Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Og forøvrig så er ikke Latvia i Øst-Europa. De baltiske landene er nordeuropeiske både geografisk og (i stor grad) kulturelt.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Og forøvrig så er ikke Latvia i Øst-Europa. De baltiske landene er nordeuropeiske både geografisk og (i stor grad) kulturelt.

Desverre lever fordommene i stor mangel på kunnskap om akkurat dette!
Godt plantet i steriotypisk jord!!!!
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Og forøvrig så er ikke Latvia i Øst-Europa. De baltiske landene er nordeuropeiske både geografisk og (i stor grad) kulturelt.

Vil nok regne de baltiske statene som Øst-Europa både geografisk og kulturelt om enn kanskje "light" ;)
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er jo litt andre drikkekulturer og holdninger i Øst-Europa enn her. Jeg synes ut fra ett empirisk ståsted der fyllekjøring med bil er betydelig mer vanlig i Latvia enn i Norge også må regne med at det er større sjangse at en eller flere i crewet i ett selskap basert i Øst-Europa ikke overholder pliktmessig avhold.

Tja. Om man ser på litt statistikk for dette så virker det ikke som om f.eks. Baltikum ligger spesielt dårlig an. Fra en publikasjon fra ETSC (European Transport Safety Council) skriver de følgende: "Norway, Sweden and Estonia registered the lowest percentage of drivers tested above the legal BAC." For Latvia og Litauen så rapporterer de kun positiv alkotest per 1000 innbyggere. Latvia hadde i 2010 1.8 positive tester per 1000 innbyggere og Litauen 1.1 per 1000, mot 0.9 i Norge (0.7 i Estland).

Videre så skriver de "Percentages of drivers testing positive are high in Cyprus, Great Britain, Poland and Slovenia, for example,
but are lower where enforcement is highest." (Østerrike, Portugal og Frankrike ligger også høyt oppe her).

Kanskje bør vi så holde oss unna britiske, portugisiske og franske selskaper, eller evt forvente at de som jobber i slike selskaper er mer tilbøyelige til å ikke overholde "avholdenheten"...?

Kilde: http://archive.etsc.eu/documents/Drink_Driving_Towards_Zero_Tolerance.pdf
 
Last edited:
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Vil nok regne de baltiske statene som Øst-Europa både geografisk og kulturelt om enn kanskje "light" ;)

Du kan regne så mye du vil, men det er feil, selv om de tre landene selvsagt bærer preg av å ha vært under sovjetisk okkupasjon i 45 år ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Europe said:
Northern Europe is the northern part or region of Europe. Geographically, northern Europe is usually taken to consist of Iceland, the Faroe Islands, Denmark, Norway, Sweden, Finland, Estonia, Latvia, Lithuania and the British Isles.

https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_states said:
The Baltic states are the three countries in northern Europe on the eastern coast of the Baltic Sea: Estonia, Latvia and Lithuania.

Nå begynner dette å bli veeeldig OT, men synes det er greit å avlive noen fordommer/misoppfatninger om det som faktisk er tre av våre nærmeste naboland; geografisk, kulturelt og historisk.
 
Tja. Om man ser på litt statistikk for dette så virker det ikke som om f.eks. Baltikum ligger spesielt dårlig an. Fra en publikasjon fra ETSC (European Transport Safety Council) skriver de følgende: "Norway, Sweden and Estonia registered the lowest percentage of drivers tested above the legal BAC." For Latvia og Litauen så rapporterer de kun positiv alkotest per 1000 innbyggere. Latvia hadde i 2010 1.8 positive tester per 1000 innbyggere og Litauen 1.1 per 1000,
mot 0.9 i Norge (0.7 i Estland).

Kilde: http://archive.etsc.eu/documents/Drink_Driving_Towards_Zero_Tolerance.pdf
Er promillegrensen, og dermed definisjonen på en "positiv test" lik i Norge og Baltikum?
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Er promillegrensen, og dermed definisjonen på en "positiv test" lik i Norge og Baltikum?

Strengere i Norge, men nokså likt i Baltikum i forhold til resten av Europa (dvs. Estland har vel samme grense som oss i Norge). Se forøvrig tabell 1 i rapporten for en oversikt.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Tja. Om man ser på litt statistikk for dette så virker det ikke som om f.eks. Baltikum ligger spesielt dårlig an. Fra en publikasjon fra ETSC (European Transport Safety Council) skriver de følgende: "Norway, Sweden and Estonia registered the lowest percentage of drivers tested above the legal BAC." For Latvia og Litauen så rapporterer de kun positiv alkotest per 1000 innbyggere. Latvia hadde i 2010 1.8 positive tester per 1000 innbyggere og Litauen 1.1 per 1000, mot 0.9 i Norge (0.7 i Estland).

Videre så skriver de "Percentages of drivers testing positive are high in Cyprus, Great Britain, Poland and Slovenia, for example,
but are lower where enforcement is highest." (Østerrike, Portugal og Frankrike ligger også høyt oppe her).

Kanskje bør vi så holde oss unna britiske, portugisiske og franske selskaper, eller evt forvente at de som jobber i slike selskaper er mer tilbøyelige til å ikke overholde "avholdenheten"...?

Kilde: http://archive.etsc.eu/documents/Drink_Driving_Towards_Zero_Tolerance.pdf

Hvis vi først skal holde oss til statestikken; hvor mange politifolk kan du gi en 100 lapp til her i norge for å slippe unna en kontroll der du er tatt for å kjøre for fort eller med promille? Her kan du se forskjellen på Latvia og Norge: http://country-corruption.findthedata.com/compare/8-55/Norway-vs-Latvia

Police and customs have been identified as corruption hotspots in Latvia, with a majority (58%) of Latvians regarding it as widespread.[126] In particular, road police has one of the lowest ratings for perceived honesty and integrity[127] and is considered more corrupt than any other government institution. This stems from the common practice of demanding bribes, for example at traffic stops. In these situations a person has little option other than to pay the bribe (and thus avoid a fine or more severe penalty).
Kilde
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Hvis vi først skal holde oss til statestikken; hvor mange politifolk kan du gi en 100 lapp til her i norge for å slippe unna en kontroll der du er tatt for å kjøre for fort eller med promille? Her kan du se forskjellen på Latvia og Norge: http://country-corruption.findthedata.com/compare/8-55/Norway-vs-Latvia

Kilde

Står det noe sted her at det er vanlig å betale en 100-lapp for å slippe unna? I kilden du viste til så står det vel også at latvisk UP ikke lenger kan gi bøter "on the spot", noe man ifølge samme artikkel mener vil redusere innslaget av korrupsjon for å kjøpe seg fri fra slikt. Ikke vet je

Poenget er vel uansett at det er en rekke andre land i Europa, f.eks. Storbritannia, hvor innslaget av folk som blåser rødt i kontroller er veldig høyt (rundt 11% av de som ble sjekket i 2010, om jeg husker tallet riktig), samt at drikkekultur og holdninger i alle fall tradisjonelt sett har vært nokså forskjellig fra f.eks. Skandinavia. Skal man så, basert på argumentasjonen i andre innlegg her, forvente at crew fra britiske selskaper i mindre grad er avholden før de skal ut å fly? Det samme spørsmålet kan man stille seg om f.eks. franske selskaper. Svaret er nok kanskje at graden av fyllekjøring i bil neppe er noen god indikator i en sak som denne.
 
Last edited:
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Jeg vil tro at norsk og svensk crew ligger best ann når det gjelder pliktmessig avhold i Europa. Jo lenger sør og øst i Europa man kommer jo mer tvilsomt blir det tror jeg.
Storbritania og Frankrike ligger som Norge mye bedre ann på korrupsjonsindeksen.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Storbritania og Frankrike ligger som Norge mye bedre ann på korrupsjonsindeksen.

Men så tas det et betydelig større andel bilførere i promillekontroll enn i Norge/Sverige, som vel var koblingen til denne saken. Hvis de i tillegg ikke er spesielt korrupte så kan vi vel regne med at tallene er et realistisk bilde på virkeligheten.

For å gjenta spørsmålet mitt: Er det noen grunn til å tro at piloter i selskaper i Storbritannia og Frankrike er mer tilbøyelig til å stille på jobb med alkohol i blodet?

Jeg skjønner hva du forsøker å få frem, men koblingen mellom alkoholkultur og bilkjøring til det å utføre sin jobb i luftfarten har jeg litt problemer med å se. I tillegg så viser de offisielle tallene at de baltiske landene ikke er spesielt ille i så måte, så kan man selvsagt bare spekulere i hvor mange som kjøper seg fri.
 
Last edited:
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Synes dette er helt utrolig. Jeg tenker at man bør holde seg unna alkohol kvelden før man skal på jobb uannsett hvilken jobb det dreier seg om, men særlig i arbeid hvor man har ansvar for andres sikkerhet.

Er enig med andre her som skriver at det bør være tilfeldige kontroller på dette, men vet ikke om det kanskje allerede er det?

Utrolig bra at noen ga beskjed!
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Synes dette er helt utrolig. Jeg tenker at man bør holde seg unna alkohol kvelden før man skal på jobb uannsett hvilken jobb det dreier seg om, men særlig i arbeid hvor man har ansvar for andres sikkerhet.

Det var da veldig strengt. ;) Det avgjørende, relatert til jobb, må vel være at man har en atferd (f.eks. alkoholbruk) som ikke går utover yrkesutøvelsen, uansett om man er saksbehandler, lege eller pilot. I tillegg må man overholde regler om pliktmessig avhold, når sånne finnes. Alkoholbruk som både er lovlig og ikke går utover noe eller noen er vel uproblematisk.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Melding fra moderator

Vennligst hold denne tråden til det som er relevant i forbindelse med hendelsen på Gardermoen.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er riktig, men bevissituasjonen blir likevel mer komplisert i det du nekter for å ha drukket. Dermed blir både etterforskningen og rettsprosessen også mer komplisert.

Neida, bevissituasjonen blir omtrent akkurat den samme. Du må bare hoste opp to meddommere til en hovedforhandling heller enn en enklere tilståelsessak, og sette av litt bedre tid til saken i retten.

Du kan ha noe "å hente" i en sak om annen påvirkning/rus enn alkohol, hvor da rusen blir omgjort til en alkoholpromille, men i en alkoholpåvirkningssak er det nær sagt umulig å komme med noe forsvar som får juridisk betydning. I så fall er det gjerne en helt ung person som påstår at han/hun trodde cideren var alkofri (ikke særlig anvendelig her antar jeg) el. nødrett ("måtte" stikke av i bil (fly?) fra en farlig situasjon, selv om man visste man var påvirket. Sistnevnte heller ikke særlig aktuell her.

Fordi bedømmingen av straffbarhet for promille for bil/båt/fly er såpass preget av objektive vilkår, og fordi svarene fra FHI på alho er nesten uten tvil, går de fleste saker som tilståelsessaker - siktede/tiltalte har stort sett aldri noe å komme med som får betydning for annet enn hvilket straff som skal utmåles (og selv det er nokså skjematisk satt opp).

Sammenligner selvfølgelig med promillesaker for bil her, uten at det er store forskjellen juridisk sett.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Sammenligner selvfølgelig med promillesaker for bil her, uten at det er store forskjellen juridisk sett.

Faktisk så har man ikke rett på offentlig oppnevnt forsvarer hvis man er satt under tiltale for promillekjøring med bil, men det har man altså hvis det gjelder fly.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er en del yrker som har pliktmessig avhold, bl.a. flypersonell. Følgelig gjelder andre regeler enn for folk som fyllekjører på fritida.

Til debatten om Baltikum tilhører øst-europa: Trekk en median gjennom Europa og se hva som ligger øst for den, og da har du svaret.
 
Back
Top