Continental øker på OSL --> Continental reduserer på OSL

Re: Continental øker på OSL - igjen

He, he.. Hvem vet om CO har noe annet i bakhånden siden SK kommer med 330 :rolleyes:

Siden de kutter mye på Europa kan det kanskje være at de har en 764 på lur som kjeder seg på parkeringsplassen ... Og dukker opp inne i mellom..

Selvfølgelig, folkens , det er KUN drømmetenkning, men ikke umulig. Ingen trodde TG kom hit etc... :stir. Heller ikke Qatar....

Smeller de til med en slik, så hven vet om SK vil fortsette...

Det har jo blitt mange de siste årene som har blitt vant med CO, som dyktige DY har blitt førstevalget i Norge siden man har lært å booke på deres websider...

Sukk, har jeg startet en ny debatt nå...:drunk:

Det er vel ingen ulempe for forbruker@ne om det er plass til både SK og UA på denne ruten, at man skal begynne å ønske SK bort kan jeg ikke helt forstå hensikten med ?

Absolutt ikke ønske vekk.. Vil presisere det.. Men, andre ( ikke meg ) har jo nevnt usikkerheten om SK vil fortsette... Det kan jo tenkes at CO er klar over det..

Nok en gang, ikke alvorlig ment fra meg, drømmetenkning/spekulusjon ( kun for debattens skyld ) var jo at folk vil ha stoooore fly med tosetere etc..

Marked for to daglige til NYC kan det være, men to 330/764 er det nok ikke.

for min del : HVIS det går dårlig for United med Newark ruten, så kan United bare flytte ruten over til Houston og prøve der. Tror der kan være en grei marked for nordmenn..

for min del : HVIS det går dårlig for United med Newark ruten, så kan United bare flytte ruten over til Houston og prøve der. Tror der kan være en grei marked for nordmenn..

Hvem har sagt at Continental gjør det dårlig på OSL-EWR? Jeg tror ruten går rimelig bra. Det er dog sikkert ikke grunnlag for to dagelige avganger med flere aktører. Men Oslo-Houston hadde jeg absolutt ikke hatt noe imot :-)

Hvilken usikkerhet er det du sikter til?
Jeg vil anta det er det faktum at SAS har droppet ruten mange ganger tidligere. Det gjør vel at forbrukerne ikke stoler på at SAS vil fortsette denne gangen heller.

Jeg vil anta det er det faktum at SAS har droppet ruten mange ganger tidligere. Det gjør vel at forbrukerne ikke stoler på at SAS vil fortsette denne gangen heller.

Men det er da for de fleste kundene ganske uvesentlig. Denne påståtte usikkerheten om SAS skulle droppe ruten i 2012 (eller senere) hadde null å si da jeg booket SK907/908 for sommeren 2011 og tror de fleste forholder seg til hva som går når de skal reise og ikke hypotetiske rutetilbud langt frem i tid

Men det er da for de fleste kundene ganske uvesentlig. Denne påståtte usikkerheten om SAS skulle droppe ruten i 2012 (eller senere) hadde null å si da jeg booket SK907/908 for sommeren 2011 og tror de fleste forholder seg til hva som går når de skal reise og ikke hypotetiske rutetilbud langt frem i tid

Mulig det er uvesentlig for de fleste, men for mange av de beste kundene er vel forutsigbarhet ganske viktig.
Jeg ville f.eks tatt slike ting med i beregningen hvis jeg reiste ofte til NY eller andre destiansjoner i USA der denne ruten var naturlig å bruke, mht. f.eks valg av bonusprogram.
dersom jeg trodde at SAS ville trekke seg etter et år eller to, ville jeg nok valgt Onepass istdetfor Eurobonus f.eks.
Så helt uvesentlig tror jeg ikke en slik usikkerhet er.
For mitt vedkommende har det ført til at jeg har forlatt Eurobonus til fordel for et annet program. Dette gjorde jeg for flere år siden og har ingen planer om å gå tilbake til Eurobonus.

Usikkerheten, hvis det er noen, er vel ikke helt uvesentlig for om et konkurrerende selskap vurderer å etablere seg eller beholde/utvide kapasiteten på strekningen. Ingen vits å legge ned eget tilbud om man tror at en konkurrent legger ned sitt tilbud.

Det er korrekt at SK har droppet ruten før, og det er vel ikke helt utenkelig at de vil gjøre det igjen, men jeg håper de blir denne gangen. De har gått ut i media og lovet at dette ikke er en rute de åpner for så å lukke igjen innen noen månder. Dersom de skulle legge ned ruta vil SAS fremstå som svært useriøse.

Men nå skal det også sies at det ikke bare er OSL som opplever kutt. Økte drivstoffutgifter tvinger CO/UA til å kutte flere steder og både EWR-ARN og EWR-CPH går ned til 5 ukentlige allerede fra starten av september. Og ytterligere kutt i vinterprogrammet er vel heller ikke useriøst

Det er korrekt at SK har droppet ruten før, og det er vel ikke helt utenkelig at de vil gjøre det igjen, men jeg håper de blir denne gangen. De har gått ut i media og lovet at dette ikke er en rute de åpner for så å lukke igjen innen noen månder. Dersom de skulle legge ned ruta vil SAS fremstå som svært useriøse.

Ja, det er useriøst av dem å eventuelt droppe ruten, men hvis det skulle vise seg at de taper stort på ruten vil det være ennå mer useriøst (for ikke snakke om idiotisk) å fly den videre med store tap. Så da får man håpe at de faktisk tjener penger på ruten.

Man må huske at SAS operer med en helt annen økonomisk virkelighet nå en tidligere. Kostnadene ved å fly denne og andre ruten er betydelig lavere. Kostnadene vil fortsette å synke etterhvert som enda flere av besparelsene får effekt.

SAS styre og ledelse har også sagt at man ikke kommer til å starte opp ruter for å legge de ned rett etter, rutene som startes opp skal ha inntjening fra dag en Hvis ikke starter man ikke. Når jeg ser på de flightene jeg flyr er det åpenbart god inntjening. Mye frakt, godt belegg, spesielt foran i bussen.

Vil også tro, at på sikt blir det tettere samarbeid Star selskapene på OSL også.

Vil også tro, at på sikt blir det tettere samarbeid Star selskapene på OSL også.

Jeg synes å ha hørt at SAS historisk sett har vært den parten som har hindret samarbeid med de andre Star-selskapene (spesielt ut fra Norge). Jeg vet ikke om dette medfører riktighet. Om det stemmer så får man håpe at ting har endret seg.:)

Det er korrekt at SK har droppet ruten før, og det er vel ikke helt utenkelig at de vil gjøre det igjen,

Vel, alle selskaper kan vel opprette og legge ned ruter. Det hele avhenger av etterspørselen og hvor gode selskapene er til å stimulere den. Det er ikke noe spesielt for SAS. Oslo-New York fløy jo i flere tiår (?) uten stopp frem til 11. september 2001. Så ble den gjenopptatt i 2003, men da med kun tre ukentlige avganger, høyere kostnader og lavere etterspørsel. Utgangspunktet er vel i dag langt bedre - selv med konkurranse fra Continental.

Jeg synes å ha hørt at SAS historisk sett har vært den parten som har hindret samarbeid med de andre Star-selskapene (spesielt ut fra Norge). Jeg vet ikke om dette medfører riktighet. Om det stemmer så får man håpe at ting har endret seg.:)

Vet ikke noe om dette, men håper virkelig at det kapitelet er over. Skal sies at så å si hele ledelsen er bytta ut, så vi får håpe at alle kan snakke sammen og få til et skikkelig samarbeid slik at alle kan tjene på dette.

Personlig tror jeg ikke det er bra for verken OSL, SK eller tilbudet på OSL-EWR at SAS kommer tilbake nå. Ikke fordi det ikke er hyggelig at SAS er på plass med IC fra OSL, men rett og slett fordi A330 etter min mening er for stor maskin for denne ruten.

Jeg tviler på om SAS får økonomi i denne ruten i annet enn et par-tre sommermåneder. Markedet er rett og slett ikke stort nok. Enten vi liker det eller ikke. Jeg mener B757 er perfekt til den ruten.

Uten SAS' inntreden på ruten hadde (sannsynligvis) fortsatt hatt US' rute til PHL, og CO hadde fløyet 10-11 ganger i uken til EWR. Kanskje mer?

Uten å ta nasjonale hensyn tror jeg bestemt SAS IC kunne brukt denne A330-maskinen bedre ved å sette den inn på en annen rute, ikke minst hvis man vurderer i Star Alliance-sammenheng.

Til vinteren er annen sak; da kommer sannsynligvis begge selskapene til å tape stort på OSL-EWR-ruten. Jeg mener det da må være lov å spørre om det er en fordel for OSL som helhet. Selv bare 3-4 ggr i uken kommer SAS sin A330 til å bli et blodbad kombinert med daglige CO038/039. SAS suger (ikke negativt ment) til seg det norske fritidsmarkedet til NYC og da vil CO komme i trøbbel fordi dette markedet er viktig særlig utenfor sommersesongen. Derfor føler jeg meg rimelig sikker på at vi ikke vil se CO med daglige avganger fra OSL kommende vinter, jf. det de har gjort fra ARN og CPH. Kanskje vil det da igjen være dager det ikke er direktefly til NYC. Og da blir spørsmålet; er det da blitt et bedre tilbud?:old

Det er vel ingen grunn til å trekke så bombastiske konklusjoner før sesongen er over og selskapene vet hvor mange seter de har solgt. Både SAS og CO/UA har vel solgt bra forløpig i følge andre poster på forumet, og at vi har to ruter inkludert en A330 er da bare fint.

Last edited:
Back