Skandinaviske trafikktall - ARN/BMA

RIBRO

ScanFlyer Gold
Hver måned leser vi om antall pax på ARN, CPH, OSL, AAL, AAR osv.
Jeg tenker ofte at BMA "kannibaliserer" pax på ARN og uten BMA skulle ARN ha en god del fler pax. Det finnes jo ingen tilsvarende sentrumsflyplass i CPH / OSL som på samme måte "stjeler" pax, så blir det helt feil å regnet inn BMA sine pax på ARN? Ville ikke dette gitt en mer korrekt bild av antall pax i ARN-området?

Jeg forstår jo at vi her gjerne ser isolert sett på akkurat den og den flyplassen, men siden BMA er unik for storbyene i Skandinavia, så ville det vært artig å lagt til BMA sine tall til ARN.

Så, hva er fasit her? Kjør debatt! :)

Bromma har jo vaert der i mange mange aar og er Stockholms opprinnelige flypass og dermed i Stockholmernes bevissthet som flyplass og flittig benyttet. Flyplassen hadde i 2013 ca. 2,3 millioner passasjerer. Hvor mye som kannibaliseres fra ARN kan selvsagt debatteres. Over 80 % er innenrikstrafikk og endel av dette hadde nok gaatt med tog om flyplassen ikke fantes, da Bromma tillater check-in helt til 10-15 minutter foer avgang for innenriksavganger og man kan ta seg igjennom terminalen paa faa minutter. Dette ville tatt lenger tid paa ARN og man kunne satt seg paa Svenska Jarnvager i steden. Utenriksavganger er begrenset og den eneste med betydelig transfertrafikk er via Brussel.

Bromma har endel restriksjoner som hindrer at de tar for mye trafikk, men samtidig har Arlanda andre restriksjoner (paa utslipp) som gjoer at Bromma tar endel trafikk.

For Oslos del kunne FBU ha hatt en tilsvarende rolle, sikkert med endel restriksjoner for aa ikke spise for mye av Gardermoen. Samtidig ville sikkert Torp og Rygge vaert betydelig mindre enn idag. Sistnevnte ville kanskje ikke eksistert som sivil ruteflyplass.

Hvor vil du trække grænsen? Hvis Bromma skal regnes med ind, hvorfor skal Skavsta og Västerås så ikke, da de jo også er stockholmske lufthavne. I Oslo skal Rygge og Torp ligeledes overvejes.

Videre bruger du argumentet om, at Bromma stjæler passagerer fra Arlanda, men hvor unikt er det egentlig? I Jylland stjæler Billund passagerer fra Aarhus, og mon ikke København havde lidt flere passagerer hvis ikke Malmö havde egen lufthavn?

Hvor vil du trække grænsen? Hvis Bromma skal regnes med ind, hvorfor skal Skavsta og Västerås så ikke, da de jo også er stockholmske lufthavne. I Oslo skal Rygge og Torp ligeledes overvejes.

Videre bruger du argumentet om, at Bromma stjæler passagerer fra Arlanda, men hvor unikt er det egentlig? I Jylland stjæler Billund passagerer fra Aarhus, og mon ikke København havde lidt flere passagerer hvis ikke Malmö havde egen lufthavn?

VST og NYO er IKKE stockholmsflyplasser, bare så det er sagt. At Ryanair markedsfør de som "Stockholm" må stå for dem.
Jeg valgte bevisst ikke å ta med NYO/VST siden jeg ikke tar med TRF/RYG.
Malmö har vel heller ingen innenriks i Danmark hva jeg vet?

Men som sagt - dette er bare en debatt på ARN/BMA. Jeg vet ikke hva fasit er.

VST og NYO er IKKE stockholmsflyplasser, bare så det er sagt. At Ryanair markedsfør de som "Stockholm" må stå for dem.
Jeg valgte bevisst ikke å ta med NYO/VST siden jeg ikke tar med TRF/RYG.
Malmö har vel heller ingen innenriks i Danmark hva jeg vet?

Men som sagt - dette er bare en debatt på ARN/BMA. Jeg vet ikke hva fasit er.

Om det er definert som Stockholmsflyplasser eller ikke er vel strengt talt ikke så relevant, ei heller hvordan FR markedsfører de. Og om MMX har trafikk til Danmark er vel heller ikke nødvendigvis av betydning. Dersom du utelukkende er interessert i å vite i hvilken grad "sekundære" flyplasser tar pax fra hovedflyplassene så tror jeg du er nødt til å ta med NYO, kanskje VST, RYG men kanskje i mindre grad TRF og enda mindre grad MMX uten at jeg har alt for god kunnskap om MMX og VST.

Spørsmålet er strengt talt hvor mange pax flyr fra sekundære flyplasser, som ellers ville ha flydd fra hovedflyplassen dersom tilbudet ikke fantes. Og så finnes det en del pax som flyr fordi de "fant noen rimelige billetter med FR og valgte å dra på tur" og som kanskje ellers ikke ville valgt å dra fra hovedflyplassen dersom tilbudet ikke fantes lokalt. Og så kommer det kanskje også an på konkurransebildet og det generelle prisbildet i relevant område, der eksempelvis FR dumper billettpriser fra RYG som også kan påvirke DY eller SK fra OSL, og der noen av de reisende er likegyldige om hvor de flyr fra siden det er så rimelig. Genererer det flere pax eller stjeler det fra hovedflyplassen? Det er vel ikke et enkelt svar på dette vil jeg tro.

Nei, det er nok ikke et enkelt svar på dette. Jeg lurte bare på om det ville bli helt skjevt å regne inn BMA på ARN sitt trafikktall. Dette ville vel vært med på å nyansere trafikktallene man sammenlikner ARN/CPH/OSL med.

Men som sagt, enkelt blir det nok ikke. :)

Det er ikke irrelevant at overveje Bromma, men spørgsmålet er hvad man vil sammenligne jo. Sammenligner man lufthavn mod lufthavn, så er det en dårlig idé at tage Bromma med ind under Arlanda. Vil man derimod sammenligne "by mod by", så er det helt klart mere relevant.

BMA vil ikke bli lagt ned. Det bestemmer Regjeringen. Men Regjeringen har ikke majoritet uten er avhenging av andre partier for å få gjennomført dette.
Men M, FP, C, KD og SD er alle for Bromma, så dette blir ikke realitet. Heldigvis!

BMA vil ikke bli lagt ned. Det bestemmer Regjeringen. Men Regjeringen har ikke majoritet uten er avhenging av andre partier for å få gjennomført dette.
Men M, FP, C, KD og SD er alle for Bromma, så dette blir ikke realitet. Heldigvis!

Grattis med 1000-post jubilæet. Er S virkelig for en lukning af BMA?

Grattis med 1000-post jubilæet. Er S virkelig for en lukning af BMA?

Se der! 1000 poster. :)
Vel, S nasjonalt er mot en lukking av BMA, men trist å se at S i Stockholm er for en lukking.
Rart at det ble rødtgrøntrosa flertall i Stockholm by. Stockholm går så det suser.

Som jag förstår kan regeringen ta beslut om nedläggning utan riksdagens inblandning. Men frågan är om regeringen är beredd att göra det i något som man saknar stort stöd för. Inom S finns det heller inget tydligt stöd för att lägga ned BMA. Tror regeringen till varje pris vill undvika att bli beskylld för att missgynna landsbygden, vilket debatten kan komma att handla om apropå BMAs betydelse för att binda samman huvudstaden med övriga Sverige.

Last edited:
Back