Czech Airlines starter Oslo-Praha S15 (Nedlagt)

Re: Czech Airlines Oslo-Praha/ April 2015

De lå ikke inne i opprinnelig S15 program, så jeg ville tatt dette med en liten klype salt frem til det eventuelt bekreftes av OSL.

Hvor stor saltklype trenger man egentlig, når ruten allerede er lagt ut for salg?

Har sett litt i bookingsystemet til CSA, der ser jeg at de fleste avgangene flys via Billund, men noen flys direkte. Flytype er ATR42 og A319.

Hvor stor saltklype trenger man egentlig, når ruten allerede er lagt ut for salg?

Det har skjedd før at selskap legger ut billetter for salg før de har fått tildelt slots. På OSL er det meg kjent to skrekk eksempler. Den mest kjente da SAS åpnet OSL-EWR. Da manglet de slots helt frem til noen uker før oppstart og det skapte mye panikk og kostet SAS dyrt gjennom en hestehandel med US airways.
Det er meg kjent første gangen SAS har vært nødt til å kjøpe slots.

Uten å ville gå for mye i detaljer, så har nok her CSA blitt gjort oppmerksome på at det er ledig slots for natt stopp etter Air Berlin. Da under slot handbak å tatt en avgjørelse om å åpne på veldig kort varsel. Bekreftelse av slots følges oftest med at flyplassene går ut og bekrefter eller kommenterer.

Men via BLL lukter koreanere mer enn infrastruktur til Praha hungrige Oslo folk.
Direkterute med 2 ukentlige tror jeg blir vanskelig, men håper jeg tar feil.

Re: Czech Airlines starter Oslo-Praha S15

Via BLL (flyr de dit i dag) blir jo litt som deres GOT rute som går PRG-HAM-GOT

For å være nøyaktig .. de ligger inne med tre morgenruter (nightstop) (ma-ti/on-to/fr-lø ATR via BLL), 2 ettermiddagsruter (ti/lø, nonstop, 319 fra 30MAY) og to kveldsruter (ma/fr nonstop 319). Altså 7 flighter i uka etter 30/5.

Hyggelig overraskelse at CSA kommer tilbake. De starter forsåvidt opp OSL-BLL og ettersom det er fullt mulig å booke til OSL-BLL fom 31. mars.

Kan det tyde på att det er for å feede CSA/Korean til Sør Korea. Så denna ruta kjem istadenfor att Korean Air sin passasjercharter (som har gått dei siste sommarane frå Gardermoen) kjem att eller blir fast rute?

Last edited:

Kan det tyde på att det er for å feede CSA/Korean til Sør Korea. Så denna ruta kjem istadenfor att Korean Air sin passasjercharter (som har gått dei siste sommarane frå Gardermoen) kjem att eller blir fast rute?

Pr nå ligger Korean også inne med sommer charter i S15.

Pr nå ligger Korean også inne med sommer avganger i S15.
Forøvrig hadde de kun charter S13. S14 var satt opp som rute, ikke charter.

KE har codeshare med KLM/AF .. ingenting til PRG foreløpig ihvertfall. Tidene er heller ikke optimale.

Pr nå ligger Korean også inne med sommer avganger i S15.
Forøvrig hadde de kun charter S13. S14 var satt opp som rute, ikke charter.

Takk for svar Cockpitview og LN-MOW, bra Korean ligger inne i systemet for neste sommar og.
Hadde ikkje fått med meg att det var rute og ikkje charter i sommar.

Rutetidene:

Prague – Billund – Oslo eff 30MAR15 3 weekly
OK500 PRG1910 – 2120BLL2145 – 2300OSL AT5 135
OK501 OSL0600 – 0715BLL0735 – 0945PRG AT5 246

Prague – Oslo eff 30MAR15 4 weekly
OK444 PRG1155 – 1355OSL 319 26
OK444 PRG1640 – 1840OSL 319 15

OK445 OSL1435 – 1640PRG 319 26
OK445 OSL1920 – 2125PRG 319 15

Ser ut som det er to flighter fra PRG på mandager og fra OSl på tirsdager, men ingen på søndager. Samt at det ikke akkurat er gode tider for en ren helgetur, men således praktisk at nordmenn er verdensmestere i ovale helger

p201411241330-74830.JPG

Bildet er copyright (C) Boarding / (Oddgeir Tørresdal)

Da har også Boarding kommet med denne nyheter:

"Sommeren 2015: Czech Airlines gjenopptar Oslo – Praha":
http://www.boarding.no/art.asp?id=58997

Da er Oslo-Praha-ruten igang, og det har vært avganger både direkte til Praha og via Billund. Men på meg ser det ut til at avgangen via Billund stoppes opp - og at Czech nå kun vil fly direkteavgangen (på mandager, tirsdager, fredager og lørdager). For øvrig med ganske gunstige priser.

Back