Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Qatar flyr fortsatt sånn ca annenhever dag til OSL og har også opprettholdt mange andre ruter. Noen som vet hvordan trafikkgrunnlaget er for den ruten nå til OSL ? Er det fortsatt mange "strandede" som enten vil hjem til Norge eller ut av Norge til sine respektive land?
 
For å løse slike problemer, så har man i økonomi contribution margin. Det finnes diverse levels. Avhenger sterk fra selskap til selskap og hva Controlling avdeling definerer.

Med såpass få flygninger er der klart at man ikke går med net-profit ved ukens slutt. Rett og slett fordi det finnes seg ikke nok passajerer å spre de lønninger av ledelsen eller finanskostander på. Men holder man overhead og generelle finanskostnader utenfor og ser på de kostnader som lar seg tilknytte til denne flygning, så er det trolig positiv contribution margin.

Anta vi en contribution margin CASK på 0,5NOK og en direkt distance OSL-BGO på 330km som vi generøs runder opp til 500km flydd distanse, så koster denne flygning OSLBGO under streken 0,5*500*186 <~ 50.000 NOK.
Med 120 Pax skulle man klare å komme seg over 50.000 NOK inntekter...

Denne contribution margin kalkulasjoner har likelvel limits. Men for enkelt-betrakninger er det grei vs hva skjer dersom man ikke gjøre dette og flyet blir stående.

(Dersom det finnes seg interesse, så kan jeg utdype dette nærmere i en eget tråd)
Jo, intresse finns definitivt hos mig. Skillnaden i marginalintäkt - marginalkostnad är intressant. Några andra inlägg har ju varit inne på varför ett flygbolag behöver betydligt mer än 7 flygplan för att vara lönsamma.
Lägg det gärna i en egen tråd!
 
Qatar flyr fortsatt sånn ca annenhever dag til OSL og har også opprettholdt mange andre ruter. Noen som vet hvordan trafikkgrunnlaget er for den ruten nå til OSL ? Er det fortsatt mange "strandede" som enten vil hjem til Norge eller ut av Norge til sine respektive land?

Fortsatt noen forretningsreisende, men det hjelper veldig å fylle på ledig vektkapasitet med fisk i buken.
 
Finnair har nå kansellert TRD/TOS/BGO-HEL ut resten av S20 og W20/21-programmet, rutene ligger ute for slag igjen fra 28. mars 2021.
 
Da har EASA kommet med sin smørbrødliste og den er vel så vag og uspesifikk som en kunne forvente.

https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/EASA-ECDC_COVID-19_Operational%20guidelines%20for%20management%20of%20passengers_final.pdf

Her er en kort oppsummering for de som ikke gidder å lese alle sidene:
- Kun passasjerer og arbeidere i terminaler. Det blir vel traumatisk for de som trenger 50 stykker til å vinke dem avgårde eller som mottakelse.
- Distanse- og hygiene-tiltak over hele linja fra ankomst i terminal på avgangssted via flytur til utgang fra terminal på ankomststed og medisinske ansiktsmasker "bør" (kan vel leses som "skal" i denne konteksten) brukes hele tiden og byttes etter 4 timer (prosedyrer for bytte må lages).
- Ingen restriksjoner på antall seter som brukes i flyet kun at familie kan sitte sammen samt at andre også kan sitte sammen så fremt anbefalte hygienerutiner følges. Anbefalinger gis på bruk av ventilasjonsanlegget ombord.

I det minste kan flygerne ta av maskene etter boarding evt. kan en jo ta på oksygenmaskene hvis det virkelig skulle skrante :p
Det hele virker heller lite fristende både fra et passasjerstandpunkt og som arbeider. Der er ihvertfall masse muligheter for Twitter og Facebook bilder og den slags etter hvert som passasjerer er på utkikk etter ulikheter og hvorvidt de var i livsfare etc., spesielt bilder fra en dekompresjon og hvor mange som sitter med oksygenmaskene på utenpå ansiktsmasken...
Uansett, får en nå håpe at dette kan få ting igang igjen og at en kanskje fortsatt har en jobb når en en eller annen gang kommer til enden på denne visa med mindre en starter butikk som selger ansiktsmasker da!
 
Last edited:
NTB melder at flyplassen i Hong Kong vil delvis gjenåpne for transferpassasjerer neste uke, selv om det fortsatt vil være stengt inn til Hong Kong
 
Så forresten et intervju med airBalticsjefen hvor han trakk frem RIX til OSL og FRA som rutene med flest passasjerer, av de håndfulle de startet opp i midten av mai
 
Air France ser ut til å måtte dele innenlandstrafikken med jernbanen i følge NRK.

https://www.nrk.no/urix/air-france-ma-kutte-kraftig-i-co_-utslipp-for-a-fa-redningspakke-1.15029246

Sist jeg prøvde det, endte jeg opp i feil by. Min feil på alle måter selvfølgelig, og det ble ganske festelig uansett.

Det blir sikkert utvidet samarbeid med SNCF (Det franske jernbaneselskapet). Paa kortere innenriksruter som Lyon - Paris er det nok ikke mange som ikke skal videre med fly. Litt lengre ruter som fra Paris til Marseille og Nice tar toget over 3 timer, og kan vaere langt dyrere enn aa fly. Jeg er usikker paa hvor lang tid toget tar til Bordeaux og andre stoerre franske byer, men trolig over 3 timer.

Frankrike har egentlig et imponerende stort rutenett innenriks, til aa vaere et ganske kompakt land med et godt tognett. Tognettet er dog ganske sentrert til og fra Paris og skal man f.eks, fra Lyon til Bordeaux er det langt lettere aa fly.
 
Back
Top