Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Last edited:
Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Oppdatering fra Fijiholmene: Lillebror har fått sjekket inn og fått godkjent transitunntaket inn i Australia! Hurra. Nå får vi bare håpe han kommer seg greit avgårde. Han har over 8 timer i SYD så det burde holde selv med forsinkelser.
 
Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

6412040291ddaeea004182c26a030c98.jpg


ETA OSL om 26 timer [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

KLM tilbyr også tilgodelapper med 1-års varighet, så det er sikkert lovlig.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Hadde jeg drevet flyselskap, ville jeg startet på forberedelsene til å starte opp igjen. Hysteriet vil ta slutt, og da er det ikke dumt å være på'n. Og jeg tror det kommer til å skje langt tidligere enn dommedagsfolket gjør.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Fikk akkurat voucher fra Air Transat (A310-tur i april), refusjon var ikke en option der, om det er juridisk vanntett er en annen sak (?)
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf
It appears that various carriers are offering vouchers to passengers, who do not want to (or are not authorised to) travel any more as a result of the outbreak of Covid-19. Passengers can use these vouchers for another trip with the same carrier within a timeframe established by the carrier.



This situation has to be distinguished from the situation where the carrier cancels the journey and offers only a voucher instead of the choice between reimbursement and rerouting. If the carrier proposes a voucher, this offer cannot affect the passenger’s right to opt for reimbursement instead
 
Last edited:
Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ikke flyprater, men flypraters nabo.

Min nabo (og hans kone) dro til Panama for tre uker siden. (Av forskjellige årsaker bil til Helsinki og derfra med fly, vet ikke nøyaktig reiserute, men tror Air France Paris-Panama.

De skulle returnert i går, onsdag 18 mars, men alle flighter til Europa har blitt kansellert. Så skulle de reise via Miami i dag, men der ble de også nektet visstnok på grunn av ESTA som ikke gikk igjennom i tide. Nå har de fått plass på KLM den 29. mars, om ti dager.

I mellomtiden sitter de i et hotell i Panama City med tom reisekasse i et land i tilnærmet Corona lock-down. Vi passer på huset deres, og kan ihvertfall trøste dem med at huset har det bra.

Naboen sitter fortsatt fast i Panama. Det ene hotellet etter det andre stenger rundt dem, og de har måttet bytte hotell to ganger, med det ser ut til at de kan være der de er nå.

Han er norsk og kona er finsk, og de reiste nedover fra Finland. De har begge kontaktet sine ambassader, og sier nå at den norske ambassaden har gjort ingenting. Den finske derimot, hjelper dem og har fått satt dem på venteliste for "Lufthansa Rescue Flight" som de kaller det. Men de vet ikke når.
 
Refusjon av "suspended flights" (SAS)

Så kom meldingen fra SAS om min flight t/r LAX i april:

"If you’ve booked a trip with departure scheduled before 30 April 2020, you can rebook your flight without having to pay a rebooking fee. If you opt to rebook, you can choose a new travel date up to 28 February 2021. Please note, however, that if you change to a higher fare type, you may need to pay the difference."

Ikke interessant. Jeg aner ikke når, om i det hele tatt, jeg har anledning til å reise noe sted før februar 2021. :headbang

Alternativ nr. to er "If you prefer, you can postpone your trip and get a voucher with the value equivalent to your booking. The voucher has to be used for a trip planned to depart by 30 November 2020 the latest (the outbound trip needs to take place before this date, the return trip can be at a later point)".

Ikke interessant, av samme grunn som ovenfor. :headbang

SAS skriver også, på web - "Rebooking options are available on My bookings. However, rebooking options will be limited as all carriers operating between Europe and the US are forced to considerably reduce or cancel their operation due to the US government restriction".

Aktuell flight er "suspended until further notice". Hva er forskjellen på "suspended until further notice" og "canceled"? Er det et sleipt triks for å unngå refusjon grunnet kansellert flygning?

Jeg vil ha penga tilbake, slik at jeg på et senere tidspunkt, når støvet har lagt seg og det igjen er mulig å puste dypt og rolig, kan bestilles en ny billett med SAS. Om det blir i år, neste år eller neste år der igjen ... aner ikke.

Tips? Så at DN skrev noe om tilsvarende saker i Europa.
 
Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Naboen sitter fortsatt fast i Panama. Det ene hotellet etter det andre stenger rundt dem, og de har måttet bytte hotell to ganger, med det ser ut til at de kan være der de er nå.

Han er norsk og kona er finsk, og de reiste nedover fra Finland. De har begge kontaktet sine ambassader, og sier nå at den norske ambassaden har gjort ingenting. Den finske derimot, hjelper dem og har fått satt dem på venteliste for "Lufthansa Rescue Flight" som de kaller det. Men de vet ikke når.

Da fikk naboene plutselig beskjed om å komme seg til Lufthavnen (PTY/MPTO). Den finske ambassade har ordnet dem plass med Lufthansa til Frankfurt. Hvordan de skal komme seg fra Frankfurt til Helsinki vet de foreløpig ikke.
 

Attachments

  • Panama.jpg
    Panama.jpg
    96.1 KB · Views: 293
Re: Refusjon av "suspended flights" (SAS)

"If you’ve booked a trip with departure scheduled before 30 April 2020, you can rebook your flight without having to pay a rebooking fee. If you opt to rebook, you can choose a new travel date up to 28 February 2021. Please note, however, that if you change to a higher fare type, you may need to pay the difference."

Ikke interessant. Jeg aner ikke når, om i det hele tatt, jeg har anledning til å reise noe sted før februar 2021.

Tror det bare er å slappe av og vente, når flighten etterhvert er `offisielt kanselert kan man søke om refusjon, ligger en link til det et eller annet sted på hjemmesiden nå.
 
`Mine folk er trygt (?) plassert i Business class fra EWR til ARN og videre til Oslo i morgen.
 
For de to neste bookingen jeg har med SAS er reisen ut kansellert når jeg sjekker bookingene på sas.no, men jeg har enda ikke hørt ett eneste pip fra SAS. Er bookingene å anse som kansellerte slik at jeg kan søke om å få pengene tilbake? Skulle jo reise allerede nå på fredag for første booking.
 
Vil tro at for øyeblikket er det en kombinasjonen av for mye å gjøre og forsøk på å ikke måtte betale cash tilbake, sånn sett er ikke refusjon særlig synlig valg hverken hos sas eller andre. Lar det bero foreløpig for min del, har og en god del bookinger.

Edit: og har heller ikke noe imot en voucher eller 2, betrakter det fremdeles som penger i (sas)banken.
 
Edit: og har heller ikke noe imot en voucher eller 2, betrakter det fremdeles som penger i (sas)banken.
En voucher som må brukes innen november 2020?

Wizzair gir til sammenligning 120% voucher som varer i 2 år.
 
En voucher som må brukes innen november 2020?

Yepp, fleste turene mine har vært billige, og kommer til å fly litt (i alle fall innenlands) før november.
Når det er sagt er det sannsynligvis et tidsspørsmål før vocher-varigheten forskyves inn i 2021.
 
Refusjon av flybilletter

I disse dager går diskusjonen om refusjon av kjøpte flybilletter friskt.
Får man pengene igjen for lavprisbilletter når flyvningen blir kansellert, eller blir man "avspist" med Cash Points eller vouchere ?
Flysmart har en sak nå der de sier man har krav på refusjon for alle billetter:
https://flysmart24.no/2020/03/26/kritisk-til-tilbud-etter-avlyste-flyreiser-mange-trenger-pengene/
Tidligere har vi hørt at i alle fall Norwegian kun tilbyr Cash Points, nå også med 20 % ekstra, dersom man avbestiller billettene selv.
Men hva gjelder når flygningen blir kansellert av selskapet ?
Jeg hadde billett til Kreta 18. april.
I går fikk jeg beskjed om at flygningen var kansellert, og jeg fikk da tre alternativer; ombooking til en senere reise, Cash Points, eller refusjon. Jeg valgte selvfølgelig refusjon.
Men hva skjer dersom man velger Cash Points, eventuelt voucher som hos SAS, og selskapet går konkurs ?
Noen hevder at reiseforsikringen da ikke dekker dette...
Er det noen som med 100 % sikkerhet kan si hva som er tilfellet ?
 
Back
Top