• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Continental med Diesel nyheter ?

Bare for ordens skyld, dette har ikke noe med Continental Airlines å gjøre, kan virke litt forvirrende siden du har et CO logo på tråden din.... Dette er Teledyne Continental Motors, tidligere bare Continental, som har bygget stempelmotorer for fly i alle år.
 
Er det noe revolusjonerende med denne, eller er det bare lansering av en ny motortype hos TCM? Finnes jo diesel (JetA1)-motorer for småfly allerede.
 
Hørte snakk om at 100LL blir forbudt i USA i 2012. Om det stemmer, kan jo det være en forklaring til denne satsingen.
 
Ja, Madman, 100LL er/blir jo et (pris) problem fremover flere steder. Men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål - er det noe revolusjonerende med denne modellen ifht. eksisterende modeller eller er det bare et marketing-stunt? Så vidt jeg skjønner er det en lisens-avtale med en europeisk produsent.
 
Det er vel litt varierende kvalitet på dieselmotorene som er produsert, så om de klarer å lage en som holder, kan man jo kalle det revolusjonerende. ;)

Fra spøk til alvor: Dette kommer jo nå fra en produsent som har en lang historie med flymotorer. Og siden 100LL blir et problem om kort tid så har de vel egentlig ikke så mye valg enn å komme med alternativer til sine tradisjonelle motorer. Men revolusjon? Nei tror ikke det.

For å spore av bittelitt, så ble det for litt siden snakket om å kjøpe et nytt fly i flyklubben min. Men hva skal man egentlig velge? Diesel som ikke holder, et LSA-fly med Rotax, et fly som går på 100LL og få problemer med drivstofftilgang om en stund, eller et gammelt fly som har STC for bilbensin?

Kan nok hende diesel er framtida, og kanskje det må en så stor produsent som Continental for å få dette til. Ikke vet jeg, men det blir spennende å se...
 
Last edited:
Spennende at en av de stoe endelig begynner med dieselmotorer. Håper det går uten store problemer. Dette er gode nyheter, mange privatflygere krever Continental eller Lycomming..

Selv håper jeg Mistral-motoren blir vellykket, og også Deltahawk virker spennende. Men alt tar så lang tid for disse gutta..
 
Back
Top