CSA legger ned på OSL? (Bekreftet)

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
CSA legger ned på OSL? (Bekreftet)

Czech Airlines har nå oppdatert sitt vinterprogram, og det viser seg at OSL-PRG bare skal flys 5x ukentlig fra vinteren, mot 9x ukentlig i sommerprogrammet. For bare et par år siden fløy de OSL-PRG 3x DAGELIG.

Kan dette være begynnelsen på slutten for OSL ruten? Jeg tipper det.

Her er noen av deres "tilbudspriser", såkalte "Special Offers" fra OSL:

Attachments

• Skjermbildehhgffgf.jpg
    Skjermbildehhgffgf.jpg
    12.5 KB · Views: 1,762
Last edited:
Re: CSA legger ned på OSL?

Dette er ikke en vits, dette er helt seriøst "tilbud" som står på hjemmesiden. CSA priser seg jo seg selv ut av markedet med de prisene, spesielt når LH sine priser starter på 1 435 ,- til f.eks Sofia, Bucaresti og Athen.

5x ukentlig er bare en mindre enn sist vinter, så ikke snakk om noe dramatisk kutt her, selv om du legger deg på en tabloid linje....

5x ukentlig er bare en mindre enn sist vinter, så ikke snakk om noe dramatisk kutt her, selv om du legger deg på en tabloid linje....

Jeg valgte denne overskriften fordi jeg ville at flest mulig skulle klikke seg inn på denne tråden ;)
Men fra spøk til alvor, det er dramatisk at CSA ikke klarer mer enn 4 ukentlige avganger, spesielt når man hadde 3 DAGELIGE avganger i 2008.

Og helt ærlig, jeg skjønner meg ikke på måten de priser seg på. "Special price: Sofia 3 600,- Bucharest 4 200,- ".

De har rett i at dette er spesielle priser, jeg har sett billetter med Swiss i Biz til disse destinasjonene billigere enn dette :D

Jeg tipper de er borte før neste sommer...

Last edited:

Jeg valgte denne overskriften fordi jeg ville at flest mulig skulle klikke seg inn på denne tråden ;)
Men fra spøk til alvor, det er dramatisk at CSA ikke klarer mer enn 4 ukentlige avganger, spesielt når man hadde 3 DAGELIGE avganger i 2008.

Og helt ærlig, jeg skjønner meg ikke på måten de priser seg på. "Special price: Sofia 3 600,- Bucharest 4 200,- ".

De har rett i at dette er spesielle priser, jeg har sett billetter med Swiss i Biz til disse destinasjonene billigere enn dette :D

Jeg tipper de er borte før neste sommer...
Dramatisk og dramatisk fru blom - de setter vel opp så mange avganger som de regner med de kan fylle i stedenfor å fly med tap med tomme fly :rolleyes:

de setter vel opp så mange avganger som de regner med de kan fylle i stedenfor å fly med tap med tomme fly :rolleyes:

Er jo meget merkelig at de ikke klarer å fylle flyene. Med tilbudspriser som starter fra 4 178 kr til Bucaresti og 4 362 kr til Athen er det jo rart at folk ikke strømmer til :rolleyes:

Last edited:

Praha har vel hatt en ganske kraftig nedgang i turisttrafikk fra Norge de siste årene, såvidt jeg har lest.
Det er vel heller ikke den helt store biz-trafikken dit, og connection er det jo også lite av, så spesielt underlig synes jeg ikke dette er.

Praha har vel hatt en ganske kraftig nedgang i turisttrafikk fra Norge de siste årene, såvidt jeg har lest.
Det er vel heller ikke den helt store biz-trafikken dit, og connection er det jo også lite av, så spesielt underlig synes jeg ikke dette er.

Når de har tilbudspriser til PRG som starter på 1 800kr er det ikke rart direkte trafikken går dårlig, særlig når de er i direkte konkurranse med både Norwegian og Wizz Air.

CSA hadde et mye større nettverk ut fra PRG før, men selskapet har de siste årene blitt helt rasert og ødelagt.

Dog flyr de jo fortsatt til endel destinasjoner fra PRG, så det er pax å hente fra Norge, men det er ikke så lett med priser som starter på 4000kr når konkurrentenes priser starter på 1 435 til nøyaktig de samme destinasjonene...

Last edited:

Og nå har Czech Airlines NOK en gang endret avgangstidene, og kuttet nattstoppet! nye avgangstider:

OK0446 PRG-OSL 09:20-11:20

OK0447 OSL-PRG 12:05-14:05.

Hva i all verden er det disse holder på med???? Hvilke avganger rekker man ut av PRG med ankomst PRG kl 14:05? Hva slags mennesker er det som sitter og styrer selskapet nede i Praha?

Hva slags mennesker er det som sitter og styrer selskapet nede i Praha?

Noen som trolig sitter med tall som viser at de idag taper penger på OSL-ruten og derfor gjør grep for å prøve å snu dette. Blant annet ved å kutte kostnader ved å fjerne et nattstopp.

Spørsmålet er hvorfor du skulle ha mer kunnskap om dette enn de som "sitter og styrer nedi Praha"? Men det er som kjent veldig lett å drive flyselskap fra sofaen....

Noen som trolig sitter med tall som viser at de idag taper penger på OSL-ruten og derfor gjør grep for å prøve å snu dette. Blant annet ved å kutte kostnader ved å fjerne et nattstopp.

Men det hjelper ikke å kutte kostnader når man ikke får noen passasjerer. Med avgang 12:05 rekker man ingen connections fra PRG. Skal de ikke ha noen nattstopp bør de fly 2x dagelig. Avgangstidene fra OSL til PRG er hvertfall ikke brukbare...

De fløy som nevnt før 3x Dagelig før, så det må være noe de gjør galt, må det ikke?

Vel - jeg tipper Norwegian tar svært mange lokalpassasjerer til Praha fra CSA, samtidig som CSA ikke har lykkes med å være et fullverdig alternativ for connection-trafikk sammenliknet med KLM, Lufthansa og delvis Austrian (som har en del av det samme markedet østover som CSA).

Vel - jeg tipper Norwegian tar svært mange lokalpassasjerer til Praha fra CSA, samtidig som CSA ikke har lykkes med å være et fullverdig alternativ for connection-trafikk sammenliknet med KLM, Lufthansa og delvis Austrian (som har en del av det samme markedet østover som CSA).

Da hjelper det heller å endre avgangstidene slik at de blir såpass elendige at de ikke lenger er et alternativ dersom man skal videre østover. MEd nattstoppet kunne man tross alt nå mange destinasjoner, det kan man ikke nå, med mindre man er villig til å vente over 7 timer i PRG...

CSA kutter sterkt overallt, siden 2008 blev flaten stedig mindre og midnre, fra 52 maskiner bare 35 blev kvar.

Det finns massvis med destinasjoner som forsvann og som skal forsvinne i vinter, mange andre taper frekvenser. Såpass skal de sikkert forlore transittrafikk, ja...

Costcutting og fattig hjemmemarked, detsamme som skjer i airBaltic og Adria Airways, som har allerede skjedd i MALEV, TAROM og JAT...

Kan ikke skjønne annet med disse kuttene at ruten til OSL muligens kommer til å forsvinne med tiden.
Det er jo klart at folk velger DY, som har en langt bedre tilpasset rutetid for fritidsreisende.

Ser på programmet deres fra mai neste år, da er det avgang 12:05 på mandag og torsdag, ellers er det 17:15 og 17:40 på søndag.

Og nå har Czech Airlines NOK en gang endret avgangstidene, og kuttet nattstoppet! nye avgangstider:

OK0446 PRG-OSL 09:20-11:20

OK0447 OSL-PRG 12:05-14:05.

Hva i all verden er det disse holder på med???? Hvilke avganger rekker man ut av PRG med ankomst PRG kl 14:05? Hva slags mennesker er det som sitter og styrer selskapet nede i Praha?

Det kan jo tenkes at de føler at nattstoppet trengs mer andre steder enn OSL.

Og jammen har de ikke prestert å endre avgangstidene IGJEN siden imorges, at det går ann... :rolleyes:

Nye tider:

PRG-OSL 13:55-15:55 (onsdager, fredager, søndager) og 09:20-11:20 (mandager og torsdager).

OSL-PRG 17:15-19:15 (onsdager, fredager, søndage) og 12:05-14:05 (mandager og torsdager).

Tirsdager og lørdager blir det ingen avganger. Forskjellen nå blir at ruten skal flys 5x ukentlig og ikke fire, som oppringlig var planlagt.

Disse tidene er noe bedre, men det er selvsagt meget useriøst å holde på slik som de gjør, og CSA risikerer å sitte igjen med en haug med missfornøyde kunder og et dårlig omdømme.

5100 kroner som special offer til Tel Aviv? Selv Lufthansas ordinære priser i høysesong ligger under det der.

Back