• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Når jeg fløy Doha Singapore på Fredag fikk vi alle plass i en buss. A350-1000. Rimelig glissent.

Veldig få turister her. Litt fra Australia fortsatt.
 
Iran Air stopper flyvninger til Europa, selv om de hevder de ikke skjønenr hvorfor de har fått så mange begrensninger på flyvningene sine hit. Komiske-Ali i informasjonsavdelingen der med andre ord :rolleyes:

https://check-in.dk/iran-air-stopper-alle-flyvninger-til-europa/

”Under hensyntagen til de begrænsninger, der af Europa er lagt på Iran Air-flyvninger af uklare grunde, er alle Iran Air-flyvninger til europæiske destinationer indstillet indtil videre,” lyder det.
 
Ser det ryktes på flyertalk at BA etter hvert kommer med reduksjoner på langdistanse. Nå er det vel bare HKG samt Kina og Iran som har blitt redusert, men BA har jo mesteparten av produksjonen sin vestover. Er nok noen som må ufrivillig ut i permisjon ja..


Disclaimer: Har vurdert kilden som god ettersom dette er en person som jeg såvidt kan se aldri har kommet med usanne rykter.
 
"Vietnam on Monday decided to temporarily suspend visa-free travel for citizens from eight European countries amid growing concern over the coronavirus epidemic, its government said.

The temporary suspension applied to citizens of Denmark, Norway, Finland, Sweden, the United Kingdom, Germany, France and Spain, the government said in a news release on its website."

Nå er det vel "bare" Air France som flyr til Vietnam av europeiske selskap, mens vietnam airlines vel har et par destinasjoner? Antar at dette vil påvirke disse rutene.

https://www.reuters.com/article/us-...R5EmXT86erYy5LMM4tgxHhE1JaHgWxFPXUapk38vEJV8E
 
Finansministeren sa nettopp på dagsrevyen at de jobber med tiltak for bl.a Luftfart. Pressekonferanse imorgen.
 
Overrasket over at kuttene ikke er større

Jeg tror dette er første runde. Ser utviklingen siste uke var markant ned i rushtidene. det var lite folk på mine tradisjonelle morgen og ettermiddags avganger. Jeg utsetter denne ukes turer til neste uke og mange av mine kolleger gjør det samme.
 
Korean ringer varselbjellene .....


d47e3cff05533feb17d1ead5c95f6aa2.jpg
 
Qantas parkerer 8 A380 maskiner de neste 6 månedene, samtidig er to maskiner til enhver tid inne til vedlikehold og kabinoppgradering, slik at de da vil kun ha to maskiner i drift.

Totalt sett kutter Qantas gruppen kapasiteten med 23% internasjonalt, hvor Asia blir mest rammet. Nasjonalt kuttes kapsiteten 3-5%

https://www.flightglobal.com/airlines/qantas-grounds-eight-a380s-for-six-months/137156.article

Australia’s Qantas Group is to ground eight Airbus A380s for six months, as it cuts capacity by nearly a quarter over the period to September 2020.

I tillegg tar styre og ledelse lønnkutt, selv om det er jo mest symbolsk
 
Last edited:
Flyselskapene har nå fått fritak for kravet om 80% bruk av slots for å ikke miste dem. Da slipper de å måtte operere tomme flights, til flyplasser som LHR etc, for å ikke risikere miste verdifulle slots
 
Flyselskapene har nå fått fritak for kravet om 80% bruk av slots for å ikke miste dem. Da slipper de å måtte operere tomme flights, til flyplasser som LHR etc, for å ikke risikere miste verdifulle slots


Dette er et fornuftig tiltak, også for miljøet. Godt å se at fornuft enda finnes.
 
Flyselskapene har nå fått fritak for kravet om 80% bruk av slots for å ikke miste dem. Da slipper de å måtte operere tomme flights, til flyplasser som LHR etc, for å ikke risikere miste verdifulle slots

Er dette bare i en tidsperiode, eller er det permanent?
 
Back
Top