• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Connect Sweden

SQ321

ScanFlyer Gold
Som nevnt i en annen tråd så har Swedavia gått sammen med politikere, næringsliv og turistindustrien for å bedre konkurranseevnen til primært ARN med målsetning om å tiltrekke nye flyruter.

Velkommen etter sier nok våre danske venner, som har dratt stor nytte av sitt "Copenhagen Connected" og resultert i flere nye direkteruter primært på langdistanse.

Det faktum att Sverige rankas efter länder som Albanien och Serbien när det gäller tillgänglighet, har fått några tunga socialdemokratiska politiker att reagera och efterlyser en strategi och en kraftsamling för Arlandas framtid och nya långlinjer till bland annat Hong Kong, San Fransisco och Singapore.

Mer info her: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10155


Mer info om relatert prosjekt her: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8551
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10155
 
Og 'hmmmm, DETTE trenger da ikke vi på OSL tenker OSL. Vi venter heller og ser om noen heller tar kontakt med oss ! Være proaktive ? Nei, skeptisk !'

Igjen er dette bare et eksempel på at burde ha gjort ting helt annerledes. HVA er så forbasket annerledes med OSL/AVINOR som gjør at man ikke tenker i de baner. De er ikke engang i nærheten av å tenke slik.
 
Hvordan er det med OSL og kapasitet. Er de så sprengt at noen har funnet ut at de ikke skal satse skikkelig, eller er det "same old story" som fremdeles sitter i veggene? Man venter på en telefon eller telex fra selskapene?
 
Hvordan er det med OSL og kapasitet. Er de så sprengt at noen har funnet ut at de ikke skal satse skikkelig, eller er det "same old story" som fremdeles sitter i veggene? Man venter på en telefon eller telex fra selskapene?

Ift kapasitet så har de definitivt utfordringer under ombyggingen og frem mot 2017, som i praksis betyr at det i utgangspunktet fullt mellom kl 0730 til kl 1000.

Når det gjelder ruteutvikling på OSL så er det mange som har meninger. De mest sentrale skikkelsene på OSL er godt fornøyd med tingenes tilstand, og det er nettopp der utfordringen ligger. OSL er en flyplass som har opplevd og fremdeles opplever sterk vekst og en økning i antall nye direkteruter, samtidig som det er en pengemaskin for Avinor. Da er ikke så mange som stiller spørsmålstegn ved arbeidet som gjøres og hvordan det foregår. Ser man på årsaken til trafikkveksten så er det primært et resultat av en sterkt norsk økonomi samt et ekspansivt DY som igjen har stimulert SAS til å starte flere direkteruter. At UA, TG og QR er på OSL er ikke resultat av godt ruteutviklingsarbeide. UA kom fordi det ikke eksisterte en direkterute til USA. QR kom langt på overtid og at OSL klarte å holde TG på avstand så lenge er smått utrolig. Og DY driver ruteutvikling på egenhånd. OSL jobber dessverre ikke proaktivt for nye ruter på samme måte som spesielt CPH gjør, og bare som et eksempel så har det vært diskutert om OSL i det hele tatt skal delta på Routes.

Det positive er at det er flere i både Avinor og OSL som forstår at rute- og trafikkutvikling ikke kan gjøres på samme måte som da flybransjen var regulert og flyplassen kun var en administrator og tilrettelegger. OSL er i sterk konkurranse med flyplasser over hele verden for å tiltrekke seg nye ruter og overbevise om at OSL er riktig destinasjon å velge på bekostning av for eksempel ARN, BRU, PER eller MCO og der en etabliering av en ny rute får positive ringvirkninger for næringsliv, eksport og turistindustrien.
 
Back
Top