Continental øker på OSL --> Continental reduserer på OSL

Re: Continental øker på OSL - igjen

Personlig tror jeg ikke det er bra for verken OSL, SK eller tilbudet på OSL-EWR at SAS kommer tilbake nå. Ikke fordi det ikke er hyggelig at SAS er på plass med IC fra OSL, men rett og slett fordi A330 etter min mening er for stor maskin for denne ruten.

Jeg tviler på om SAS får økonomi i denne ruten i annet enn et par-tre sommermåneder. Markedet er rett og slett ikke stort nok. Enten vi liker det eller ikke. Jeg mener B757 er perfekt til den ruten.

Uten SAS' inntreden på ruten hadde (sannsynligvis) fortsatt hatt US' rute til PHL, og CO hadde fløyet 10-11 ganger i uken til EWR. Kanskje mer?

Uten å ta nasjonale hensyn tror jeg bestemt SAS IC kunne brukt denne A330-maskinen bedre ved å sette den inn på en annen rute, ikke minst hvis man vurderer i Star Alliance-sammenheng.

Til vinteren er annen sak; da kommer sannsynligvis begge selskapene til å tape stort på OSL-EWR-ruten. Jeg mener det da må være lov å spørre om det er en fordel for OSL som helhet. Selv bare 3-4 ggr i uken kommer SAS sin A330 til å bli et blodbad kombinert med daglige CO038/039. SAS suger (ikke negativt ment) til seg det norske fritidsmarkedet til NYC og da vil CO komme i trøbbel fordi dette markedet er viktig særlig utenfor sommersesongen. Derfor føler jeg meg rimelig sikker på at vi ikke vil se CO med daglige avganger fra OSL kommende vinter, jf. det de har gjort fra ARN og CPH. Kanskje vil det da igjen være dager det ikke er direktefly til NYC. Og da blir spørsmålet; er det da blitt et bedre tilbud?:old

Du må ikke glemme at A330 tar masse frakt og B757 så si ingenting, dette er noe av grunnen SK kan holde ruten bra med, og CO evt ikke.
CO har gjort masse $ på denne ruta, og opparbeidet seg flere hyppige brukere vil en tro, så de gir den nok ikke slipp på den så lett.
Om Co gir seg og SK følger etter, så vil det nok fylle seg på med andre selskaper, DY?

Du må ikke glemme at A330 tar masse frakt og B757 så si ingenting, dette er noe av grunnen SK kan holde ruten bra med, og CO evt ikke.
CO har gjort masse $ på denne ruta, og opparbeidet seg flere hyppige brukere vil en tro, så de gir den nok ikke slipp på den så lett.
Om Co gir seg og SK følger etter, så vil det nok fylle seg på med andre selskaper, DY?

Ja, CO har gjort det bra, men hjemmemarkedet er stort for SK. Skal nok litt til før noen gir seg med det første.

... og DY som alternativ "hvis de gir seg"? Det er forskjell på lc-selskap og alliansepartnere. Husk at CO har et enormt nett ut av EWR. Ikke sjeldent 038/039 kommer opp som leg når jeg søker etter turer til mindre byer i USA samt Sør-Amerika. De tjener nok mye på det også, ikke bare NYC-turister.

Kan det være at en om litt ser en bedre spredning av flytidene mellom CO og SK, eller er det vanskelig pga slot-tider på EWR? Hadde vært perfekt om den ene hadde gått ca 09.00, og den andre litt etter 12.00. Begge flightene vil jo fungere som feed inn til CO sitt nettverk fra EWR.

Kan det være at en om litt ser en bedre spredning av flytidene mellom CO og SK, eller er det vanskelig pga slot-tider på EWR? Hadde vært perfekt om den ene hadde gått ca 09.00, og den andre litt etter 12.00. Begge flightene vil jo fungere som feed inn til CO sitt nettverk fra EWR.

10:00 og 14:00 fra OSL, 17:00 og 21:00 fra EWR. I så fall kunne de fanget opp misconnects lettere enn i dag.

Nå går jo OSL-EWR ruten overraskende godt for SK, med forventet positiv drift etter kun 1-2 måneder (estimert), hvorav fraktinntekter betyr en god del. CO uttalte også at de ikke så særlig endring i booking, ikke glem at de har et stort hjemmemarked USA, som også CO sin talsperson fokuserte på.

w

10:00 og 14:00 fra OSL, 17:00 og 21:00 fra EWR. I så fall kunne de fanget opp misconnects lettere enn i dag.

CO kan sikkert sjonglere bra med egne slottider på EWR, litt værre for SK vil jeg tro med den relativt lave produksjonen på EWR i forhold.

Jeg tror både SAS og Continental kan klare å operere Oslo-New York med lønnsom drift. Trafikken er såpass stor i utgangspunktet, så det gjelder egentlig bare å få folk til å fly direkte. Begge selskaper har dessuten sitt eget hjemmemarked. Skal bli interessant om det etableres nærmere samarbeid mellom selskapene.

Jeg tror både SAS og Continental kan klare å operere Oslo-New York med lønnsom drift. Trafikken er såpass stor i utgangspunktet, så det gjelder egentlig bare å få folk til å fly direkte. Begge selskaper har dessuten sitt eget hjemmemarked. Skal bli interessant om det etableres nærmere samarbeid mellom selskapene.

Ifølge analysen som ble gjort i forbindelse med etableringen av samarbeidsprosjekte til AC, LH og noen andre *-selskaper på trafikk over Atlanteren så virket det som det ikke ville bli gitt antitrust immunitet for de destinasjonene med lite konkurranse. Jeg vil tro at det er stor sannsynlighet for at uansett rute OSL-USA faller i den kategorien, så jeg ville kanskje ikke trodd at CO og SK fikk lov til å samarbeide nevneverdig.

Blir det egentlig skikkelig konkurranse når begge selskap er i samme allianse?

He, he , moro blir det om DL kommer.... Tviler litt. Nok vepsebol nå.. US stakk av....

Det hadde vært bra ja om SK og CO kunne koordinert rutetidene sine litt.

I dag går vel begge maskinene fra Oslo med 25 minutters mellomrom rundt kl. 11:00. Vært fint med en morgen- og lunsjavgang ja :)

I dag går vel begge maskinene fra Oslo med 25 minutters mellomrom rundt kl. 11:00. Vært fint med en morgen- og lunsjavgang ja :)

Det er nok mer enn bare avgangstid fra OSL som skal koordineres. Det er et stort puslespill som skal gå opp, både med fly og crew (SAS slynger jo maskinene OSL-EWR-CPH eks.) og ikke minst slots på EWR som ikke vokser på trær. CO38/39 er også en gjennomgående rute til IAH.

Nå går jo OSL-EWR ruten overraskende godt for SK, med forventet positiv drift etter kun 1-2 måneder (estimert), hvorav fraktinntekter betyr en god del. CO uttalte også at de ikke så særlig endring i booking, ikke glem at de har et stort hjemmemarked USA, som også CO sin talsperson fokuserte på.

w

Men du må huske at ingen seriøs bedrift noen gang vil gå ut med at salget går dårlig. Det er nesten det samme som å gi opp. "Ikke noen særlig endring i booking" høres for meg mer ut som "vi merker konkurransen fra SAS meget godt og det går utover salget".:fly

Jeg står fast på at en A330 fra SAS noen ganger i uka om vinteren umuliggjør at CO kan opprettholde daglige avganger. Det norske markedet er naturlig nok meget preget av at SAS' direkterute, kjennskapen til en slik rute er mye større enn COs rute selv om de har holdt på i mange år.

Det er nok mer enn bare avgangstid fra OSL som skal koordineres. Det er et stort puslespill som skal gå opp, både med fly og crew (SAS slynger jo maskinene OSL-EWR-CPH eks.) og ikke minst slots på EWR som ikke vokser på trær. CO38/39 er også en gjennomgående rute til IAH.

Sant det, men synd uansett. Husker at SAS hadde en kveld avgang til EWR fra CPH (SK901/902 dersom jeg husker godt)... Det var en stund siden, men gud så praktiskt dette var...

Vi får bare vente et par år til, når DY er på markedet, kanskje SAS og CO skal bestemme seg for inngå en slik avtale...

Det heter "slinger" Discus ;)

Back