Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

British Airways permitterer 36.000 ansatte, tilsvarende 80%

https://www.bbc.com/news/business-52130021
Ikke så rart når de kun har følgende ruter gående akkurat nå:
Amsterdam, Barcelona, Berlin, Bucharest, Copenhagen, Frankfurt, Geneva, Gothenburg, Munich, Oslo, Sofia, Stockholm, Boston, Dallas, Hong Kong, Mexico City, NY JFK, Santiago, Seattle, Seoul, Sydney, Tokyo, Washington Pluss ABZ, BHD, EDI, GLA, MAN


Frekvensen på disse er ikke allverdens heller. OSL er for eksempel 6 ukentlige. Både SIN/SYD og HKG ryker vel om noen dager også, i første omgang ut april. Litt usikker på hvorvidt SIN kan regnes som en destinasjon nå uanz, ettersom de som skal til SYD ikke slipper ut av flyet på SIN.
 
Antallet flyavganger er redusert med 62 %, mens passasjertallet er redusert med hele 93 %:
Kan dette lønne seg, eller er det noen som betaler SAS og Norwegian for å fly et visst antall ruter hver dag ?
 
Kan dette lønne seg, eller er det noen som betaler SAS og Norwegian for å fly et visst antall ruter hver dag ?

Staten har gått inn å støttet et visst antall daglige flighter. Dette er jo vært oppe flere ganger
 
Vi sendte flyfrakt til kunde i Florida nå, og til sammenligning så har prisene før korona ligget stabilt på 24 000 kr for samme forsendelsen og denne gang kom det på 78 000 kr. Dollareffekten spiller også inn.

Sjekket flyfrakt fra Europa til Singapore og prisen var mere enn 5 ganger høyere en det vi betalte for samme mengde i fjor sommer.

Ser for øvrig at Qatar har 777F både i dag, fredag og lørdag fra OSL samt pax på lørdag er satt opp med 777 så det er vel godt med laks som skal ut.
 
Litt usikker på hvorvidt SIN kan regnes som en destinasjon nå uanz, ettersom de som skal til SYD ikke slipper ut av flyet på SIN.

Interessant løsning BA har fått til her på SYD-SIN-LHR ruta, siden staten Singapore la ned forbud mot transitt så har de fått en avtale der passasjerer som reiser SYD-LHR blir sittende ombord under stopp i Singapore. Statsborgere fra Singapore får lov å gå av i Singapore (de eneste som kommer inn i Singapore for tiden), og nye passasjerer får lov å gå ombord. Ellers er det crewbytte, refueling og lasting av catering.

Må være lov å si at denne turen nå er enda seigere enn vanlig, men flott at de holder ruten åpen.
 
https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/290606/us-airlines-may-be-forced-to-fly-near-empty-aircraft-/


A continuation of service provision in Congress’ recently passed financial assistance package for aviation is causing concern among US airline executives who believe they will be forced to operate low-demand routes that will burn through cash.

The service mandate was included as a condition for all carriers receiving financial assistance as part of the recently passed $2.2 trillion Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security (CARES) Act.

The Department of Transportation (DOT) has stated that carriers receiving aid will be required to maintain minimum levels of service to “all points” in their networks prior to March 1. The mandate extends until Sept. 30.

But US airlines reported a collective load factor of just 13% on March 29 and carriers worry they will have to operate near-empty aircraft on numerous routes so they can receive the financial assistance that will enable them to stay afloat and pay employees. The provision means airlines could be the in the paradoxical situation of burning cash on low-demand routes to stay eligible to receive more money from the federal government.
 
Tøffe tider også for Boeing. Så langt har selskapet prøvd å beholde arbeidsstyrken intakt, men nå tilbys det sluttpakker for å redusere antall ansatte. Boeing ser for seg et krympet marked for passasjerfly og en redusert produksjonshastighet de neste 2-3 årene.
With the airline business staggered by the coronavirus pandemic, Boeing Commercial Airplanes boss Stan Deal told employees Thursday the company must reduce its workforce “to ensure our business is more closely aligned to the realities of a different-sized commercial market once the recovery starts.”

Deal’s message makes clear he’s trying to stave off involuntary layoffs and also strongly suggests that cuts in aircraft production rates are likely.

www.seattletimes.com/boeing-to-offer-buyouts-cutting-workforce-for-a-different-sized-market-after-coronavirus-pandemic/
 
Ser at Singapore airlines har fløyet både i går og i dag til CPH. Det ser ikke ut til at det har gått noen flight tilbake til SIN i dag, og på CPH sine sider står det ingenting om verken landing eller avgang. Er dette rene fraktflygninger? Bruker standard SQ352 som rutenummer.
 
Ser at Singapore airlines har fløyet både i går og i dag til CPH. Det ser ikke ut til at det har gått noen flight tilbake til SIN i dag, og på CPH sine sider står det ingenting om verken landing eller avgang. Er dette rene fraktflygninger? Bruker standard SQ352 som rutenummer.

Det er ren fragt. Der er medicinsk udstyr til Skandinavien med. Der er planlagt 7 af disse flyvninger i alt, alle som SQ352 og med A350
 
Emirates starter opp igjen med en begrenset program fra 6 april

https://www.thenational.ae/lifestyl...ssenger-flights-from-monday-april-6-1.1000678

Emirates to resume some passenger flights from Monday, April 6

The airline will first restart flights to European centres, including London Heathrow, Frankfurt, Paris, Zurich and Brussels

Edit: Ser ut som dette er rutene og frekvensene, så snakk om en helt marginal operasjon

https://www.routesonline.com/news/3...es-limited-passenger-flights-06apr20-19apr20/

Dubai – Brussels 07APR20 – 18APR20 3 weekly 777-300ER
EK183 DXB1010 – 1515BRU 77W 246
EK184 BRU1715 – 0150+1DXB 77W 246

Dubai – Frankfurt 07APR20 – 18APR20 3 weekly 777-300ER
EK087 DXB1040 – 1520FRA 77W 246
EK088 ZRH1720 – 0140+1DXB 77W 246

Dubai – London Heathrow 07APR20 – 19APR20 4 weekly 777-300ER
EK029 DXB0940 – 1425LHR 77W x136
EK030 LHR1650 – 0245+1DXB 77W x136

Dubai – Paris 08APR20 – 19APR20 3 weekly 777-300ER
EK073 DXB1010 – 1520CDG 77W 357
EK074 CDG1720 – 0205+1DXB 77W 357

Dubai – Zurich 07APR20 – 18APR20 3 weekly 777-300ER
EK087 DXB1040 – 1520ZRH 77W 246
EK088 ZRH1720 – 0140+1DXB 77W 246
 
Ser på FR 24 at BA har 2 stk 744 på tur til Teruel Airport i Spania. BA 9154 og BA 9155. Er vel gjerne britiske statsborgere som skal hentes hjem?
 
Back
Top