CPH rutemuligheder - 2009 TOP 25

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
CPH har offentlig gjort en opdateret liste med top 25 med uservicerede ruter fra CPH. Opgørelsen er pr. 1. januar 2010 og derfor gældende for år 2009.

Hvordan listen er opgjort:

På denne side kan De se en top 25 over uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn pr. 1. januar 2010. Der ud over kan De også se det totale antal passagerer, som i 2009 rejste fra CPH til en af de pågældende destinationer med et eller flere stop.

Listen:

1 LAX Los Angeles 68.126
2 MIA Miami 54.798
3 SFO San Francisco 53.314
4 DXB Dubai 52.486
5 TLV Tel Aviv - Yafo 44.802
6 DEL Delhi 37.360
7 BOS Boston 36.134
8 HKG Hong Kong 31.872
9 SEA Seattle 30.504
10 PVG Shanghai 29.252
11 HKT Phuket 28.388
12 MCO Orlando 28.238
13 JNB Johannesburg 23.504
14 MNL Manila 21.838
15 ICN Seoul 18.300
16 AMM Amman 15.486
17 BOM Mumbai 15.408
18 YVR Vancouver 14.656
19 GRU Sao Paolo 13.880
20 CPT Cape Town 13.782
21 KYA Konya 13.748
22 TLS Toulouse 13.298
23 LAS Las Vegas 13.228
24 NBO Nairobi 13.078
25 SGN Ho Chi Minh City 12.944

Interessant er at man denne gang har valgt at inkluderer destinationer på listen som i øjeblikket betjenes seasonal fra CPH. Derved kommer Dubai og Tel Aviv ind som nye på listen som henholdsvis nr. 4 og 5. Mit bud er at begge destinationer snart vil se året rundt betjening fra CPH.
 
Veldig interesant liste du bringer her, PP. Jeg regner med at dette bare er over IC-destinasjoner ettersom det utelukkende er det på listen? Du skriver også at Tel Aviv har seasonal betjening, det visste jeg ikke, hvem er det som flyr dit i perioder?

Skulle gjerne sett en slik liste fra OSL også.;)
 
Antall reisende til LAX tilsvarer jo 5 SK 343 fly i uken! Så kommer alle de fra Norge og Sverige som reiser via AMS eller FRA eller LHR i tillegg.

Tenk så kult om SAS åpnet direkteruter 2-5 dager i uken til alle topp 15 destinasjonene her! Det hadde vært offensivt! Men det blir vel med ønsketenkning regner jeg med!?

BF:cool2
 
Veldig interesant liste du bringer her, PP. Jeg regner med at dette bare er over IC-destinasjoner ettersom det utelukkende er det på listen? Du skriver også at Tel Aviv har seasonal betjening, det visste jeg ikke, hvem er det som flyr dit i perioder?

Skulle gjerne sett en slik liste fra OSL også.;)


En slik liste finnes, noe flere her inne har tilgang til. Desverre ønsker ikke Osl å være like åpne som CPH, så det postes ikke. Det respekteres av de som sitter pa materialet.

Jeg har tilgang til alle disse tallene og kan si at man definnitivt har et salgsmateriale som forsvarer markedsgrunnlaget til en rekke ruter som i dag ikke er dekket.

Selv om det virker stille fra Osl på akkurat denne fronten, ville jeg ikke undervurdert arbeidet som nå legges til grunn i det stille!
 
Jeg krysser fingrene for Korean air på Oslo.
Siden SAS / air China har monopol til Kina fra Skandinavia er den veien ganske sannsynligvis blokkert for trafikk til Norge, fra høyer hold, og da åpner den seg et smutthull for Korean air som har alle rettigheter fra Norge til Asia.
Det hadde vært midt i blinken.
 
Norwegian flyr vel til dubai så den destinasjonen kan vel strykes fra listen?

Her har Norwegian en fin liste med destinasjoner til deres IC satsing ;)
 
Du skriver også at Tel Aviv har seasonal betjening, det visste jeg ikke, hvem er det som flyr dit i perioder?

Arkia med 757-300 om sommeren - 1x ugentlig.

Regner med at El Al på et tidspunkt vender tilbage til CPH, hvilket rygterne i ny og næ også indikerer. 3-4 x ugentlig med 737 skulle være muligt at få til at løbe rundt.
 
Antall reisende til LAX tilsvarer jo 5 SK 343 fly i uken! Så kommer alle de fra Norge og Sverige som reiser via AMS eller FRA eller LHR i tillegg.

Der er et ganske fornuftigt potentiale i en rute fra CPH til Vestkysten af USA - problemet er at det kræver mere end 1 fly for at opretholde daglig frekvens. Tvivler på at det bliver SAS vi kommer til at se opererer en sådan rute - United SFO-CPH med 772 kunne være en interessant mulighed, men lad os nu se...
 
Der er et ganske fornuftigt potentiale i en rute fra CPH til Vestkysten af USA - problemet er at det kræver mere end 1 fly for at opretholde daglig frekvens. Tvivler på at det bliver SAS vi kommer til at se opererer en sådan rute - United SFO-CPH med 772 kunne være en interessant mulighed, men lad os nu se...

Eventuelt får de spart ca 800km (tur/retur) ved å velge Osl. Da går det fint med ett fly:D. Dessuten har Kastrup kun ca 72% av Osl sin direkte kapasitet til de 10 største internasjonale flyplassene i Skandinavia, slik at tilbudet for intraskandinavisk transfer blir bedre for selskapet om de velger OSl.

Det frister kanskje å nevne at de på et år ved å velge OSl, vil kunne spare inn nok fuel til å fly nesten 6 turer mellom CPH og LAX^_^.

Men fra fakta til alvor, jeg tror neppe det blir noen rute fra OSl til LAX. Finner de veien blir det nok CPH som PP skriver.
 
Last edited:
Eventuelt får de spart ca 800km (tur/retur) ved å velge Osl. Da går det fint med ett fly:D. Dessuten har Kastrup kun ca 72% av Osl sin direkte kapasitet til de 10 største internasjonale flyplassene i Skandinavia, slik at tilbudet for intraskandinavisk transfer blir bedre for selskapet om de velger OSl.

Det frister kanskje å nevne at de på et år ved å velge OSl, vil kunne spare inn nok fuel til å fly nesten 6 turer mellom CPH og LAX^_^.

Men fra fakta til alvor, jeg tror neppe det blir noen rute fra OSl til LAX. Finner de veien blir det nok CPH som PP skriver.

Du er vist allerede begyndt at drikke øl her klokken 19.30 denne lørdag aften :colgate:

Men et morsomt indlæg var det da...;)
 
Hvem starter LAX-CPH fra US ??? Eneste sjanse ......:drunk: Har hatt et par øl...;)
 
Hvem starter LAX-CPH fra US ??? Eneste sjanse ......:drunk: Har hatt et par øl...;)

Neppe noen....LAX til Skandinavia har 3 problemer

1. Lav yield
2. Det er langt dit
3. Selv om O/D markedet er stort så er den en liten hub

Derfor er det større sannsynlig for ruter til andre destinasjoner enn LAX
 
Neppe noen....LAX til Skandinavia har 3 problemer

1. Lav yield
2. Det er langt dit
3. Selv om O/D markedet er stort så er den en liten hub

Derfor er det større sannsynlig for ruter til andre destinasjoner enn LAX

...og netop derfor er SFO langt mere sandsynlig! Jeg er sikker på det er en destination der kommer fra CPH - spørgsmålet er bare hvor lang tid der går...
 
Back
Top