CHN Comac C919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Kineserne ønsker å bygge sin egen 150-200-seter, som skal være klar til drift i 2016 - og dermed et godt stykke foran eventuelle nye produkter i samme kategori fra Airbus og Boeing.

China fast-tracks 150-seat aircraft programme

Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) has taken a major step forward in development of its large commercial aircraft, which will be called the Comac 919.

http://www.flightglobal.com/article...-fast-tracks-150-seat-aircraft-programme.html
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

- og dermed et godt stykke foran eventuelle nye produkter i samme kategori fra Airbus og Boeing.

[/url]

Nuvel ... det kommer vel litt an paa hvor avansert den blir ....
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Lure på hvordan flyet kommer til å se ut ?
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

tro at den kommer til at ligen en B737 temmelig meget
Hilsen
Ole
 
Last edited:
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Mer total ripoff av B787 skal man vel lete lenge etter, sett bort fra størrelsen...
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

kineserne viser gang på gang at de ikke har evner å designe noe eget. Ser det på bilene dems. Er jo som snytt ut av tyske fabrikker. Bortsett ifra kvaliteten som er helt på trynet. Får tro de har bedre kvalitet på flyene ellers blir de neppe godkjent i Europa og Us
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

kineserne viser gang på gang at de ikke har evner å designe noe eget. Ser det på bilene dems. Er jo som snytt ut av tyske fabrikker. Bortsett ifra kvaliteten som er helt på trynet. Får tro de har bedre kvalitet på flyene ellers blir de neppe godkjent i Europa og Us

Så sa man om japanska bilar för 40 år sen och koreanska för 20 år sen. Idag är det väl ingen som ifrågarsätter kvalitén på de varor som exporteras därifrån. Kina följer samma utveckling som tigerekonomierna gjorde på 70- och 80-talet: till en början kopierar och producerar man billigt för att så småning om bli bäst på det man gör.

Förövrigt ser väl alla flygplan som utvecklas just nu mer eller mindre likadana ut?
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

La oss haape vingene holder bedre enn lillebror ARJ21 .....

http://www.aviationweek.com/aw/gene...dline=ARJ21 Wing Problems Drive Program Delay

But the latest delay is due to structural issues. Industry sources say the ARJ21’s wing broke, during static testing before achieving ultimate predicted load. The wing’s failure then led the Civil Aviation Administration of China (CAAC) to limit the aircraft’s flight envelope during its flight test program.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Så ikke dårlig ut... er litt skeptisk, men klarer ikke sette fingeren på hva...
Så forøvrig ut som en mini-787 av noe slag :p
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Airbus
Boeing
Comac
D.... ? Dornier?
Embraer
Falcon
Gulfstream
H...? :D
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Kinesisk flyindustri har vel stort sett basert seg på å videreutvikle Antonov uten at det har gjort dem til ledende markedsaktører. De prøvde seg også med en egen 707 look-alike: http://www.airliners.net/photo/CAAC/Shanghai-Y-10/0521801/M/

Så jeg tror de må jobbe hardt for å få mulighet til å selge noe utenom sitt hjemmemarked, og til andre som har kjøpt kinesiske fly til nå. Det er så mange innarbeidede produsenter i vesten, men man kan jo ta feil.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Mye vestlig i dette flyet:
Fuselage – nose section (cone) Chengdu Aircraft Industrial (Group) China
Fuselage – foreward & aft (barrels) Jiangxi Hongdu Aviation Industry (Group) Corporation Ltd. China
Empennage (Tail section) Shenyang Aircraft Corporation China
Fuselage mid section, wing boxes, spoilers, ailerons, flaps, and slats Xi’an Aircraft Industry (Group) Company Ltd. China
Turbofan Engines CFM International Inc. (LEAP-X1C engine) USA/France
Engine nacelles and thrust reversers Nexcelle USA/France
Engine exhaust systems Nexcelle USA/France
Auxiliary Power Unit (APU) Honeywell USA
Electric power generation & distribution systems Hamilton Sundstrand Electric Systems USA
Starter-generators Honeywell Aerospace USA
Fuel tanks and systems Parker Aerospace Fluid Systems Division USA
Hydraulic Systems & Equipment Parker Aerospace Hydraulic Systems USA
Fly-by-wire flight control actuation system Parker Aerospace USA
Integrated Fire and Protection System Kidde Aerospace & Defense[12] USA
Integrated Air Management Systems Liebherr Aerospace Toulouse SAS FRANCE
http://airlineberg.com/2012/05/19/airlineberg-analysis-comac-c919-against-airbus-and-boeing-duoply/
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Denne så jeg ikke komme:

British Airways (BA, London Heathrow (LHR)) and Iberia (IB, Madrid Barajas (MAD)) parent International Airlines Group has signed a Memorandum of Understanding with Chinese aircraft manufacturer Comac (Shanghai Pudong International (PVG)). The two parties have agreed that IAG will continue to cooperate with Comac on the development of the C919 passenger jet that will seat up to 174 passengers and is expected to be delivered to Chinese carriers from 2016. Ryanair (FR, Dublin International (DUB)) is another European carrier that has already agreed to provide its input to the C919 design plans.
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Denne så jeg ikke komme:

"...The two parties have agreed that IAG will continue to cooperate with Comac on the development of the C919 passenger jet ..."

Men hva innebærer dette? Tydeligvis jobber de allerede sammen?
Veldig spennende om dette fører til bestillinger fra Europa!
 
Re: Comac 919 - ny kinesisk utfordrer til 737 og A320

Det er vel vanlig at en produsent samarbeider med flyselskap om spesifikasjoner og behov i forbindelse med utviklingen av nye typer. Historien viser vel at dette ikke behøver føre til ordre.
 
Back
Top