Det er også et projekt der er gennemført ganske tåbeligt og lugter langt væk af en panikhandling fra CPH's side - for at holde Terminal A projektet væk.
Sidstnævnte var langt mere gennemarbejdet og havde været mere fornuftigt.
Konceptet bag Terminal A lyder som udgangspunkt ganske fornuftigt, men ud fra et operationelt perspektiv er det så godt som umuligt at gennemføre. Dels vil det i sin nuværende form havde ganske negativ påvirkning af cargo håndteringen på østområdet, grundet behovet for opdeling i forskellige sikkerhedszoner. Dette vil have betydelig negativ effekt for cargo udviklingen og det vil hverken være i CPHs eller samfundets interesse at dette sker. Desuden er der et problem med standpladser i østområdet i forhold til at man som udgangspunkt ikke kan benytte de samme standpladser til cargo og pax fly. Så enten skal der bygges nye standpladser (hvilket der hverken er plads til eller noget som indgår i Terminal A's planer) eller også skal der benyttes standpladser i det eksisterende terminal områder, hvilket vil indebære 5-10 min bustur hver vej for alle pax som benytter Terminal A.
Så spørgsmålet er om Terminal A projektet er så gennemtænkt og gennemarbejdet når det kommer til stykket FlyHi? Personligt håber jeg og tror at personerne bag Terminal A snart løber tør for energi og penge - og de ved også selv er der en række issues som gør at deres projekt formentlig aldrig vil se dagens lys.
I CPH "Go" skal man f.eks. Checke-ind i fjerneste ende af T2 for at gå så langt som det er praktisk muligt til de nye Gates. Det er direkte dumt - både for Go-pax og for andre, det vil opleve en endnu mere crowded terminal. Men CPH får dem jo trukket gennem alle butikkerne og det er jo efterhånden det der er den primære målsætning i CPH.
Hvad angår CPH "Go" så er der muligvis en vis sandhed i at det er et svar på Terminal A, men uanset så går udviklingen i retning af differentierede priser og deciderede faciliteter for LCC operatører. Jeg er ganske sikker på at CPH kun er blandt de første til at tilbyde dette og at man over de kommende år vil se flere og flere lufthavne som tilbyder et sådant produkt.
Men som jeg tidligere har nævnt så er det naturligvis en balance gang at tilbyde et sådant differentieret produkt, hvor både legacy og LCC operatører skal tilgodeses. Lufthavnen selv er opmærksom på denne fare - lad mig f.eks. henvise til artiklen på side 18 i nedenstående nummer af RoutesNews, der omhandler denne dual strategi på CPH:
http://www.view.insightgrp.co.uk/?vcabid=eanSeclrcSgjecp
Vi kan godt blive enige om at det er uhensigtsmæssigt at der er indcheck/bagage drop i T2, hvilket er så langt væk fra CPH "Go" som muligt. Men i forhold til CPHs layout er placeringen af "Go" desværre det eneste rigtige alternativ med mindre man bygger en hel separat facilitet med eget indcheck, security m.v. - men det vil gøre investeringen så meget dyrere at det med al sandsynlighed ikke er muligt at opnå et fornuftigt afkast ad investeringen. Så folk man altså nok acceptere at billige biletter fra CPH kan være ensbetydende med en længere gåtur gennem terminalerne.
Derudover må man nok også acceptere at en del af indtjeningsgrundet for lufthavne i dag kommer fra shopping området. Dette fokus kan være irriterende i forhold til flow gennem lufthavnen og jeg synes da også at CPH havde overskredet grænsen i forhold til dette - men synes dog det er blevet bedre og ved at lufthavnen har haft fokus på at forbedre flow.
I forhold til LCC faciliteter så har jeg selv et par gange anvendt LCC fingeren på AMS - her er der en lille taxfree og en lille "cafe" og intet andet udbud af butikker eller serveringssteder. Som pax må jeg tilstå at jeg foretrækker den model CPH har valgt hvor der deles faciliteter med den resterende del af lufthavnen - og jeg tror hovedparten af pax har samme synspunkt.