Container strike

Hmmm, imponerende... Jeg har ikke noe å høre lyd med her på jobb, så jeg fikk bare sett filmen, sa de noe om hvordan dette kunne skje? Regner med at containeren ikke kom flygende i lav høyde...

Containerstrike er vel normalt en større fare for skip, det skjer jo i blandt at dårlig sikrede skipskontainere faller over bord, og om lasten gir nok oppdrift kan de flyte akkurat i vannskorpen, og ganske lett rive opp et mindre skip / en lystbåt.
 
hehe, ja det var litt av en overraskelse gitt: "Ifølge Reuters kan ulykken skyldes at containeren sto for nærme motoren" :p


Jeg undres litt på hvor dette skjedde. Det ser ikke ut som en oppstillingsplass der flyet står.
Ellers er vel dette en liten påminnelse for oss som jobber på bakken, hvilke krefter det er, og at regler om sikkerhetsavstander alltid må overholdes.


IMM
 
Vanskelig å si det der, for containeren har neppe stått der flyet står nå. Så om det har vært en lagringsplass for bokser lenger bak ved taxiway evt. noen har droppet en container litt for nær taxiway er det egentlig mest sannsynlig. Som imm sier, det er voldsomme krefter, og det går endel kubikkmeter med luft inn der pr sekund så det gjelder å passe seg selv og utstyr.
 
Jag vill minnas en historia om en container som fick sig en tur mellan containerhuset och terminalen under en storm för några år sedan. Det nämns inget om kraftig vind vid tillfället? :)
 
Delta tok vel "inn" en container her for noen år siden i en TriStar om jeg ikke husker feil.
 
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2623364.ece

Australske Carol Van Schellen var en av passasjerene om bord og forberedte seg på at flyet skulle kjøre nedover rullebanen da flygemaskinen plutselig ble omringet av politibiler.

- Jeg la merke til at det var politibiler som eskorterte oss, og jeg tenkte: Det var merkelig, sa hun til den Melbourne-baserte radiokanalen 3WA.

- Men de forsøkte faktisk å stanse oss, tror jeg. Jeg så ut av vinduet og det var en stor bagasjekonteiner som satt fast i motoren. Jeg aner ikke hvorfor piloten ikke la merke til den, men vi var i ferd med å ta av, og han kunngjorde at de hadde et lite problem med motor nummer én, sier Schellen.
 
Jeg tror mangel på sidespeil kan være en medvirkende årsak til at piloten ikke kunne se den...^_^
 
Burde det ikke blinke noen lys i cockpit dersom man får en container i motoren? Og rart også om ingen av passasjerene har fått det med seg og varslet besetningen umiddelbart. hehe, uansett, en "artig" historie at en 747 taxer avsted med en container i motoren. :lol:
 
Jeg regner med, siden pilotene ikke fikk noen indikasjon på dette(som det kommer fram av artikkelen), at containeren ikke har kommet langt nok "inn" til å lage noen skader på hverken blader eller motor?
 
Etter hva jeg ser andre steder, så stakk ikke containeren (en LAN LD2) dypt nok inn til å treffe viftebladene. Ringen på innsiden av motoren har selvfølgelig fått juling og må byttes så snart FAA er ferdige med å etterforske ..
 
Har vel skjedd flere ganger dette, mener å ha sett noen safety bulletins bl.a. fra BA om nettopp dette..
 
Back
Top