Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Cargo going strong.

Det ryktes at pensjonering av LH Cargo sine MD11 er utsatt på ubestemt tid på grunn av den cargo etterspørelse man ser for tida. Fraktratene er høy, fuel er grisebillig og og bounce-back i pax demand er forvented å ta flere år.

For en kontrast er dette. Det er ikke ett år siden at man publiserte Cargo Load factors mellom 50 og 60%

I tilleg svirrer det rykter at 777X kan bli utsatt eller flere leveranse-slots bli bytted mot enda flere 777X.
 
Norwegian sier i den nye redningsplanen sin angående den videre driften at kun den norske delen av kort- og mellomdistanse vil operere fram mot sommeren 2021.
Utover sommeren 2021 vil så utenlandske baser i Europa og langdistanse gradvis bygges opp.
https://www.dn.no/bors/norwegian/no...rtere-opptil-85-prosent-av-gjelden/2-1-798082
Så da kan det bli en stund til alle de parkerte flya på SVG får luft under vingene igjen.
Og så spørs det vel om det er noe igjen av markedet neste sommer eller om Ryanair, Easyjet og Wizzair har forsynt seg av det som er av ruter og slots rundt omkring.
Apropos slots, hvor lenge får Norwegian beholde disse uten å bruke dem ?
 
Noen gode nyheter:

Innenriksmarkedene i både Thailand og Vietnam våkner forsiktig til liv igjen

https://www.flightglobal.com/vietnam-domestic-market-shows-signs-of-life/138083.article

Vietnam’s domestic air travel market is taking tentative steps back to normality with the country’s airlines adding flights as the coronavirus pandemic ebbs.

https://www.flightglobal.com/networ...re-to-restart-domestic-flights/138085.article

Some airlines in Thailand are preparing to restart domestic flights on 1 May with distancing and temperature screening measures in place.
 
Litt uvant må jeg innrømme. Skal evtl. fly den på søndag hvis ikke det blir forandringer igjen. Øker volumet med ca 35%.
 

Attachments

  • IMG-20200427-WA0018.jpg
    IMG-20200427-WA0018.jpg
    150.5 KB · Views: 916
Som endel av CARES pakken til de amerikanske flyselskapene så er det en rekke krav til hva flyselskapene må fly og hva som kan kuttes. Dette resulterer i endel korte ruter i for av tag-on, og da flighter helt ned i ca 50km (30 miles), som f.eks mellom Savannah og Hilton Head med United, som da fly IAD-SAV-HHH.

https://airlinegeeks.com/2020/04/27/united-announces-tag-flights-6/

The main condition of airlines being eligible to receive money from the federal government under the CARES Act is that they are required to maintain a minimum level of service to cities the carriers served before the COVID-19 pandemic broke out.

Airlines are taking very unusual approaches to this requirement, one such way is creating new or ‘tag’ routes that under normal circumstances the airline wouldn’t normally fly.
 
Det virker som at man har lagt til grunn at alle fly har 3-3 konfigurasjon, så det kommer muligens en presisering ...
 
Alltid ledig sete ved siden av seg, med mindre man reiser sammen.

Dette vil jo bety store endringer for Widerøe, og betydelig økte kostnader. Blir interessant å se hvordan det praktiseres og hva det betyr for rutetilbudet.

Blir jo vanskelig å ikke gjøre det slik. Får håpe at de kompenserer økonomisk.
 
Alltid ledig sete ved siden av seg, med mindre man reiser sammen.

Dette vil jo bety store endringer for Widerøe, og betydelig økte kostnader. Blir interessant å se hvordan det praktiseres og hva det betyr for rutetilbudet.

Er det alligevel ikke omkring 50-60% belæg både WF og SAS har? 😅
 
Å redusere kapasiteten på flyene med opptil 50% skal de gjøre, men å påby en enda enklere løsning, nemlig munnbind som mange andre flyselskaper/land påbyr folk som reiser kollektivt MÅ bruke. Men det har nok med at staten ikke har beklaget seg etter krisen startet med å skaffe nok munnbind til daglig bruk i samfunnet.
 
https://www.bbc.com/news/business-52441652

How will airlines get flying again?

Aviation is the most global of global industries. It employs millions of people, underpins the livelihoods of tens of millions more, and acts as part of the central nervous system of international business and leisure.

Yet now vast parts of the network have been shut down. The number of daily flights has fallen by 80% since the start of the year, and in some regions nearly all passenger traffic has been suspended.

The industry is in survival mode (...)

BBC-artikler er bra lesing og læring :)
 
Kan vel nevnes at Anchorage sist lørdag var verdens travleste flyplass, målt i movements ...
 
...og at Widerøe var Europas travleste passasjeroperatør tirsdag med 215 movements, etterfulgt av Bristow Norge med 129 og Lufthansa på tredje - en ganske annerledes hverdag. Totalt var det kun DHL som slo WF på movements.

Kilde: Eurocontrol
 
Back
Top