CHN Comac C919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Blant annet så var vel SAS med på SSJ prosjektet
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Flere ordre til COMAC

http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/comac-wins-50-new-orders-c919-1113
The Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) has won 50 orders for the 150-seat C919 at the Zhuhai Air Show. The orders comprise 20 from Hebei Airlines, 20 from Joy Air and10 from GECAS

Dog var den her litt morsom og lite sannsynlig/troverdig....selv om de har laget en 1:100 (eller større) modell av en C919 i gamle Eastern sine farger :rolleyes:
In addition, COMAC also signed a memorandum of understanding (MOU) with US-based defunct Eastern Air Lines for future sales of the aircraft to the US. Reuters is reporting “sporadic reports of efforts to relaunch the airline, whose forked logo was seen on display as a backdrop to Tuesday’s signing ceremony.”
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Ser ut som kan forskyve first flight fra 2014 til 2015, og er neppe siste forsinkelse.
I tillegg blir det vesentlig mindre karbon i flyet enn tidligere planlagt

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_05_24_2013_p01-01-581804.xml
Comac will miss a target to fly its C919 158-seat narrowbody airliner in 2014, industry sources familiar with the Chinese program tell Aviation Week.

The first flight now is scheduled for the second quarter of 2015, says one industry source with detailed knowledge of the program.

Det er ting som tyder på at flyutvikling ikke er det enkleste å drive med....
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

En kritisk kommentar i Aviation Week understreker nettopp det poeng at flyutvikling ikke er enkelt.

...., the task of properly certificating a secondary component supplier under FAA guidelines is unknown to Comac, and it has dozens of Chinese suppliers to audit. It just cannot be done in a timely manner, or at least by the new target date of 2015 for the maiden flight.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_06_2013_p0-594323.xml&p=1
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Er ting som tyder på at Comac 919 vil slite med å bli sertifisert utenfor Kina, godt "hjulpet" av ARJ-21 fiaskoen

http://www.aviationweek.com/awmobile/Article.aspx?id=/article-xml/AW_12_16_2013_p33-646219.xml&p=1
Chances are rising that the Comac C919 will be largely limited to the Chinese market, as the manufacturer works toward local airworthiness certification while seeing no sure path to the desired FAA endorsement of the type.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Aviation Week pästär at (basert pä 1000 stk produserte C919) NRR&D kostnadene kommer til ä veie minst 20 M$ pr fly (kanskje hele 30 M$), som plusset til direkte produksjons-kostnader vil ta total-kostnadene pr unit til over de priser markedet kan prestere ä baere ... mao, salget av C919 kan kun gä hvis det blir subsidiert ?

Selv mener jeg dette höres litt pessimistisk ut : kineserene er et oppfinnsomt folkeslag ?
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Ser ut som man kan slenge på ytterligere forsinkelser. Ikke bekreftet ennå, men ser ut som first flight er forsinket fra 2015 til 2016, og at det ikke kommer i trafikk før 2020, mot 2018 som tidligere trodd

http://www.reuters.com/article/2015/05/13/us-china-airplane-idUSKBN0NY1E820150513
The maiden flight of China's only homegrown commercial jet, the Comac C919, is behind schedule and delivery could be pushed back as much as two years, sources familiar with the program said, dealing a blow to its push to challenge Airbus and Boeing.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Da har de i det minste begynt med taxetester, så da beveger maskinen seg for egen maskin

miOnW_C5v40yDU0AEiWtj.jpg
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Fra det du linker til :

Europe's aviation safety regulator has started the certification process for the C919 - a crucial step for the aircraft to be successful on the international market.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Skal bli interresant å se cabin kolleksjonen. Ser for meg mye gamle kleskolleksjoner som har ligget på lager og sys om til setetrekk[emoji3]. Kanskje fakkelmannen fra '94 dukker opp[emoji6].

Fra spøk til revolver, det skal bli interresant å følge dette prosjektet, på godt og vondt. Kongsberg er også inne på motorsiden, foreløpig med CFM motoren, men også på den kommende kinesiske CJ1000 motoren. Tviler ikke på de får det til, når man kan "kjøpe" seg litt inginører fra andre konkurrenter, og litt annet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Tviler ikke på de får det til, når man kan "kjøpe" seg litt inginører fra andre konkurrenter, og litt annet...

Det man har stjålet trenger man vel ikke kjøpe? Kineserne er noen råtasser på reverse engineering.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Kommer de på de Europeiske markedet til slutt eller jeg plutselig flytter østover så skal den prøves men med pengene jeg ikke har så blir nåkk flyttinga vanskelig. Har lært av tabber før så skal garantert prøves hvis jeg får muligheten, mitt forhold til MD maskinene til SAS er en historie for seg selv eller en kommentar i et SAS innlegg.
 
Back
Top