CSA legger ned på OSL? (Bekreftet)

Re: CSA legger ned på OSL?

Hm, hm , undrer på hvorfor Boeing_fan er så opptatt av OK.. Reiser du meget ofte til PRG og ønsker bedre tider av den grunn ? Eller videre.. ?

Skal man videre er LH den beste i klassen på alt... Tror knapt noen vil gråte om de la ned ruta.. Da vil andre komme. Eller om de må legge inn årene for godt , som det virker BT muligens vil...

Spiller heller ingen rolle for meg om en må fly til PRG via FRA/MUC... Er kun på fritidsreiser og liker å samle poeng også..

MERK: Jeg synes det er et meget topp selskap på alle områder, og har brukt dem tre ganger til PRG de siste årene, men vil sikkert trives med andre også...... Forstår ikke all concern her... Absolutt ikke...

Hm, hm , undrer på hvorfor Boeing_fan er så opptatt av OK.. Reiser du meget ofte til PRG og ønsker bedre tider av den grunn ? Eller videre.. ?

Skal man videre er LH den beste i klassen på alt... Tror knapt noen vil gråte om de la ned ruta.. Da vil andre komme. Eller om de må legge inn årene for godt , som det virker BT muligens vil...

Spiller heller ingen rolle for meg om en må fly til PRG via FRA/MUC... Er kun på fritidsreiser og liker å samle poeng også..

MERK: Jeg synes det er et meget topp selskap på alle områder, og har brukt dem tre ganger til PRG de siste årene, men vil sikkert trives med andre også...... Forstår ikke all concern her... Absolutt ikke...

Jeg var en trofast Czech kunde i flere år, og fløy med dem rimelig ofte før. Jeg synes selskapet er topp å reise med, men for et par år siden begynte de med masse tull. F.eks endret de sin pris strategi slik at billettprisene var skyhøye inntill et par måneder før avreise, da ble prisene dumpet kort tid før avreise. Pga. alt dette tullet gikk jeg gradvis over til LH/OS og flyr for det meste LH for tiden.

Jeg synes det er trist at OK har blitt som det har blitt, hele selskapet er ødelagt, samme er store deler av nettverket de hadde ut fra PRG, og det på veldig kort tid. Hvorfor ting har blitt som de har blitt, vet jeg ikke.

CSA presser jo også prisene nedover, mindre konkurranse vil jo bety høyere priser for oss forbrukere til enkelte destinasjoner dersom OK skulle forsvinne. Hvem andre mener du skulle kommet og tatt over for dem?

Fra sommersesongen er det umulig å bestille billetter med CSA fra OSL til PRG under 4 555 ,-, ihvertfall på alle datoer jeg sjekket.

Kan dette bety at de legger ned ruten? Dersom det ikke er grunnen, så må hoder rulle i Czech Airlines.

Kan du utdype dette utsagnet litt nærmere?

Må jeg det? Det sier vel egentlig seg selv at man ikke selger stort når prisene til PRG starter på 4 555kr. Man trenger ikke akkurat være noen ekspert for å vite det.

Må jeg det? Det sier vel egentlig seg selv at man ikke selger stort når prisene til PRG starter på 4 555kr. Man trenger ikke akkurat være noen ekspert for å vite det.
Da regner jeg at noen umiddelbart tar hatten sin og går :headbang

Nå må vi holde oss til fakta her! :whip

At prisene er høye betyr ikke at CSA trekker seg fra OSL.
Det kan være så enkelt som at som at alle bookingklassene ikke er lastet opp i systemet.

Ruten ligger fortsatt i Amadeus - så tror vi runder av her om ikke noen har FAKTA å komme med.

Last edited:

Hva er det egentlig du vil frem til!? :headbang

For å si det rett ut: Vi vil frem til at du trekker en altfor rask konklusjon uten å vite hva du snakker om! (vet at jeg ikke er snill her)

Først og fremst - du søker priser i sommerprogrammet som ennå ikke er ferdig og langt i fra alle priser er lagt ut nå. At prisene er høye tyder på at man ikke er ferdig og at endringer kommer - slik sikrer man seg. Dette er faktisk akkurat det motsatte av det du antyder, det er en ledelse som vet hva de holder på med og jobber deretter. At du er skuffet er annen historie og det kan du ha grunn til, men det har ingenting med en dårlig ledelse i CSA og gjøre.

For å si det rett ut: Vi vil frem til at du trekker en altfor rask konklusjon uten å vite hva du snakker om! (vet at jeg ikke er snill her)

Først og fremst - du søker priser i sommerprogrammet som ennå ikke er ferdig og langt i fra alle priser er lagt ut nå. At prisene er høye tyder på at man ikke er ferdig og at endringer kommer - slik sikrer man seg. Dette er faktisk akkurat det motsatte av det du antyder, det er en ledelse som vet hva de holder på med og jobber deretter. At du er skuffet er annen historie og det kan du ha grunn til, men det har ingenting med en dårlig ledelse i CSA og gjøre.

At prisene er høye betyr ikke at CSA trekker seg fra OSL.
Det kan være så enkelt som at som at alle bookingklassene ikke er lastet opp i systemet.

Ruten ligger fortsatt i Amadeus - så tror vi runder av her om ikke noen har FAKTA å komme med.

Prisene var jo ikke slike for noen få uker siden, de økte prisene til en helt sinnssykt nivå nylig.

Prisene var jo ikke slike for noen få uker siden, de økte prisene til en helt sinnssykt nivå nylig.
Det tyder på at de jobber med sommerprogrammet - helt normalt på denne tiden av året og du vil komme over dette med mange andre selskaper også.

Det tyder på at de jobber med sommerprogrammet - helt normalt på denne tiden av året og du vil komme over dette med mange andre selskaper også.

Skal de forandre på sommerprogrammet for tredje gang nå? Det er sikkert en del som allerede har bestilt billetter, blir ikke det en smule useriøst?

Skal de forandre på sommerprogrammet for tredje gang nå? Det er sikkert en del som allerede har bestilt billetter, blir ikke det en smule useriøst?

Det er mye som kan påvirke og gjøre det nødvendig med justeringer / forandringer - I Januar er det normalt å jobbe med ferdigstillingen av sommer programmene - synes ikke dette er unormalt eller useriøst. Heller ganske vanlig (ser at det detter inn endringer på de fleste av mine bestillinger til USA i tiden fremover akkurat nå)

Det er mye som kan påvirke og gjøre det nødvendig med justeringer / forandringer - I Januar er det normalt å jobbe med ferdigstillingen av sommer programmene - synes ikke dette er unormalt eller useriøst. Heller ganske vanlig (ser at det detter inn endringer på de fleste av mine bestillinger til USA i tiden fremover akkurat nå)

Joda, enig at man av og til må gjøre endringer, men jeg synes CSA driver alt for mye med dette.

F.eks endret de avgangstidene fra OSL i vinter. Når avgangene skulle gått fra OSL klokken 07:50 ble de endret til 12:05/17:15. Og har man da connection videre fra PRG (tror de fleste som reise med CSA fra OSL har det), kan det hele bli ganske frustrerende. Skal man til f.eks SOF eller OTP, og drar fra OSL 07:50 er man fremme klokken 14:25, men med avgang fra OSL endret til 12:05 så må man vente over 8 timer i PRG og da er man ikke fremme i SOF før 00:20. Og dette gjelder mange destinasjoner i Øst-Europa.

Skal man til Praha, og avgangen hjem igjen blir endret fra 20:00 til 09:20, er det ganske irriterende.

Og endrede avgangstider kan føre til at man får et dårlig rykte og mister kunder.

(beklager eventulle skrivefeil her, fikk ikke tid til å lese gjennom).

Last edited:

Vi opplever det samme de billettene hjem til Portland (vi er jo ikke "norske nok" ) vi har bestillt lang tid i forveien, med Lufthansa, Swiss og United. Sist ble det en "ny" rute via Chicago i stedenfor vi San Francisco som bestillt. Ser ikke noe uproffesjonellt med dette. (Etter et par år i denne uønskede situasjonen - begynner en å bli vant med slike endringer).

Bestiller man langt frem i tid må man være forberedt på at slikt skjer. Slotkonferansene for sommerprogrammet holdes i november (og juni for vinteren) og disse medfører alltid en del endringer som vil bli innprogrammert i desember/januar.

CSA er helproffe, jeg har hatt mye å gjøre med dem på managementsiden, og de gjør det som må gjøres for å optimalisere ruteprogram og inntekter.

Da var det avklart, Czech Airlines legger ned Oslo - Praha fra 24. mars:

http://boarding.no/art.asp?id=48644

I 2008 hadde CSA tre daglige avganger på OSL-PRG, i vinter har de kun fire ukentlige avganger, og nå legger de altså ned :(

På en annen side blir nok Austrian glade for å høre denne nyheten!

Re: CSA legger ned på OSL? (Bekreftet)

I tillegg forsvinner ogsa: Helsingfors, Skopje, Aten, Larnaka og Beirut, mens nye ruter til Ufa, Nizhnyj Novgorod og Geneve tilkommer.

Er det noe annet selskap som ev kan hoppe inn fra PRG ?

Veldig synd at CSA slutter på OSL.
Dessverre er mange nordmenn veldig opptatt av å fly den andre konkurrenten som "alltid er billigst". :rolleyes:
Er det noe annet selskap som ev kan hoppe inn fra PRG ?
Hvem skulle det være?

Back