Da blir det RIAT til neste år.

Re: Da blir det RIAT til neste år.

Ikke helt sikker på hva jeg syns om det... Etter alt tullet om har vært med Ukrainere på airshows, så foretrekker jeg egentlig at de holder seg på bakken.

Ser forøvrig på tryneboka at det snakkes om at USA skal reise utenlands med F22 displayet neste år. Hvor rett dette er vet jeg dog ikke. Hadde isåfall vært utrolig kult hvis amerikanerne kom med den.

USAF slipper datoene for F-22 demo teamet i midten av januar, men man skal ikke holde pusten i påvente av et display på RIAT. På "Air Combat Command Aerial Events" sin Faceook-side ble det spurt rett ut om de kommer til Storbritannia neste år, og svaret var - "Unfortunately as of right now, no. - Zipper".

Det blir heller ikke noe USAF Strike Eagle eller F-16 demo team neste år.

http://www.facebook.com/aerialevents/posts/10151350548086405

Tidligere i uka ble 30 FRIAT-medlemmer (Friends of the Royal International Air Tattoo) invitert til et møte på RAF Fairford for å diskutere årets RIAT og det var noen interessante ting som kom frem.

- "Display center" vil flyttes slik at det nå er rett foran området reservert for FRIAT-medlemmer.
- Det blir ingen Viggen eller Sea Vixen i år, slik mange har håpet på, rett og slett fordi det blir for dyrt.
- Det vil bli et bedre utvalg av mat, men prisene vil være de samme.
- Flares vil ikke bli brukt, hverken i år, eller i overskuelig fremtid.
- De lovet at RIAT skal gå tilbake til røttene sine, og hovedsaklig være et airshow, samtidig som det vil legges stor vekt på at det skal være aktiviteter for hele familien.
- Dan O Hagan ble droppet fra kommentatorteamet fordi de ikke ønsker tre kommentatorer som bare snakker om fly. De ønsker nå en mer underholdningsrettet form for kommentator.

Tidligere i uka ble 30 FRIAT-medlemmer (Friends of the Royal International Air Tattoo) invitert til et møte på RAF Fairford for å diskutere årets RIAT og det var noen interessante ting som kom frem.

- "Display center" vil flyttes slik at det nå er rett foran området reservert for FRIAT-medlemmer.
- Det blir ingen Viggen eller Sea Vixen i år, slik mange har håpet på, rett og slett fordi det blir for dyrt.
- Det vil bli et bedre utvalg av mat, men prisene vil være de samme.
- Flares vil ikke bli brukt, hverken i år, eller i overskuelig fremtid.
- De lovet at RIAT skal gå tilbake til røttene sine, og hovedsaklig være et airshow, samtidig som det vil legges stor vekt på at det skal være aktiviteter for hele familien.
- Dan O Hagan ble droppet fra kommentatorteamet fordi de ikke ønsker tre kommentatorer som bare snakker om fly. De ønsker nå en mer underholdningsrettet form for kommentator.

Er ikke de 2 siste punktene litt selvimotsigende?

Triste nyheter fra RAF i dag...

In response to mounting speculation, the team regrets to inform you that a decision has been made to cancel the Tornado Role Demonstration participation in the 2013 airshow circuit season. We would like to sincerely thank everyone for the tremendous support we have received over the last 12 months.

De har tidligere også kuttet King Air-displayet og hele Tutor-flåten er grounded. King Air- og Tutor-displayet klarer jeg meg fint uten, men jeg syns det var trist at de droppet Tornado Role Demoen...

Jag tror att Swedish Airforce Historic Flight har fått förfrågan om att delta med AJS 37 Viggen.

Frecce Tricolori er bekreftet, det samme er en static EMB145AEW&C fra Hellas.

Hvor har du det ifra? Kan ikke se det på RIAT sine hjemmesider.

Men ellers gledelig, Frecce er altid et høydepunkt, selv om dette blir 4 gang på 4 år jeg ser dem.

Ellers har jeg en prioritert rekkefølge over formasjonsteam jeg håper å få se. Teamene i prioritert rekkefølge er som følger:

1. Russian Knights
2. Patrouille de France
3. Royal Saudi Hawks
4. Royal Jordanian Falcons
5. Turkish Stars
6. Patruilla Aguila.

Har ikke tatt med noen amerikanske da jeg vel annser det som helt usansynlig. Har heller ikke tatt med Red da det vel er naturlig at de stiller.

Last edited:

Det står ikke på RIAT-sidene ennå, men Frecce Tricolori har RIAT i sin kalender.

Patrouille de France får du nok også se, det samme med Royal Jordanian Falcons. Spania har takket nei til å delta, så Patrulla Águila dukker dessverre ikke opp i år. Er egentlig litt usikker på om de i det hele tatt finnes lenger, kan ikke huske å ha hørt noe om dem på lenge.

AIR FORCE CUTS AVIATION SUPPORT AT PUBLIC EVENTS -- NEW INFORMATION. The Department of Defense has directed the Air Force, and all the services, to cancel aviation support to public events for at least the remainder of the fiscal year. Additionally, the Air Force will stand down the Thunderbirds aerial demonstration team. Effective immediately, active-duty, Reserve and Guard units will cease all aviation support to the public. This includes the cancellation of support to all air shows, tradeshows, and flyovers (including funerals and military graduations). Additionally, the Air Force will cancel the Thunderbirds' entire 2013 season beginning April 1.
Med andre ord vil vi ikke se noe amerikansk hverken på RIAT eller noen andre show i år..

Jag gissar att US NAVY Blue Angels också blir CANCELLED 2013

Det står ikke på RIAT-sidene ennå, men Frecce Tricolori har RIAT i sin kalender.

Patrouille de France får du nok også se, det samme med Royal Jordanian Falcons. Spania har takket nei til å delta, så Patrulla Águila dukker dessverre ikke opp i år. Er egentlig litt usikker på om de i det hele tatt finnes lenger, kan ikke huske å ha hørt noe om dem på lenge.

Har du noen kilder på PDF og Jordanerne?

Nei, ikke noe bekreftet ennå, men Jordanian Falcons er der hvert år og PdF hvert tredje år. Sist i 2010 :)

Back