RJ/BAe146
BRU-THF 17:05-18:30 SN2587 AVRO RJ/BAe146

Søndag 2. september
TXL-GSE 10:50-12:20 AB8718 Boeing 737/Airbus 319
GOT-OSL 20:15-21:10 WF337 Dash-8-300

Så har vi greid brasene - for min del ble det tre nye flyplasser i samlingen (har bare flydd til Berlin-Schönefeld tidligere) og halvveis en ny flytype - Dash-8-300 (hadde -100 og -400 fra før). Og så gleder jeg meg til igjen å stifte bekjentskap Air Berlin.

Hva vi skal gjøre i Berlin kan dere se hvis dere tar en titt på vår planleggingsside for turen
http://www.plane-spotter.com/Berlin2007/

Så får vi se om det blir noen underveisrapporter - jeg tar i hvert fall med meg ThinkPaden.
 
Hei,

Tror dere får en ganske drøy spasertur fra Tempelhof til DTM.

Luftwaffemuseet stenger etter det jeg vet alt klokka 16 eller 17 - det er store avstander ute på flyplassen og mye å se på - tre timer holder bare til deler av utstillingsområdet.
Anbefaler at dere spiser i Spandau, tilbudet ute på Gatow er Cola-automat og ved enkelte anledninger varme pølser i museumsbutikken.
Tror også S-bahn er en mulighet til/fra Spandau.

Har dessverre ikke renskrevet og sjekket notatene mine fra når jeg var i Berlin på vårparten så det kan være at tidsskjemaet deres holder.


Eders
Knut Erik
 
Originally posted by LN-KGL
(kanskje litt malplassert med førstereisgutt, men men han har i hvert fall greie på tanter).

Hva slags "tanter" har han greie på da? Kon-tanter?

Jeg hadde planer om å besøke Luftwaffe museet i Gatow i sommer, men fikk det desverre ikke til.

Prøvde også å finne ut om Tegel hadde en utsiktsplattform, men det hadde de visst ikke. Men nå er det ikke så mye spennende som flyr inn og ut av Berlin.

Skal dere gjøre noe annet, anbefaler jeg et besøk på KaDeWe sin gourmet etage. Den er et must på alle mine Berlin turer! En fantastisk bra italiensk restaurant er Il Calice (www.enoiteca-il-calice.de). De har en egen vinbutikk vegg i vegg som har en egen lysekrone laget av 100 vinglass. Et syn i seg selv. Prøv en flaske Barbera d'alba Il Cesare. Himmelsk! Den fåes også i magnum størrelse. Prøv et av deres fat med kalde spesialiteter. Dere vil ikke bli skuffet!!

BF:cool2
 
Hilsen fra Berlin - KaDeWe 6. og 7. ble samplet i gaar kveld

Naa er det snart frokost og deretter blir det aa komme seg til det tyske tekniske museumet for aa se litt bak kulissene.

Und es hat geregnet heute Nacht
 
Originally posted by LN-KGL

Hilsen fra Berlin - KaDeWe 6. og 7. ble samplet i gaar kveld

Naa er det snart frokost og deretter blir det aa komme seg til det tyske tekniske museumet for aa se litt bak kulissene.

Und es hat geregnet heute Nacht

Haben Sie Angst oder Geldsorge?? :lol:

BF:cool2
 
Noen bilder fra gaarsdagen
 

Attachments

  • braathens.jpg
    braathens.jpg
    28.9 KB · Views: 323
  • condor.jpg
    condor.jpg
    35.6 KB · Views: 321
  • dy-ad.jpg
    dy-ad.jpg
    42.6 KB · Views: 317
  • in_condor.jpg
    in_condor.jpg
    45.4 KB · Views: 318
  • snatthf.jpg
    snatthf.jpg
    47.2 KB · Views: 322
Someone - det er en av de faa flyplasser de parkerer under tak - det er rett og slett en utrolig flyplass med en fastastisk arkitektur - brutal og overvendende.

Naa er ogsaa Gatow blitt avfotografert - hvert bidige fly. Dere faa vaere overbaerende meg meg at jeg ikke viser noe i kveld, men etter et par flasker god franske rooedvin fra naboskapet til BOD er det saa enkelt aa uttrykke seg klart.

Naa er en bedre middag avnytt paa hotel Mercur med gaaselever, indrefilét og en bedre seleksjon med franske oster gaatt ned paa hoeykant. Jeg ble riktig betatt av den yndige serveringshjelpen som var rett og slett helt annerledes en de jeg moette i min tid i Soervest-Tyskeland for la oss si over 20 aar siden.

Slutt med droemmer, naa er det paa tide med aa komme seg til koeys - i morgen er det avgang temmelig tidlig for aa rekke U+S til Tegel for aa komme til Göteborg.

Tiddeli von Berlin
 
Her kommer et bilde fra hver flyplass vi var på:

OSL
OO-DJZ_at_gate43.jpg

Ned til BRU ble det for meg en komplettering i min rekke av AVRO RJ - OO-DJZ RJ85
Fra før har jeg RJ100 med DAT og RJ70 med SAS/Transwede

BRU
OO-DJH_at_gate70.jpg

Til Tempelhof fra Brussel ble det enda et nytt bekjentskap - BAe 146-200 OO-DJH

THF
OO-DJH_at_gate.jpg

Så var vi kommet til Tempelhof - utrolig synd at det nå er bare dager igjen til den legges ned. Det kommer selvsagt mer om denne flyplassen litt senere.

TXL
Gratispassasjer_ship122.jpg

I denne omgang kommer det bare et lite bilde av en gratispassasjer på vingen til CO ship 122.
Bildet er tatt fra terrassen på nivå tre i hovedbygget, men for å komme oss videre til Säve så gikk flightene fra Terminal C (Tegels LCC terminal).

Parked_D-ADII.jpg

Opp til Säve var det Air Berlin 733 D-ADII (powered by DBA) som bragte oss. Illustrativt nok, så var KOG siste mann inn i terminalen ... eh blikkskuret. Göteborg City Airport kan jeg ikke forstå at de kaller seg det, det er jo langt ute på landsbygda - Göteborg Rural Airport hadde vært mer passende. En ting kan vi ikke klage på, og det er farten på bagasjebåndet. Og så var det antall tollere, har aldri sett så mange noen gang - men tok de inn noen for sjekk? Næ!

GOT
Boarding_LN-WFP.jpg

Så var det boarding av siste flight i går kveld, og da fikk jeg også lagt til en Dash-8-300 i folden. At det var Appelsin-/Epledrikken som kom gjorde det ekstra hyggelig.

Så en liten kort oppsummering fra Berlin-oppholdet:

- Torsdag kveld - middag i 7. overetasje på KaDeWe. Kan på det sterkeste anbefales, bare husk på at her blir det valgets kval.

- Fredag - nesten åtte timer på Deutsches Technikmuseum Berlin, deretter bar det over til Alexanderplatz. Tilbake mot West ble apostlenes hester benyttet. På Unter den Linden hadde jeg meg en perfekt sjøtunge, mens de to andre musketerer hadde seg noen rødt kjøtt. Etter middag bar det videre mot Brandenburger Tor, forbi Bundestagsbygningene og langs Spree til Hauptbahnhof. På Berlin Hbf fikk vi kjøpt en rekke tyske flymagasiner, og deretter bar det hjem til Mercur ved Boddinstrasse stasjon.

- Lørdag - startet med en ny tur til Tempelhof, Platz der Luftbrücke og Fliegerladen på vestsiden av plassen. Så var neste destinasjon Gatow og det tyske flyvåpenets museum. Hjemme var vi ikke før nærmere åtte på kvelden og middagen kan dere lese om ovenfor.

- Søndag - da var det å komme seg til Tegel med S+U+B via Hermannstrasse, Südkreuz, Westend, Jungfernheide og Tegel.

Det var Berlin det - og det er ikke lenge til en ny tur.
 
FlightDeck, forskjellene kan du se her: http://www.plane-spotter.com/Aircraft/BAe/BAe-146.htm

Slenger på et bilde til fra Berlin
Nach_Osten.jpg

Etter vi hadde gått ned hele Karl Liebknecht Straße fra Alexanderplatz ble dette bildet tatt. Fra venstre til høyre på bildet er Berliner Dom, Marienkirsche med Park Inn på Alexanderplatz bak, Fernsehturm og helt til høyre restene etter Palast der Republik (DDRs storstue som nå rives - mer om dette kan lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Palast_der_Republik).
 
Da får jeg forsette der jeg slapp, nå blir det bilder tatt fra luften. Det er alltid spennende å finne igjen hvor bildene er tatt. Takket være Google Earth er det heldigvis ikke så vanskelig. Så la oss begynne med første bilde.

Raaholt.jpg

Denne var ikke så vanskelig - bildet er jo tatt rett etter avgang. Veien i forgrunnen er E6, og rett bak er Råholt.

Krageroe.jpg

Så har vi beveget oss lenger nedover globusen - her har vi Kragerø. Dette var det siste vi så av land før landkjenning på andre siden av Nordsjøen. Når vi kom ned i den retning var det lite hull i skydekket.

Dordrecht.jpg

Så ble det hull i skydekket - nå var vi over søre deler av Nederland, nærmere bestemt ser vi Zwijndrecht (øverst i bildet) og Dordrecht (nederst i bildet). På dette tidspunkt hadde vi startet nedstigningen mot Brussel. Den hvite jernbanebroen nede i nedre høyre billedhalvdel har navnet Brug over de Oude Maas. Veien som forsvinner under elva er A16.

Final_turns.jpg

Vest av BRU - ikke mange minuttene til TD

Til slutt et bilde fra Terminal A på BRU (hadde bare OSL hatt så brede pierer og så få butikker!)
PierA.jpg


På turen fra Brussel til Tempelhof ble det ikke tatt noen bilder ut vinduet - jeg var blitt forvist til et D-sete. Vi får forsette med en liten billedserie fra luften mellom Tyskland og Norge via Göteborg) i morgen.
 
Takk for flott rapport . Bildene fra Tempelhof får meg til å minnes den eneste turen jeg har hatt dit, MEN med PA 727-100 T/R Hamburg. Slik landing og tak-off glemmer man aldri !!:drunk:
 
Det ble ikke noen bilder fra luften på turen mellom Brussel og Terlin-Tempelhof siden jeg hadde sete mot midtgangen, men på flyturen mellom Berlin-Tegel og Göteborg-Säve var IXUSen glad og fornøyd igjen.

ZitadelleSpandau.jpg

Zitadelle Spandau rett etter avgang fra Tegel - offisielle webside: http://www.zitadelle-spandau.de/

Ilnow_Finow.jpg

Første flyplass var Eberswalde-Finow og i underkant på bildet ser vi Walzwerk Finow

Templin.jpg

Den tidligere russiske flybasen Templin - Gross Dölln

Så forsvant landskapet for noen minutter, men ut mot kysten forsvant nesten skyene. De tre neste bildene er fra Rügen som er Tysklands største øy.

Bergen_Ruegen.jpg

Det er ikke bare vestlendingene som har Bergen, også Rügen har det.

Glowe_Ruegen.jpg

Lange sandstrender er det også - i nedre billedkant befinner tettstedet Glowe seg

KapArkona_Ruegen.jpg

Kap Arkona - legg merke til de to rekkeene med skyer på bildet. Disse skyene kunne følges langt inn over Rügen, og jeg mistenker at det er vanndamp fra f.eks. to kullfyrte kraftverk inne på fastlandet

Oeresundsbroen.jpg

Da hadde vi krysset Østersjøen og kommet inn over land igjen - ytterligere kommentar enn Øresund trenges vel ikke.

Ytterby.jpg

Da er det rett før landing på Säve - litt av en fargelegging på broen rett sør for Ytterby.
 
Takk for flott rapport og interessant lesning. Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan AB greier seg på ruten mellom Gøteborg og Berlin. Selv om en flyvning gir kun meget begrenset informasjon; hvordan belegget flighten fra Berlin til Gøteborg?

Og i samme slengen; var det noe særlig folk på SN-flighten?
 
Back
Top