Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

I følge Airlines for America/IATA ligger bookingene på transatlantisk nå kun ca 15% bak 2019 nivået. Nå kan jo etterhvert Ukraina-krigen spille inn etterhvert, dog er det relativt litt nærmere 2019 nivået fra USA enn fra EU

Og belegget på amerikansk innenriks er tilbake på 2019 nivået

BaZC2Fj.png


xh8xjGv.png
 
Avinortall for uke 9 har gått fra -32%* til -30% målt mot 2019. Utenriks faller veldig svakt fra -44% til -45%, pga vinterferien på store deler av Østlandet gå uke 8 en ekstra boost. Slik at all vekst var på innenriks som gikk fra -23% til -20%

OSL: Fra -37% til -36%, all vekst er innenriks, -28% -> -25%. Utenriks faller 1pp, men som nevnt over skyldes det trolig vinterferien i uke 8

BGO: Fra -23% til -15%. Utland flatt, men innland går fra -13% til +2%, men dette er litt misvisende. Normalt (og i 2019) går innenrikstrafikken merkbart ned i vinterferieuken i Bergen og man får en midelertidig dupp i trafikken. Det har ikke skjedd i år.

SVG/TRD: Samme tendensen her. Innenriks som gjør at SVG øker fra -37% til -30% og TRD fra -28% til -25%

51923407031_f02a26bc2e_c.jpg





*Uke 8 har blitt oppjustert fra -33% til -32%, typisk vil det si at uke 9 faktisk er bedre enn -30%, da det ofte "mangler" et prosentpoeng i tallenne som komemr hver mandag morgen
 
Da forsvinner maskeplikten på CPH fra 14 mars, slik at man kan fritt reise innen Skandinavia uten maske nå

Mens USA har utvidet sitt ombord i fly en måned til, til midten av april
 
Internasjonal flyvninger inn til Shanghai må trolig belage seg på re-routing, etter at zero covid-politikken i Kina har begynt å slå sprekker.
Florerer rykte på kinesiske sosiale medier at 17. mars blir siste dag med tillatte internasjonale flyvninger inn.

Synes det er litt suspekt, at kineserne skal bruke så lang tid (til å være Kina) på å iverksette restriksjoner.
 
CDG genåbner 2G

Har lige booket en rejse gennem CDG i april.

Det ser ud til at 2G genåbner for HOP og andre små-flyvninger.

De har ellers været serviceret gennem 2F under corona.

AF loungen i 2G er så absolut en af de bedre i AF-lounger i CDG, så det gør mig ikke noget - men selvfølgelig er busturen ikke det sjoveste.

Men det er på den anden side positivt, at der er ved at komme så meget gang i lufttrafikken, at der er behov for alle terminaler.

I et stykke tid har man parkeret fly ved 2G, men ikke brugt det "indvendige" af terminalen.

I øvrigt må jeg sige, at jeg er ved at være imporneret af connections i CDG - de er ved at komme af med det dårlige ry.
Jeg har oplevet, at have en short connection (25min) på grund late arriving AC med parkering på 2G og næste fly på 2F, og stadig have bagage der ankom på final destination - det er imponerende. (Indrømmet det der var tale om priority bagage, men trods alt, der er tale om nogen kilometers transfer)
 
Internasjonal flyvninger inn til Shanghai må trolig belage seg på re-routing, etter at zero covid-politikken i Kina har begynt å slå sprekker.
Florerer rykte på kinesiske sosiale medier at 17. mars blir siste dag med tillatte internasjonale flyvninger inn.

Synes det er litt suspekt, at kineserne skal bruke så lang tid (til å være Kina) på å iverksette restriksjoner.


Forstår jeg rett så stenges både Shanghai og Shenzen ned? Så det påvirker vel endel?

Ja ja, de får holde på der borte, mens vi har fått tilbake livene våre
 
Covid er vel en grei unnskyldning for ett totalitært regime å plage befolkningen, og holde dem kuet. Passer vel Kina greit.
 
Målt mot 2019 holder trafikken seg uendret på -29% sist uke. Gitt den vanlige tendensen i at alle tallene ikke er inne, er nok realiteten man kan legge på 0-1pp
Trafikken i seg selv økte riktignok, men den fulgte de vanlig sesongsvingene.
 

Attachments

  • Avinoruke10.PNG
    Avinoruke10.PNG
    51.2 KB · Views: 751
Forstår jeg rett så stenges både Shanghai og Shenzen ned? Så det påvirker vel endel?

Ja ja, de får holde på der borte, mens vi har fått tilbake livene våre
Shanghai kommer aldri til å stenges helt ned, på samme måte som Wuhan.
Det er Shanghai for viktig til, men det er mange borettslag / communities som har stengt ned.
Hørte fra noen venner som jobber på hotellet mitt at de er stengt inne de neste 14 dagene, men helt nedstengt blir ikke byen.

Ellers kom det inn e-post fra SOS International i dag at SHA og PVG har kanselleringer og at vi som skal reise inn må belage oss på innflyvning til andre byer. Hører Hangzhou, Ningbo og Nanjing.


Covid er vel en grei unnskyldning for ett totalitært regime å plage befolkningen, og holde dem kuet. Passer vel Kina greit.
Kina i et nøtteskall. :-P
Du skal se at tallene går ned. Da blir rapportene fine, og de lokale lederne kan hente sin bonus.

Folket er fornøyd og kan videre skryte av verdens beste koronatiltak. "US - VERY BAD".
 

Attachments

  • SOS.png
    SOS.png
    58.4 KB · Views: 737
Last edited:
På LHR har det vel ikke vært krav på en stund? Var i hvert nesten ingen som brukte maske der sist helg, inklusiv de som jobbet der.
 
Da er det offisielt at PVG stenges for internasjonale ankomster fra og med 21. mars til og med 1. mai. Total 106 flyvninger vil bli rammet.

Alle flyvninger blir diverted til Changsha (Hunan province), Chengdu, Chongqing (both Sichuan province), Dalian (Liaoning province), Fuzhou, Xiamen (both Fujian province), Hangzhou (Zhejiang province), Jinan (Shandong province), Kunming (Yunnan province), Nanchang (Jiangxi province), Ningbo (Zhejiang province) and Taiyuan (Shanxi province).

God spredning over hele landet, altså.
 
De nederlandske flyselskapene går i mot egne myndigheter, og vil ikke lenger tvinge passasjerene til å ha på maske ombord, kun anbefale det

https://www.aviation24.be/airlines/...ce-masks-by-fear-of-aggression-by-passengers/

KLM, Transavia, Corendon and TUIfly Netherlands will no longer oblige passengers to wear a mask on board their aircraft. In doing so, the companies are going against the government that requires masks in planes and airports after 23 March. Transavia and TUI call this decision ‘irresponsible’ because they fear that the number of aggressive passengers will increase as a result.
 
Koronautbrudd i Kina, om det blir stort, vil bety lavere etterspørsel etter olje - lavere pris - lavere utgifter for flyselskapene.
 
Etter utbruddet av omikronvarianten i Hongkong i januar, innførte myndighetene raskt flyforbud til ni land som ble regnet som høyrisikoland – inkludert USA, Storbritannia, Frankrike og India. Fra 1. april fjernes flyforbudet og det blir igjen mulig å fly til og fra disse landene, kunngjorde Hongkongs leder mandag.
Kilde: Nyhetsnotis hos NRK
 
Uke 10 ble som vanlig oppjuster, så gikk fra -29% til -28%. Flat utvikling i antall passasjerer i uke 11, foreløpig -29%. Men gitt noen tall gjerne mangler så ender det sikkert på -28%. Slik at veksten tilsvarer den vanlige sesongsvingningen, men da ikke klarer knipe inn på differansen til 2019
 

Attachments

  • Avinoruke11.PNG
    Avinoruke11.PNG
    60.9 KB · Views: 197
Back
Top