"CPH SWIFT" bliver til "CPH Go"

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Ellers er det nok av gode grunner til å velge bort flyselskapene som velger å bruke GO

...og hvor mange tror du så lige kommer til at gøre det? For det segment CPH Go sigter mod er der kun en ting som tæller og det er pris!

CPH vil gerne have flere passagerer og selskaber til CPH GO før man vil betragte det som en succes - fokus er på at tiltrække Ryanair og Vueling.

Fra check-in.dk:

Vil have flere passagerer til CPH Go

”Vi vil naturligvis gerne have flere kunder til CPH Go, og derfor skal der ske mere i lavprisfingeren, og der skal flere passagerer igennem, før at CPH Go er en succes. Derfor arbejder vi kontinuerligt på at tiltrække nye kunder og er i dialog med en håndfuld lavprisflyselskaber i Europa. Men jeg kan ikke sige, om der står en ny kunde klar,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

Københavns Lufthavn havde fra starten håbet på, at Transavia ville blive en betydelig aktør i CPH Go, men eftersom Transavia valgte at trække sig ud af København, blev dette ikke gennemført. I stedet har lufthavnen bl.a. fokus på irske Ryanair og spanske Vueling, som man med tiden håber at kunne få ind som operatør i CPH Go.

Søren Hedegaard Nielsen påpeger, at lufthavnens vigtigste mål med CPH Go er at tiltrække flere passagerer, hvilket er vigtigere end at tiltrække flere flyselskaber. EasyJet, der flyver ud fra CPH Go, har gennem den seneste tid haft en pæn vækst i Københavns Lufthavn, hvilket ifølge lufthavnen skyldes satsningen på CPH Go.

EasyJet, der flyver ud fra CPH Go, har gennem den seneste tid haft en pæn vækst i Københavns Lufthavn, hvilket ifølge lufthavnen skyldes satsningen på CPH Go.

Man skal ikke se bort ifra at samme veksten ville ha kommet uansett

Man skal ikke se bort ifra at samme veksten ville ha kommet uansett

Det er ingen hemmelig at meget af den easyJet ekspansion der har været på CPH de seneste par år med en række nye ruter, er sket med udgangspunkt i udsigten til CPH GO - hvor easyJet har været markant involveret i udviklingen af konceptet.

Er ganske sikker på at havde det ikke været for CPH GO, så havde easyJet været en mindre operatør på CPH i dag. Så den måde har CPH GO stimuleret væksten, men ingen tvivl om der gerne skal lidt mere volume ind før projektet endegyldigt giver mening.

Det er ingen hemmelig at meget af den easyJet ekspansion der har været på CPH de seneste par år med en række nye ruter, er sket med udgangspunkt i udsigten til CPH GO - hvor easyJet har været markant involveret i udviklingen af konceptet.

Er ganske sikker på at havde det ikke været for CPH GO, så havde easyJet været en mindre operatør på CPH i dag. Så den måde har CPH GO stimuleret væksten, men ingen tvivl om der gerne skal lidt mere volume ind før projektet endegyldigt giver mening.

Men hvis CPH ikke kan trække flere nye kunder til GO, så er det et par dyre ruter de har fået fra easyJet ;)

Der er naturligvis altid en vis risiko for at kannibalisere på det eksisterende produkt og det har man til en vis grad gjort med easyJets STN, LGW og SXF ruter, som nok ville være fortsat som hidtil uden GO.

Desuden var meget lagt op til Transavia også, som også langt hen ad vejen ville tage trafik fra den eksisterende del af lufthavnen. Transavia's exit fra CPH var klart et stort tab for GO.

Selv synes jeg det er et håbløst projekt og har svært ved at se det bliver en success, men man har jo lov at blive overrasket ;)

Med den måde man har lavet GO på (check-in i fjerneste del af T2 og gates i totalt modsatte ende af lufthavnen, så er der ihvertfald ikke noget der lokker mig til at flyve derfra. easyJet har jo selv udtalt at den besparelse de får ikke kommer pax direkte tilgode i form af lavere priser.

Hvem der skulle være interesserede i at bruge GO i sin nuværende form har jeg svært ved at se, men hvis CPH ændrer holdning til brugen af den, så kan jeg sagtens se et forretningsområde for charter her, som igen kan frigive plads på andre gates hvis der bliver behov for det.

Men hvis CPH ikke kan trække flere nye kunder til GO, så er det et par dyre ruter de har fået fra easyJet ;)

Der er naturligvis altid en vis risiko for at kannibalisere på det eksisterende produkt og det har man til en vis grad gjort med easyJets STN, LGW og SXF ruter, som nok ville være fortsat som hidtil uden GO.

Desuden var meget lagt op til Transavia også, som også langt hen ad vejen ville tage trafik fra den eksisterende del af lufthavnen. Transavia's exit fra CPH var klart et stort tab for GO.

Selv synes jeg det er et håbløst projekt og har svært ved at se det bliver en success, men man har jo lov at blive overrasket ;)

Med den måde man har lavet GO på (check-in i fjerneste del af T2 og gates i totalt modsatte ende af lufthavnen, så er der ihvertfald ikke noget der lokker mig til at flyve derfra. easyJet har jo selv udtalt at den besparelse de får ikke kommer pax direkte tilgode i form af lavere priser.

Hvem der skulle være interesserede i at bruge GO i sin nuværende form har jeg svært ved at se, men hvis CPH ændrer holdning til brugen af den, så kan jeg sagtens se et forretningsområde for charter her, som igen kan frigive plads på andre gates hvis der bliver behov for det.

Det er vel ingen hemmelighed at CPH GO hovedsageligt er bygget til Ryanair, easyJet og Vueling. easyJet er inde og er tilfredste med at benytte CPH GO - og naturligvis komme dette ikke kunderne til gode i form af sænkede priser, men derimod til gode i form af destinationer til lavpris såfremt man ønsker at benytte dette.

Vueling skal nok komme inden for overskuelig fremtid og så er der kun Ryanair tilbage - hvad jeg hører er den absolut eneste grund til at de ikke allerede flyver på CPH som de ønskede 3F! Nu jeg absolut ikke Ryanair fan, men hvor er det dog forkasteligt at en fagforenig som 3F skal have så stor magt - en dinosaur i en moderne verden...

Last edited:
Back