Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Beklager dette noe egosentriske spørsmålet - Vi reiser om fem uker til HOU med SQ. Kan denne ruten spøke litt? SQ har jo planer om å kutte litt og USA kan vel fort ta alle asiatiske flyselskap under en kam?
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Skal bli spennende å følge med på priser fremover. Vil ikke forundre meg om en god del Nordmenn vil feriere hjemme i år:(
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Beklager dette noe egosentriske spørsmålet - Vi reiser om fem uker til HOU med SQ. Kan denne ruten spøke litt? SQ har jo planer om å kutte litt og USA kan vel fort ta alle asiatiske flyselskap under en kam?
Når USA an andre får sumert seg litt så vil de oppdage at Singapore er det området utenfor Hubei hvor størst andel av befolkningen er smittet. Ja det er selv høyere enn Kina utenfor Hubei... ifølge offisielle tall riktignok.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

De amerikanske selskapene har begynt å snakke om å utstede waivers så folk kan booke om eller kansellere. Neste skritt blir en bølge kanselleringer.

Amerikanere uten eller med dårlig helseforsikring vil ikke gå til lege. De vil dermed heller ikke bli registrert, de vil bevege seg rundt med smitte i kroppen og du vil få en mengde anonyme smittebærere.

Stay tuned.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken

Beklager dette noe egosentriske spørsmålet - Vi reiser om fem uker til HOU med SQ. Kan denne ruten spøke litt? SQ har jo planer om å kutte litt og USA kan vel fort ta alle asiatiske flyselskap under en kam?

Men rent praktisk, ser det ut som disse rutene blir kansellert?
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer m.v.)

KLM varsler nå også sparetiltak og utsettelse av prosjekter og investeringer

https://www.aircargonews.net/airlin...ut-costs-as-coronavirus-effect-hits-business/

KLM urges staff to cut costs as coronavirus effect hits business


Og både Finnair og EasyJet kommer med varsel som følge av redusert etterspørsel

https://www.dn.no/luftfart/luftfart...ettersporsel-grunnet-koronaviruset/2-1-764213

Det britiske lavpris-flyselskapet Easyjet og finske Finnair melder fredag morgen om betydelig negativ påvirkning som følge av koronaviruset.
 
Last edited:
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer m.v.)

KLM varsler nå også sparetiltak og utsettelse av prosjekter og investeringer

https://www.aircargonews.net/airlin...ut-costs-as-coronavirus-effect-hits-business/




Og både Finnair og EasyJet kommer med varsel som følge av redusert etterspørsel

https://www.dn.no/luftfart/luftfart...ettersporsel-grunnet-koronaviruset/2-1-764213

Tydelig at det er ganske ulike syn på hvordan dette påvirker flyselskapene.
Stusser litt på:
Norwegian flights the comming weeks and months are already well booked and tickets paid for.
De dyreste billettene blir vel gjerne kjøpt i siste liten, og der er det sikkert en del som kutter unødige reiser. Man får vel gjerne en liten dipp i bestillinger litt frem i tid også. Flere blir usikre på om de skal ta helgeturen over påske osv.

Min meget ukvalifiserte gjetting er at de neste 3-6 mnd blir stygge for flyselskap og reiseliv. Ikke så mye pga den reelle faren, men pga medieskapt frykt. Man er ofte ganske villig til å kutte ned på ferier og reiser man ennå ikke har bestilt.
 

Attachments

  • Uten navn.jpg
    Uten navn.jpg
    134.9 KB · Views: 1,048
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

350kr eller euro? wow...
Nå som coronaen tar av i landet, vil det nok bli enda verre framover.

35 Euro, en del avganger ila. neste ukene.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer m.v.)

Tydelig at det er ganske ulike syn på hvordan dette påvirker flyselskapene.
Stusser litt på:

De dyreste billettene blir vel gjerne kjøpt i siste liten, og der er det sikkert en del som kutter unødige reiser. Man får vel gjerne en liten dipp i bestillinger litt frem i tid også. Flere blir usikre på om de skal ta helgeturen over påske osv.

Min meget ukvalifiserte gjetting er at de neste 3-6 mnd blir stygge for flyselskap og reiseliv. Ikke så mye pga den reelle faren, men pga medieskapt frykt. Man er ofte ganske villig til å kutte ned på ferier og reiser man ennå ikke har bestilt.

Vi så 20% demand drop etter 9-11. Dette gang ble det terrorisme, noe man kan tar grep imot.

Denne gang har vi en Pandemi, en biologisk virus, en fare som man - per idag - har ingenting imot. Ingenting som virkelig hjelper å beskytte seg og ingen medisin for the smittede. Stay home hjelper, og dette vil dempe reise-aktivitæten betydelig.

Jeg for min del forutser at demand drop blir enda verre og vil trekke seg så lang frem til vi fa en enda større krise/katastrofe, som tiltrekker seg all oppmerksomhet. Vi vil også se at det vil påvirke sommerferie-mønster. Folk vil holde seg mer på hjemme-bane og ikke dra til fjerne steder. All dette er kjent fra tidligere krise-situasjoner

For de finansiell svake aktører med høy gjeld blir det snart game-over, rett og slett fordi kostnader løper videre men det kommer nesten ingen penger inn i binge. Vi også ser klare signaler for en globalt resesjon og dette vil legge økonomisk press også på selskaper som er sunne nå. Det er ikke uten grunn at de store grupper snakker alrede nå om redusering av investeringer og prosjekter.

Ikke gi altfor mye hva denne "Analyst" fra Winair skriver om Norwegian. Faktum at Norwegian dumper sine billetter nå med 20% viser klart at de har for mye ledige seter og ingen salgs-momentum, ergo en stort problem.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Jeg er nesten litt overrasket at selskapene holder igjen på permitteringer og vi ikke ser mer av det. Det er jo en varslingsfrist her (i Norge) og hadde kanskje vært ide sende ut permitteringsvarsel for de som potensielt blir rammet
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer, økonomi for selskape

Dette sier det meste ...

– De siste par dagene har salget stått bom stille. Alle i bransjen merker dette nå, sier Gunnar Grosvold hos Norges største turoperatør med rutefly, Escape Travel.

– Det er bare tullprat når aktører hevder de ikke merker noen viruseffekter på salget av reiser. Det blir bare useriøst. Og jeg er ikke redd for å tallfeste dette: denne uken er det booket halvparten så mange reiser som samme uke i fjor. Og de bestillingene kom i all hovedsak i starten av uken. Fra onsdag har salget stått helt stille, sier Gunnar Grosvold (58).

https://www.dn.no/reiseliv/gunnar-g...naviruset/full-stans-i-feriesalget/2-1-764716
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kanselleringer m.v.)

Beklager dette noe egosentriske spørsmålet - Vi reiser om fem uker til HOU med SQ. Kan denne ruten spøke litt? SQ har jo planer om å kutte litt og USA kan vel fort ta alle asiatiske flyselskap under en kam?
Det er vel fifth freedom rute - så det er vel et trafikkgrunnlag fra Europa t/r Houston som kanskje gjør at den ikke blir kansellert.
Når USA an andre får sumert seg litt så vil de oppdage at Singapore er det området utenfor Hubei hvor størst andel av befolkningen er smittet. Ja det er selv høyere enn Kina utenfor Hubei... ifølge offisielle tall riktignok.
Lurer jo stadig på hvor du henter informasjon fra, her i USA har Singapore stått på listen fra slutten Januar, kun dager etter at Kina kom på listene over land med alvorlige restriksjoner

De amerikanske selskapene har begynt å snakke om å utstede waivers så folk kan booke om eller kansellere. Neste skritt blir en bølge kanselleringer.

Amerikanere uten eller med dårlig helseforsikring vil ikke gå til lege. De vil dermed heller ikke bli registrert, de vil bevege seg rundt med smitte i kroppen og du vil få en mengde anonyme smittebærere.

Stay tuned.
Som vi allerede ser, de første «Community» smitte tilfellene er nå faktum i California, Oregon og her i delstaten Washington - samtidig har vi en Administrasjon som er elendig forberedt (vi klarer ikke å teste selv en brøkdel av de som må testes) og selv en detalj som kjønn på første dødsofferet klarte Trump å feilaktig fremstille som en dame i 50 årene, vi her lokalt hvor mannen døde var litt overrasket - eller ikke.

Tydelig at det er ganske ulike syn på hvordan dette påvirker flyselskapene.
Stusser litt på:

De dyreste billettene blir vel gjerne kjøpt i siste liten, og der er det sikkert en del som kutter unødige reiser. Man får vel gjerne en liten dipp i bestillinger litt frem i tid også. Flere blir usikre på om de skal ta helgeturen over påske osv.

Min meget ukvalifiserte gjetting er at de neste 3-6 mnd blir stygge for flyselskap og reiseliv. Ikke så mye pga den reelle faren, men pga medieskapt frykt. Man er ofte ganske villig til å kutte ned på ferier og reiser man ennå ikke har bestilt.

Helt enig, når firmaer som Facebook, Google og Amazon legger sterke begrensninger i reise aktivitet (Amazon har kuttet 95% av domestic travel) blir det fort merkbart.
 
Back
Top