Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Sydbank mener viruset blir dyrt for SAS, og spår mulig underskudd for året.

https://www.dn.no/luftfart/sas/jaco...gen-dette-blir-veldig-dyrt-for-sas/2-1-765845

SAS trekker guidingen: – Dette blir veldig dyrt for SAS

SAS vil kutte i ruter og stanser flyvninger til Hongkong som følge av koronaviruset. Dersom kuttene varer inn i mai, tror aksjeanalysesjef Jacob Pedersen det spøker for SAS sitt overskudd.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Korean Air har kuttet stort sett alt av ruter til USA og Europa.

https://www.businesstraveller.com/b...avirus-korean-air-cuts-international-flights/
Northeast AsiaGreater China:Beijing, Changsha, Dalian, Guangzhou, Hangzhou, Hefei, Hong Kong, Huangshan, Ji’nan, Kunming, Mudanjiang, Nanjing, Qingdao, Shanghai (Pudong), Shenyang, Shenzhen, Taipei, Tianjin, Weihai, Wuhan, Xiamen, Xi’an, Yanji, Zhangjiajie, Zhengzhou

Japan:Aomori, Fukuoka, Kagoshima, Komatsu, Nagoya, Niigata, Okayama, Okinawa, Osaka, Sapporo, Tokyo (Haneda and Narita)

Mongolia:Ulaanbaatar

Russia:Vladivostok

Southeast AsiaCambodia:Siem Reap

Indonesia:Denpasar Bali, Jakarta

Malaysia:Kuala Lumpur

Maldives:Male

Myanmar:Yangon

Philippines:Cebu

Singapore

Thailand:Bangkok, Chiang Mai

Vietnam:Dalat, Da Nang, Hanoi, Ho Chi Minh City, Nha Trang, Phu Quoc

Central AsiaUzbekistan:TashkentOceaniaAustralia:BrisbaneMicronesiaUS:GuamMiddle EastIsrael:Tel Aviv

UAE:Dubai

EuropeAustria:Vienna

Croatia:Zagreb

Italy:Milan

Russia:Moscow

Spain:Barcelona, Madrid

Turkey:Istanbul

North AmericaUS:Boston, Chicago, Dallas, Honolulu, New York, San Francisco, Washington
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Er jo spådd at dette viruset kan komme til å herje planeten i over ett år så vil vel se ett ras av konkurser utover høsten er jeg redd
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

China offers airlines cash incentives for global flights in rare bid to resume travel
The Chinese government on Wednesday took a rare measure that offers direct cash incentives for global and domestic airlines that operate international flights in and out of China, in an apparent bid to resume global travel that has been halted due to the coronavirus outbreak.

Under the new policy, airlines that operate international flights can apply for a cash incentive of 0.0176 yuan ($0.0025) per seat per kilometer for shared routes, and 0.0528 yuan for exclusive routes, according to a statement of the Ministry of Finance (MOF).

Both domestic and foreign airlines are eligible for the incentives, the MOF said. The program does not apply to flights to the two special administration regions of Hong Kong and Macao, as well as Taiwan.
He said that for a flight with 300 seats and a travel distance of 10,000 kilometers, which is common among flights between China and the US or Europe, airlines can get as much as 300,000 yuan in cash incentives from the Chinese government for exclusive routes or about 100,000 yuan for shared routes in operating costs.

The program is valid between January 23 and June 30 this year, the ministry said.
300 000 yuan er ca 400 000 NOK



https://www.globaltimes.cn/content/1181596.shtml
 
Last edited:
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Lufthansa setter 150 fly på bakken i følge dn.no
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

United kutter 10% av innenriks (og Canada) kapasiteten i april og 20% av den internasjonale
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Kinesisk flytrafikk viser nå noen tegn til bedring, dog snakker vi fortsatt ned 61% fra pre-Corona

fc282dff94b4abd98f6ff7d2f177ecb9.jpg
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Thai kansellerer en rekke avganger ut mars i første omgang, men også avganger til Stockholm og København i mai måned.
Zürich også avganger langt ut i juni.

Hovedsakelig Kinaruter, men også HKG, Korea, Singapore, og flere andre Asiatiske destinasjoner (inkludert noe innenlands)

https://www.thaiairways.com/en_TH/news/news_announcement/news_detail/coronavirus.page
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Analytikerne i Scope er inne på noe: nå er det en fordel å ha tilgang til kapitalmarkedene og ha sterke eiere som kan bidra. Det er ikke alle som er i den kategorien

https://www.aviation24.be/miscellan...onsolidation-conserving-cash-key-to-survival/

Only European airlines with strong shareholder backing and full access to capital markets are likely to survive the industry’s latest crisis, with the spread of the Covid-19 virus threatening more carriers in the region and abroad, says Scope Ratings.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Det er nok også bare et tidsspørsmål før politikerne kommer på banen med ulike tiltak som
avgiftslettelser og garantier etc.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Det er nok også bare et tidsspørsmål før politikerne kommer på banen med ulike tiltak som
avgiftslettelser og garantier etc.

Tvilsomt. Politikerne får det jo akkurat som de hele tiden har uttalt at de ønsker, redusert flytrafikk...
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Tvilsomt. Politikerne får det jo akkurat som de hele tiden har uttalt at de ønsker, redusert flytrafikk...



Tja, helt frem til de finner ut lavere aktivitet generelt får utover skatteinntektene
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Tror det kan bli en skikkelig opptur når folk begynner å fly igjen. Foreløpige tall fra Sør-Korea viser en dødelighet på 0,5%, med 150.000 testede mennesker. Kina har etter 1. februar en dødelighet på 0,7%. Da begynner vi å snakke veldig mye lavere tall enn fryktet, som kan gi en opptur.
Beklager om dette er off topic, men kanskje greit med litt optimisme. Jeg skal i alle fall gå bananas på reisingen når det er "faren over".
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Man trenger litt optimisme! I et vanskelig marked for mange flyselskaper gjør jo ikke Corona det noe bedre...
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Tror dere det fortsatt går fly til Roma i slutten av måneden?

Spør for en venn!
 
Back
Top