Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Det er en Youtube film av at de hånd-avlaster en eller annen A225 i Tyskland, som kom med smittevern utstyr.

Sett noen bilder. Tar visst ca 9 timer. :D

Lurer på hvordan de får frakta opp i 2. Etasje .. finnes vel hverken belt- eller highloaders som rekker så høyt.

Da er vist Miami Air lagt på den støvete hylla til de triste Queen tonene. Vistnok en skrivefeil på datoen

Attachments

• FB_IMG_1588972800966.jpg
    FB_IMG_1588972800966.jpg
    63.4 KB · Views: 827
En trist reisebeskrivelse ...

https://amp.theatlantic.com/amp/article/611335/

The cabin was restless. It was a weekday afternoon in late April, and I was among dozens of people boarding an airplane that most of us had assumed would be empty. Flight attendants were scrambling to accommodate seat-change requests. Travelers—stuffed shoulder to shoulder into two-seat rows—grumbled at one another from behind masks.

Hvordan skal man kunne se om det er biz eller fritid? Folk reiser da i Hawaii shorts selv om man skal på årsmøte ...

Er tiltakene ombord i fly til ingen nytte og bare et spill for galleriet? Det er i hvertfall ting som tyder på at det er veldig trygt vedrørende smitte ombord i fly

https://www.aftenposten.no/norge/i/...om-bord-ikke-en-eneste-skal-ha-blitt-smittet?

Minst én ansatt om bord på SAS-flyet testet senere positivt for corona

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70vxVV/smitteflyet

Artikkelen som Someone referer til sier også (dog ikke i ingressen):
Blant personalet om bord på flyene, viste det seg at to flyansatte ble smittet.
Men uansett et lavt tall

Hvordan er det bevist? Hva er det som magisk gjør at når setenaboen min hoster på meg på et fly så blir jeg ikke smittet, men i domstolsrommet så blir alle smittet? Jeg tar den artikkelen med en solid klype salt, mest av alt fordi jeg ikke forstår hvorfor det magisk skulle være tryggere med en flykabin vs en rettssal eller en barnehage...

Det beviser jo det at smittefaren ombord på fly er minimal.

Jeg tviler på at selskapene har gjort særlig grundig undersøkelse av dette:

"– Jeg er ikke kjent med tilfeller der det er bekreftet smitte på noen av våre flyvninger, men dette registreres i så fall av FHI, og vi må henvise til dem for smittesporing, sier SAS’ pressesjef John Eckhoff."

Dette virker på meg som flyselskapene(og SAS i særdeleshet!) tar ganske lettvint. At fly har montert HEPA-filter innebærer ikke at du eller sidemannen er immune mot koronasmitte den tiden man er ombord. Jeg kjenner faktisk til flere SAS-ansatte (både piloter og kabinansatte) som har vært hjemme fra jobb pga coronasymptomer, så SAS sin pressesjef bør gjøre bedre research før han uttaler seg.

Hvordan er det bevist? Hva er det som magisk gjør at når setenaboen min hoster på meg på et fly så blir jeg ikke smittet, men i domstolsrommet så blir alle smittet? Jeg tar den artikkelen med en solid klype salt, mest av alt fordi jeg ikke forstår hvorfor det magisk skulle være tryggere med en flykabin vs en rettssal eller en barnehage...

Hvis du har lest litt om hvordan trykkabin i de fleste passasjerfly funker så forstår du hvorfor smittefaren er temmelig lav. Men det er noen som alltid vil være faktaresistente uavhengig hvor mye man prøver. Kan avsløre at en trykkabin i et fly funker vesentlig annerledes enn ventilasjon i en rettssal eller en barnehage.

Jeg tviler på at selskapene har gjort særlig grundig undersøkelse av dette:

"– Jeg er ikke kjent med tilfeller der det er bekreftet smitte på noen av våre flyvninger, men dette registreres i så fall av FHI, og vi må henvise til dem for smittesporing, sier SAS’ pressesjef John Eckhoff."

Dette virker på meg som flyselskapene(og SAS i særdeleshet!) tar ganske lettvint. At fly har montert HEPA-filter innebærer ikke at du eller sidemannen er immune mot koronasmitte den tiden man er ombord. Jeg kjenner faktisk til flere SAS-ansatte (både piloter og kabinansatte) som har vært hjemme fra jobb pga coronasymptomer, så SAS sin pressesjef bør gjøre bedre research før han uttaler seg.

Nå er det vel andre årsaker til at flygende personell holder seg hjemme med luftveissymptomer enn kun Corona. Sitte ombord i et fly mens man er forkjøla er noe av det verste som finnes pga trykkutlikningen funker dårlig. Jeg har selv opplevd å være døv på det ene øret en gang da jeg pådro meg en forkjølelse på ferie for en del år tilbake etter å ha fløyet hjem. Den intense smerten ved nedstigning i ørene unner jeg absolutt ingen. Så at flygende personell holder seg hjemme ved forkjølelse og andre luftveisinfeksjoner skjønner jeg meget godt. Kjenner også en SAS ansatt som før permitteringene var sykemeldt pga luftveisinfeksjon. Det kan selvfølgelig ha vært corona, men man vet ikke og det var jo også mange andre luftveisinfeksjoner som gikk da.

Uansett det du skriver betyr ikke at smitten har skjedd ombord, men kan ha skjedd andre steder. SAS ansatte bor jo ikke på flyet.

Last edited:
Back