CSA øker på OSL

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
CSA øker på OSL

Etter flere år på rad med kutt, så øker endelig CSA Czech Airlines frekvensene på OSL igjen.

Mandager, Tirsdager og Fredager blir det to rundturer på mellom Praha og OSL.

Avgang fra OSL blir klokken 07:55 og med ankomst Praha 09:55 på morgenavgangen.

På ettermiddagsavgangen blir det avgang fra OSL klokken 16:35 med ankomst Praha 18:35.

Fra PRG blir avganstidene klokken 13:35 med ankomst Oslo 15:35.

Kveldsavgangen fra PRG blir klokken 20:00 med ankomst OSL 22:00. Denne avgangen har selvsagt nattsopp.

Torsdag, Lørdag og Søndag blir det en dagelig rundtur mellom PRG og OSL.

Avgang fra OSL blir klokken 16:35, med ankomst PRG klokken 18:35.

Avgangstidene fra PRG blir 13:35 med ankomst OSL 15:35.

Onsdager blir det ingen avganger.

Totalt sett øker de altså fra 6 til 9 ukentlige rundturer.

Alle avgangene skal flys med Airbus A319.

Last edited:
Re: CSA øker på OSL

Flere år på rad med kutt?
Er da ikke så lenge siden det var 3 daglige med CSA.

Det var vel rundt 2007/2008, og siden da har det vel bare gått en vei. Akkurat nå er det bare 6 ukentlige avganger, men nå blir det ca. 50 % økning.

Last edited:

Vi snakker vel om deler 2009/2010 med 3 daglige avganger vel. Men uansett hyggelig at de forsøker å øke nok en gang. CSA sliter jo endel nå for tiden og nordmenn er vel fremmdeles gode kunder der nede.

De har "alltid" hatt flere flighter i sommerprogrammet enn i vinterprogrammet. Dette er helt vanlige variasjoner

Fra hvilken dato øker CSA?

CSA flyver følgende program på OSL i S10:

28. marts til 5. juni: 7x ugentlig

6. juni til 12. juni: 8x ugentlig

13. juni til 17 juli: 9x ugentlig

18. juli til 2. oktober: 8x ugentlig

3. oktober til 30. oktober: 7x ugentlig

På CPH forsætters der med 2x daglig (var sidste sommer 3x daglig, men der er hård konkurrence på CPH-PRG). På ARN hvor man mere eller mindre har ruten for sig selv flyves 3 x daglig.

På CPH forsætters der med 2x daglig (var sidste sommer 3x daglig, men der er hård konkurrence på CPH-PRG). På ARN hvor man mere eller mindre har ruten for sig selv flyves 3 x daglig.

Det er riktig, men på søndager flyr de kun en dagelig til CPH, og to dagelige på ARN.

På ARN bruker de Boeing 737-500, mens på CPH (og OSL) bruker de A319. Så rent kapasitetsmessig er ikke forskjellen enorm mellom ARN og CPH.

Egentlig er jeg litt skuffet, for jeg synes hvertfall CSA burde klart 2 dagelige avganger mellom PRG og OSL hver dag, når de klarer det på CPH. For konkurransen mellom CPH og PRG er mye hardere.

På ARN bruker de Boeing 737-500, mens på CPH (og OSL) bruker de A319. Så rent kapasitetsmessig er ikke forskjellen enorm mellom ARN og CPH.
Bra at de har A319 fast på OSL nå, mye bedre enn de slitne 737'ene de bruker.
Egentlig er jeg litt skuffet, for jeg synes hvertfall CSA burde klart 2 dagelige avganger mellom PRG og OSL hver dag, når de klarer det på CPH. For konkurransen mellom CPH og PRG er mye hardere.
Det er ikke noen flere aktører på CPH enn på OSL. Norwegian flyr både på OSL og CPH.

Jeg tror nok det er mindre fritidsreisende som drar til PRG enn hva det en gang var.
Det er London og Berlin som er "inn" nå.

Det er ikke noen flere aktører på CPH enn på OSL. Norwegian flyr både på OSL og CPH.

Jeg tror nok det er mindre fritidsreisende som drar til PRG enn hva det en gang var.
Det er London og Berlin som er "inn" nå.

Jo, Cimber Sterling flyr CPH-PRG 3 ganger dagelig ;)

Kan ikke svare for Københavns del, men jeg har flydd Czech en del fra OSL, og da har jeg fått inntrykk av at de fleste ombord er transferpax som reiser videre til Øst-Europa, Sør-Europa og Midtøsten.
Skulle vært spennende å sett tall på det hvertfall, vet ikke om det er noen her inne som har slike tall?

Last edited:

Ser til min overraskelse at SAS har droppet PRG helt. De flyr ikke dit fra hverken OSL, ARN eller CPH.
Når skjedde dette?

Ser til min overraskelse at SAS har droppet PRG helt. De flyr ikke dit fra hverken OSL, ARN eller CPH.
Når skjedde dette?

CPH-PRG ble lagt ned oktober 2008 og siden har ikke SAS fløyet til Praha

Ok, er jo ikke så lenge siden SAS fløy til Praha fra OSL også. At det ikke er grunnlag for en eneste avgang til PRG fra Skandinavia med SAS synes jeg er litt overraskende.
Er ruten low yield?

Ok, er jo ikke så lenge siden SAS fløy til Praha fra OSL også. At det ikke er grunnlag for en eneste avgang til PRG fra Skandinavia med SAS synes jeg er litt overraskende.
Er ruten low yield?

Nei, men for å kapre kunder må man være interessante for kundene og konkurransedyktige.

Czech tar vel de fleste forretningsreisende, mens Norwegian (og Cimber) alle fritidsreisende. Hvilke kunder skal SAS da ta? Hvis SAS skal vinne markedsandeler må de dumpe prisene, og det er de ikke tjent med. Da er det bedre å sette inn kapasitet andre steder hvor de tjener penger.

Nå skifter Czech Airlines materiellet på OSL, og f.o.m juni vil det på mange avganger bli brukt A320 istedenfor A319. Tidene har også blitt litt endret.

Schedual blir som følgende:

OK446 PRG-OSL 13:10-15:10 12x4567 A319/A320

OK447 OSL-PRG 16:35-18:35 12x4567 A319/A320

OK448 PRG-OSL 20:00-22:00 1xx4xx7 A319/A320

OK449 OSL-PRG 07:55-09:55 12xx5xx A319/A320

Det vil altså totalt bli ni ukentlige avganger. Det vil variere litt fra uke til uke, men hovedsakelig vil ca. fire av avgangene flys med A320, og det blir ettermiddagsavgangene på mandag, tirsdag og fredag, samt morgenavgangen fra OSL fredag. Resten av avgangene vil bli flydd med A319. (Også før sommersesongen vil mange avganger flys med A320).

Gledelig at Czech setter inn større materiell hvertfall :)

Neste vintersesong vil det også bli endringer i frekvens:

OK448 PRG-OSL 20:00-22:00 12345x7 A319

OK449 OSL-PRG 07:50-09:50 123456x A319

Det blir altså totalt seks ukentlige avganger i vintersesongen, og alle avganger flys med A319. Det kan selvfølgelig komme endringer.

Last edited:

Brukes B734 også? Ser på en helg i mars, og da står det B734 på deres hjemmeside, men A319 på Amadeus.

Back