Re: Continental øker på OSL - igjen
Du må ikke glemme at A330 tar masse frakt og B757 så si ingenting, dette er noe av grunnen SK kan holde ruten bra med, og CO evt ikke.
CO har gjort masse $ på denne ruta, og opparbeidet seg flere hyppige brukere vil en tro, så de gir den nok ikke slipp på den så lett.
Om Co gir seg og SK følger etter, så vil det nok fylle seg på med andre selskaper, DY?
Personlig tror jeg ikke det er bra for verken OSL, SK eller tilbudet på OSL-EWR at SAS kommer tilbake nå. Ikke fordi det ikke er hyggelig at SAS er på plass med IC fra OSL, men rett og slett fordi A330 etter min mening er for stor maskin for denne ruten.
Jeg tviler på om SAS får økonomi i denne ruten i annet enn et par-tre sommermåneder. Markedet er rett og slett ikke stort nok. Enten vi liker det eller ikke. Jeg mener B757 er perfekt til den ruten.
Uten SAS' inntreden på ruten hadde (sannsynligvis) fortsatt hatt US' rute til PHL, og CO hadde fløyet 10-11 ganger i uken til EWR. Kanskje mer?
Uten å ta nasjonale hensyn tror jeg bestemt SAS IC kunne brukt denne A330-maskinen bedre ved å sette den inn på en annen rute, ikke minst hvis man vurderer i Star Alliance-sammenheng.
Til vinteren er annen sak; da kommer sannsynligvis begge selskapene til å tape stort på OSL-EWR-ruten. Jeg mener det da må være lov å spørre om det er en fordel for OSL som helhet. Selv bare 3-4 ggr i uken kommer SAS sin A330 til å bli et blodbad kombinert med daglige CO038/039. SAS suger (ikke negativt ment) til seg det norske fritidsmarkedet til NYC og da vil CO komme i trøbbel fordi dette markedet er viktig særlig utenfor sommersesongen. Derfor føler jeg meg rimelig sikker på at vi ikke vil se CO med daglige avganger fra OSL kommende vinter, jf. det de har gjort fra ARN og CPH. Kanskje vil det da igjen være dager det ikke er direktefly til NYC. Og da blir spørsmålet; er det da blitt et bedre tilbud?ld
Du må ikke glemme at A330 tar masse frakt og B757 så si ingenting, dette er noe av grunnen SK kan holde ruten bra med, og CO evt ikke.
CO har gjort masse $ på denne ruta, og opparbeidet seg flere hyppige brukere vil en tro, så de gir den nok ikke slipp på den så lett.
Om Co gir seg og SK følger etter, så vil det nok fylle seg på med andre selskaper, DY?