Condor etter Thomas Cook - og annet nytt

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Condor virker være på ballen, etter konkursen i morselskapet, nylig ble jo ny logo presentert, og nå er nye langdistanseruter for sommeren 2020 annonsert. Condor vil blant annet basere en 767 i MUC og åpne Cancun, Punta Cana, Seattle og Halifax derfra. I tillegg legges Edmonton til fra FRA.

https://www.aviation24.be/airlines/...ights-from-munich-for-booking-in-summer-2020/

Condor is flying from Frankfurt to Edmonton (Canada) and opens up long-haul flights from Munich for booking in Summer 2020

Selv om de typisk flyr med lave frekvenser, så har jo Condor egentlig et ganske imponerende langrutenettverk fra FRA

Overview of Condor long-haul destinations from Frankfurt in the 2020 summer timetable:

Anchorage (ANC): every Tuesday, Thursday, Saturday and Sunday
Barbados (BGI): every Friday
Baltimore-Washington (BWI): every Tuesday, Thursday, Saturday and Sunday
Calgary (YYC): every Tuesday, Wednesday and Friday
Cancun (CUN): every Tuesday, Thursday, Saturday and Sunday
NEW: Edmonton (YEG): every Monday and Thursday
Fairbanks (FAI): every Thursday
Halifax (YHZ): every Monday, Tuesday, Thursday and Saturday
Havana (HAV): every Monday, Thursday and Saturday
Holgiun (HOG): every Wednesday and Sunday
Cape Town (CPT): every Tuesday, Thursday and Saturday
Kilimanjaro (JRO): every Wednesday
Las Vegas (LAS): every Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday and Sunday
Mauritius (MRU): every Wednesday, Friday and Sunday
Minneapolis (MSP): every Monday, Thursday, Friday and Sunday
Mombasa (MBA): every Monday, Wednesday and Friday
Montego Bay (MBJ): every Wednesday and Saturday
New Orleans (MSY): every Wednesday and Saturday
Phoenix (PHX): every Monday, Wednesday and Saturday
Pittsburgh (PIT): every Monday and Friday
Portland/Oregan (PDX): every Monday, Tuesday, Thursday, Friday and Sunday
Punta Cana (PUJ): every Tuesday, Friday, Saturday and Sunday
San Jose (SJO): every Wednesday and Sunday
San Juan (SJU): every Saturday
Santo Domingo (SDQ): every Wednesday and Sunday
Seattle (SEA): daily
Seychelles (SEZ): every Tuesday and Friday
Tobago (TAB): every Friday
Toronto (YYZ): every Monday, Wednesday, Friday, Saturday and Sunday
Vancouver (YVR): every Monday, Wednesday, Thursday, Saturday and Sunday
Varadero (VRA): every Friday
Whitehorse (YXY): every Sunday
Zanzibar (ZNZ): every Monday and Friday

Last edited:
Re: Condor etter Thomas Cook -> Kjøpes av LOT

Tror jeg er et klokt valg både av selger og kjøper.

Med dette kjøpet og etablering av long haul flighter Budapest-New York, kan det virke som LOT har ganske omfattende og langsiktige ekspansjonsplaner.

Interessant å følge med på.

De sier også den planlegger bestille 20 langdistanse fly for å erstatte Condor sine 767 maskiner. Med levering fra 2024. I tillegg skal LOT selv ha 10 maskiner

LOT har kanskje fått Boeing opp i halsen. Det stod mange Nightmare Liners (787) uten en og to motorer på WAW (var det fire jeg så i slutten desember og tidligere i januar). Så var det Max-historien - 13 fly som de ikke kan bruke og ingen ende er vel i sikte.

Tror kanskje A330neo kan være et veldig godt alternativ for LOT Condor.

LOT har kanskje fått Boeing opp i halsen. Det stod mange Nightmare Liners (787) uten en og to motorer på WAW (var det fire jeg så i slutten desember og tidligere i januar). Så var det Max-historien - 13 fly som de ikke kan bruke og ingen ende er vel i sikte.

Tror kanskje A330neo kan være et veldig godt alternativ for LOT Condor.

LOT er definately not amused. Det finnes flere artikler på polsk hvor ledelsen snakker klart ut at de forventer høy kompensasjon fra både Boeing og RR.

PGL/LOT sjefen så soleklart igår at man er meget glade over faktum at Condor har A320/321 i flåten. Dette gir dem negotiating power med både Airbus og Boeing.

Men - saken er ikke trivialt. Condor har 15 stykk B757-300. Disse flyene har 280 seter og kan ikke erstattes med 321. Her trenger man noe nytt. Condor har returnert 2 A321 i de siste måneder. Faktisk har man økt antall 757-300 i de siste årene ved å tilføre to exMT maskiner til flåten. Noen stund ble det også planer om å hente en 3. brukte 757-300, men den gik vel til Icelandair.
Denne flåte-delen vil avgjøre hvem stikker med ordre. Rett og slett fordi disse fly opererer på slot-constrained airport og en downsizing er absolutt no-go.

På sikt vil PGL/LOT sikkert gå på en 2-flåte strategi. De lessons-learned fra 787 og MAX desaster er soleklart.

Problemet så til Airbus er jo at både A330neo og A350 kun fås med RR motorer. Så skal de bestille derfra må vel en slag enighet med RR oppnås

Condor er vel som BU662 sier en av få selskap hvor 757-300 faktisk passer inn

Her lukter det vel 20+10 787 lang vei.

Siden jeg kjeder meg skikkelig i kveld ga dette meg en idé. Dette blir en (superkjedelig) superhybrid i (super)eurowhite med litt mer "moderne" plassering av navn foran på skroget siden teksten over vindu ble fryktelig lite, mulig jeg prøver litt mer i morgen med mer retro og retro 2.

oNucaBm.jpg

Edit:
Kjedet meg litt mer, så det ble den nyeste(?) retroversjonen i en forhastet sammenkastet utgave
nEk88Vn.jpg

Last edited:

Den første bør være en het kandidat. Men hva med en Widerøe 787 i E2-fargene? ;)

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Tja, nå har det vært operert Airbus A330-200 for Condor noen år, samt at det opereres 3 A332 for Sunclass .. så kuriositet er vel feil ord.

Hjelpes meg. :D Du har sikkert et bedre ord på det. Én enslig A330-200 i Condor-design er og blir uansett sjelden vare.

For ordens skyld, fra Wikipedia:
Kuriositeteller etkuriosum(flertallkuriosa, fra latin:curiositas, «nysgjerrighet»)[1]er et begrep som henviser til noe sjelden, en merkverdig ting, raritet,[1]og i overført betydning også til enseverdighetsom noensamler påeller stiller ut.

Lufthansa er ikke spesielt fornøyde og ønsker nå stoppe feede Condor

https://www.aerotelegraph.com/en/lufthansa-to-cut-costs-in-wake-of-coronavirus-epidemic

«We will not immediately terminate all contracts with Condor. After all, these are also our customers, whom we cannot and do not want to leave alone», said Hohmeister. But he added: «But when the contracts expire, they expire.» Without Lufthansa’s feeder flights, it will not be easy for Condor to fill its long-haul jets.

Back