Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

De er veldig uklare på om den som blåste grønt også er siktet nå;

— Siktelsen er utvidet mot samtlige av besetningsmedlemmene.

Håper de oppklarer det for de det gjelder sin del.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det refereres flere ganger kun til de fire som sitter i varetekt, så femtemann er neppe involvert.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Dagbladet melder at siktelsens utvides og crewet er varetektsfengslet. Dette må vel kanskje bety at det er mer bak teppet her enn at de møtte opp med promille på jobb?

http://www.dagbladet.no/2015/08/14/nyheter/luftfart/airbaltic/promille/40622101/


At de fortsatt er fengslet er naturlig da det er relativt stort fare (stor nok i følge retten) for at de vil stikke av og ikke møte opp i retten hvis de løslates. Dessuten at strafferammen her er såpass høy og det ikke er så lenge til saken kommer opp

Husker jeg rett så fikk han PIA piloten som ble tatt for det samme for noen år siden endel måneder i buret
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Den utvidede siktelsen gjelder vel brudd på 8-timersregelen om pliktmessig avhold. Jurister her kan kanskje si noe om forskjell på straffenivå?
Det er samme straff for alkoholpåvirkning (§6-11) som for brudd på pliktmessig avhold (§6-12), men det vil nok være skjerpende om man har brutt begge bestemmelsene. Loven skiller imidlertid mellom forsøk og gjennomførelse. Forsøk kan straffes med bøter eller fengsel inntil to år, men hvis man "har gjort tjeneste" så skal det idømmes fengsel (med mindre det foreligger særdeles formildende omstendigheter). Et sentralt spørsmål for retten blir dermed om besetningen hadde påbegynt tjenesten eller ei.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er samme straff for alkoholpåvirkning (§6-11) som for brudd på pliktmessig avhold (§6-12), men det vil nok være skjerpende om man har brutt begge bestemmelsene. Loven skiller imidlertid mellom forsøk og gjennomførelse. Forsøk kan straffes med bøter eller fengsel inntil to år, men hvis man "har gjort tjeneste" så skal det idømmes fengsel (med mindre det foreligger særdeles formildende omstendigheter). Et sentralt spørsmål for retten blir dermed om besetningen hadde påbegynt tjenesten eller ei.


Påbegynt? de var vel ved flyet, og ingen andre kunne ta hadde hensikt å føre flyet. Er vel tvilsomt om at man kan påberope seg not fit for flight så seint, men der har vel skjedd rarere ting i norsk rettsapparat.
Men denne kommer vel opp som tilståelse dom på Mandag?
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Fy flate, 6 mndr er en høy pris for en kveld på fylla.

Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Fy flate, 6 mndr er en høy pris for en kveld på fylla.



Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.


Selvfølgelig på kanten alvorlig om man ser opp mot andre dommer som f.eks. vold. Men helt på sin plass med tanke på faren man kunne satt så mange andre medmennesker i.
Kunne godt ha revet i noen til med det samme, men burde sonet straffen i sitt hjemland.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.

Kunne jo fort gått med ett par hundre liv her! En ting er hvis en av pilotene
er "litt dagen derpå", men her var jo den ene regelrett full OG den andre betydlig redusert. Oppskrift på katastrofe...
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Fy flate, 6 mndr er en høy pris for en kveld på fylla.



Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.


Mener leste at strafferammen er to år, så kunne fått mer
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Kanskje det er de andre som er latterlig lave .. ? :old

Det er vel egentlig det jeg mest mener

Jeg har ikke kompetanse eller erfaring til å mene noe om absolutte strafferammer. I alle meddommerårene mine fortalte alltid dommerne om at det var puslete rammer for vold ettersom det ikke var viktig for samfunnet å straffe ekstra hardt. Med skatteunnlatelser og sånt var det derimot viktig for samfunnet å avskrekke (eller noe sånt).

Jeg har alltid forundret meg over strafferammer.

Sannsynligvis (forhåpentligvis i hvert fall) var jo ikke dette noe som var forsettelig. Altså, de gikk neppe sammen i ukevis og planla å drikke seg dritings for å gjøre livet utrygt for andre. I et sånt lys så høres det voldsomt ut. Det er jo ikke sånn at de kan komme ut av fengsel å bli piloter igjen heller. 6 måneder fengsel og ruinert karriere for resten av livet. Det er mytji for en runde på fylla.
 
Last edited:
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Man kan jo undre seg på om det var første gang mannskapet satte i gang å dele whiskyflasker....? Virker jo helt meningsløst når man skal på jobb dagen etter, uansett hvilken jobb man har, nærmest...

Straffenivået handler jo generelt om avskrekking også, så dette virker å være rimelig - det er jo gjennomgående på dette forumet hvordan vi hører at det er viktig at piloter er uthvilte, noe det er liten grunn til å tvile på.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Moderatorene blir så sinte når man redegjør i det vide og brede om juss, men det passer nokså godt med en liten klargjøring i akkurat denne tråden.

Strafferammen er, i de aller fleste saker, ikke særlig avgjørende for hva straffen blir. Vi har en lang tradisjon i norsk og nordisk strafferettspleie for å ha svært vide strafferammer, og så er det domstolen og lovgiver i forarbeidene (dette er en ny trend) som utkrystalliserer hvordan gitte forhold skal straffes.

Hva gjelder vold (og sedelighet), så er straffenivået betydelig skjerpet de senere år. Jeg merker meg for øvrig at veldig ofte er de som har ingen, eller nokså liten, empirisk/faglig kunnskap på området, som klager mest over straffenivåene. Evnt de som bor i junaiten og som ikke skjønner hvorfor nakkeskudd ikke er inntatt i den store røde :cool:

Forsettlig betyr forresten IKKE at man har overveid noe i flere uker. Også en handling med impulskarakter kan være en forsettlig handling, i juridisk forstand. En overveid handling slik som beskrevet vil være overlegg, med meget god margin. I airBaltic-saken er det helt utvilsomt at inntaket av alkohol var forsettlig.

Sånn. Da får dere heller slette, hvis dette gikk for langt :D
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Moderatorene blir så sinte når man redegjør i det vide og brede om juss, men det passer nokså godt med en liten klargjøring i akkurat denne tråden.

Strafferammen er, i de aller fleste saker, ikke særlig avgjørende for hva straffen blir. Vi har en lang tradisjon i norsk og nordisk strafferettspleie for å ha svært vide strafferammer, og så er det domstolen og lovgiver i forarbeidene (dette er en ny trend) som utkrystalliserer hvordan gitte forhold skal straffes.

Hva gjelder vold (og sedelighet), så er straffenivået betydelig skjerpet de senere år. Jeg merker meg for øvrig at veldig ofte er de som har ingen, eller nokså liten, empirisk/faglig kunnskap på området, som klager mest over straffenivåene. Evnt de som bor i junaiten og som ikke skjønner hvorfor nakkeskudd ikke er inntatt i den store røde :cool:

Forsettlig betyr forresten IKKE at man har overveid noe i flere uker. Også en handling med impulskarakter kan være en forsettlig handling, i juridisk forstand. En overveid handling slik som beskrevet vil være overlegg, med meget god margin. I airBaltic-saken er det helt utvilsomt at inntaket av alkohol var forsettlig.

Sånn. Da får dere heller slette, hvis dette gikk for langt :D

Synes den var helt innafor jeg, og skal plukke høne med moderatorene om de sletter den. Det passer jo i tråden.

Betyr ikke at min egen rettferdighetsfølelse er i nærheten av å være enig med deg. Men jeg respekterer så klart synet ditt.

Anyway - seriously off topic nå
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Fy flate, 6 mndr er en høy pris for en kveld på fylla.

Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.

Helt enig. Høy pris for en kveld på byen.

Men det er ikke en høy pris for å ha planlagt å i fylla fly en noen er glad i til syden.

Disse folka er den profesjonelle delen av en avtale. Da bør de opptre der etter. Disse gjorde desverre ikke det.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Moderatorene blir så sinte når man redegjør i det vide og brede om juss, men det passer nokså godt med en liten klargjøring i akkurat denne tråden.



Strafferammen er, i de aller fleste saker, ikke særlig avgjørende for hva straffen blir. Vi har en lang tradisjon i norsk og nordisk strafferettspleie for å ha svært vide strafferammer, og så er det domstolen og lovgiver i forarbeidene (dette er en ny trend) som utkrystalliserer hvordan gitte forhold skal straffes.



Hva gjelder vold (og sedelighet), så er straffenivået betydelig skjerpet de senere år. Jeg merker meg for øvrig at veldig ofte er de som har ingen, eller nokså liten, empirisk/faglig kunnskap på området, som klager mest over straffenivåene. Evnt de som bor i junaiten og som ikke skjønner hvorfor nakkeskudd ikke er inntatt i den store røde :cool:



Forsettlig betyr forresten IKKE at man har overveid noe i flere uker. Også en handling med impulskarakter kan være en forsettlig handling, i juridisk forstand. En overveid handling slik som beskrevet vil være overlegg, med meget god margin. I airBaltic-saken er det helt utvilsomt at inntaket av alkohol var forsettlig.



Sånn. Da får dere heller slette, hvis dette gikk for langt :D


Saklig og fint innlegg! Helt innafor.
 
Back
Top