CPH november 2006: +3,8%

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Så er November tallene for CPH klar. Disse har jeg set frem til med lidt spænding, da november er første måned med årets vinterflyveplan. Det ser dog fornuftigt ud for CPH med en vækst på 3,8%, hvilket betydeligt bedre end de foregående to måneder (+1,0% og 2,2%)

Fordelingen for november er som følgende:

Int. rute: Trafiktallene for oktober måned er klar - stadig ikke den største vækst på CPH, men trods alt bedre end september som lå på sølle +1%.

Fordelingen er som følgende:

Int. rute: 1.384.598 +3,3%
Charter: 70.275 -1,0%
Dom: 171.599 +10,9%

I alt: 1.622.019 +3,8%

Stigning i absolutte tal: 59.911 pax.

År til dato (jan-jul): 19.449.928 +4,7%


Statistikken for ARN er også klar for november

ARN total: 1.457.059 +0,5%

Stigning i absolutte tal for ARN: 7.244 pax.


Statistik for OSL november


OSL total: 1.414.697 +7,9%

Stigning i absolutte tal for OSL: 103.292
 
Med november måneds tal er det også muligt at komme med et ganske godt bud på det samlede pax tal for hele 2006.

Hvis CPH har samme vækst i dec. som nov. (dvs. ca. +4%) vil 2006 lande på 20,9 mio. pax. Ganske tæt på de 21 mio. som jeg havde satset på, men det må blive i 2007 :)
 
Jeg vil tippe OSL har den største økningen av de 3 store i Skandinavia også i november. Men kanskje ikke like stor stigning. Tipper 6-7%
 
Originally posted by Hurum

Jeg vil tipp OSL har den største økningen av de 3 store i Skandinavia også i november.

Ja, det är ju ingen högoddsare direkt.

0,5 procent tillväxt för ARN är ju inte mycket att hurra över. Men inrikesflygets minskning verkar i alla fall ha planat ut.
 
Mon ikke et godt bud er at væksten på OSL for november ligger i intervallet 6-9%?
 
Tror nok noe nær midten av ditt intervall PP er riktig - +7,2 % som tilsvarer så vidt over 1,4 millioner passasjerer i november for OSL.
 
I år har jeg, og mange med meg, vært veldig optimistisk på vegne av OSL. Mitt tips for november er en økning på 8,7% fra siste år, litt høyere enn tpiset til LN-KGL.
 
Har opdateret den første post så tallene for OSL også er med - så er tallene for de tre store samlet selv tallene for OSL har sin "egen" tråd.

Tendensen er den samme som vi efterhånden har set i et godt stykke tid. OSL skiller sig ud ved pt. at have en vækst som er betydelig højere end ARN og CPH. CPH kan stadig vise pæne vækstrater, mens det ser ud til at ARN mere eller mindre er gået i stå - ikke mindst pga. den svage svenske indenrigstrafik som har påvirket tallene for ARN i en længere periode.

Også interessant at det nu ser ud til at OSL med al sandsynlighed overhaler ARN hvad angår total antal pax. for 2006. Gad vide hvad svenskerne på ARN synes om det :question: :o

Selvom OSL går forbi ARN vil jeg dog stadig betragte ARN som "the number two" i Skandinavien.
 
Enig med PP her, HEL og OSL kommer i andre rekke, etter CPH og ARN. Henger vel mest sammen med bystørrelsen. Stockholm og København er omtrent like store, det samme Helsingfors og Oslo.
 
ARN må nok sies å være en viktigere flyplass enn Oslo pga alle langruter og den større andelen internasjonale passasjerer.
Men et paradoks å se hva "lille" Finnair klarer å få til i HEL med tanke på langruter etc. Tror nok det er marked for flere langruter fra Norge, men inntil videre har jo SAS et meget godt grep om markedet i Norge...på godt og vondt.
 
Originally posted by PP
Også interessant at det nu ser ud til at OSL med al sandsynlighed overhaler ARN hvad angår total antal pax. for 2006. Gad vide hvad svenskerne på ARN synes om det :question: :o

Klart man på LFV ser det som en prestigeförlust att ARN inte längre är nummer två i Norden. Men det är nog bara det. Jag inbillar mig att man även i fortsättningen kommer låta sig jämföras med CPH - som främsta konkurrent får allt som rör CPH betydelse för ARN. Fokus ligger på vilka flygbolag som flyger och inte flyger på en viss flygplats snarare än om man är etta, två eller trea. Att vinna över CPH i kampen om ett ansenligt flygbolag väger tyngre i prestige (och får dessutom ekonomiska effekter) för ARN än att bli slagen av OSL i antal passagerare.

Själv är jag övertygad om att Arlanda inom en snar framtid tar tillbaka positionen som nr 2. :wink

Btw, bild på invigningen av China Airlines Cargo på ARN. Prestige!
 
Originally posted by jikswoboB

Själv är jag övertygad om att Arlanda inom en snar framtid tar tillbaka positionen som nr 2. :wink

Det er da godt at se at i kender jeres plads som nummer 2! ^_^ :cool: HeHe... (håber du kan tage lidt sjov)
 
Av naturlige årsaker vil Arlanda ta over som nummer to flyplassen i Skandinavia igjen, dere er jo dobbelt så mange mennesker som oss.:p
At OSL og ARN er jevnstore skyldes vel mye at Sverige har raske tog i mellom Stockholm og Gøteborg/Malmø.. Men veksten på OSL har jo vært desidert størst på den internasjonale trafikken de to siste årene.:up:
 
Originally posted by PP

Originally posted by jikswoboB

Själv är jag övertygad om att Arlanda inom en snar framtid tar tillbaka positionen som nr 2. :wink

Det er da godt at se at i kender jeres plads som nummer 2! ^_^ :cool: HeHe... (håber du kan tage lidt sjov)

2:a platsen är förstås bara ett delmål. Hellre skynda långsamt än att drabbas av hybris :smile2

Originally posted by amatør
At OSL og ARN er jevnstore skyldes vel mye at Sverige har raske tog i mellom Stockholm og Gøteborg/Malmø.

Men Bromma flygplats är nog största anledningen till att inrikesflyget på ARN går kräftgång. Fler tycks uppskatta flyga centralt till och från Stockholm.
 
Originally posted by jikswoboB

2:a platsen är förstås bara ett delmål. Hellre skynda långsamt än att drabbas av hybris :smile2

Vi får se - vi får se...! Der er efterhånden langt op til første pladsen :p
 
Originally posted by PP

Originally posted by jikswoboB

2:a platsen är förstås bara ett delmål. Hellre skynda långsamt än att drabbas av hybris :smile2

Vi får se - vi får se...! Der er efterhånden langt op til første pladsen :p

Med dagens vekst (CPH +4,7 % og OSL 11,6% - begge gjennomsnittlig vekst for de 11 første månedene i 2006) kunne OSL vært like stor som CPH 10. august 2009 med 23,6 millioner passasjerer siste 12 måneder. På samme tidspunkt hadde ARN med sin vekstrate i så tilfelle vært på 19,4 millioner.
 
Back
Top