Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er det, men da kan det gå som tilståelsesdom, og ikke full rettsforhandling.

Noe som også kan tyde på at det ikke var noen tvil om at de lå godt over grensen. Hadde neppe tilstått dersom det var mulig å spille på at en var i grenseland.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Noe som også kan tyde på at det ikke var noen tvil om at de lå godt over grensen. Hadde neppe tilstått dersom det var mulig å spille på at en var i grenseland.


Trolig det, men blodprøver gir gjerne også veldig nøyaktig og lite diskutabelt svar
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Styrmann hadde på blåseprøven 1.44 og på blodprøven 1.2 , ene flyvertinnen blåste til 1.04 og den midlertidige blodprøven viste 0.8..
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Styrmann hadde på blåseprøven 1.44 og på blodprøven 1.2 , ene flyvertinnen blåste til 1.04 og den midlertidige blodprøven viste 0.8..

Ikke rart at noen varslet når promillen var så høy, egentlig rart at ikke flere reagerte. Men om dette er folk som er vant til å drikke litt klarer en jo gjerne å skjule effekten til en viss grad...

Og om noen skulle lure, dette sier Helsedirektoratet om effekten av alkohol:

- Opp mot og omkring 0,5 promille: Du føler seg lett påvirket.
- Mellom 0,5 og 1 promille: Du blir mer kritikkløs og risikovillig.
- Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Du blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Styrmann hadde på blåseprøven 1.44 og på blodprøven 1.2 , ene flyvertinnen blåste til 1.04 og den midlertidige blodprøven viste 0.8..

Iflg P4 hadde en av flyvertinnene hele 1,84...

"Ifølge Folkehelseinstituttet hadde kapteinen en promille på 0,68, andrepiloten 1,2, mens de to flyvertinnene hadde en promille på henholdsvis 1,04 og 1,84."

ref: http://www.p4.no/story.aspx?id=624486

edit: ser Aftenposten melder at første blodprøve viser følgende:

Kapteinen: 0,4
Annenpiloten: 1,2
Flyvertinne: 0,8
Flyvertinne: 0,4
 
Last edited:
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Trolig det, men blodprøver gir gjerne også veldig nøyaktig og lite diskutabelt svar


Det er riktig, men bevissituasjonen blir likevel mer komplisert i det du nekter for å ha drukket. Dermed blir både etterforskningen og rettsprosessen også mer komplisert.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det jeg lurer på er hvorfor flyvert(inne) nummer 3 ikke rapporterte?
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Fordi mennesker ikke er roboter, fordi det krever ganske mye å rapportere kollegaene sine (kanskje har hun vært i en lignende situasjon selv som hun kan bli straffet for), selv om dette helt klart er det riktige å gjøre, og fordi det kan være kulturforskjeller og press som det er vanskelig å forstå fra bak et skrivebord. Dette kalles Human Factors, og er et svært komplisert tema.
 
Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Eller kanskje hun var på hotellrommet??
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Jeg noterer meg at man både her og i deler av media bruker ordet "flyvertinner" om kabinbesetningen som er involvert. Er det i det helle tatt bekreftet att disse er av det kvinnelige kjønn?
 
Fordi mennesker ikke er roboter, fordi det krever ganske mye å rapportere kollegaene sine (kanskje har hun vært i en lignende situasjon selv som hun kan bli straffet for), selv om dette helt klart er det riktige å gjøre, og fordi det kan være kulturforskjeller og press som det er vanskelig å forstå fra bak et skrivebord. Dette kalles Human Factors, og er et svært komplisert tema.

Det er jo potensielt fare for eget liv her, ville tro (anta/synse/etc) at motivasjonen for å si i fra ville være noe sterkere.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Det er jo potensielt fare for eget liv her, ville tro (anta/synse/etc) at motivasjonen for å si i fra ville være noe sterkere.

Jeg tror/antar/synser at vedkommende neppe fryktet vesentlig for eget liv.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Av nysgjerrighet, hva blir riktig tjenestevei for rapportering for en flyvertinne når resten av crewet, herunder kabinsjef og fight deck er påvirket?
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Vanskelig å gi riktige svar her, men et naturlig startpunkt er å ta det opp med de det gjelder først og fremst. Få de til å melde seg not fit. Nekter de vil vel ops'en / basesjef være neste overordnede. Kanskje.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Vanskelig å gi riktige svar her, men et naturlig startpunkt er å ta det opp med de det gjelder først og fremst. Få de til å melde seg not fit. Nekter de vil vel ops'en / basesjef være neste overordnede. Kanskje.


Eller direkte til politiet slik man ville gjøre med en vanlig fyllekjører!
Har man kommet så langt at man er på vei til flyet, kan jeg ikke skjønne at det er noen tjenestevei lenger.
 
Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Eller direkte til politiet slik man ville gjøre med en vanlig fyllekjører!
Har man kommet så langt at man er på vei til flyet, kan jeg ikke skjønne at det er noen tjenestevei lenger.

Det finnes en løsning til i denne situasjonen og det er ta kontakt med operations "hjemme" og melde seg selv unfit for å få stoppet flygningen dersom det er for "vanskelig" å ta det opp med de det gjelder der og da!
Stygg sak!!
 
Back
Top