Color Air

rhusberg

ScanFlyer Silver
Jeg har skannet de 3 orginale lysbildene jeg har av flyene
til Color Air.

Happy collecting,
Ruben

G-COLB Tatt på OSL Juli 1999 av undertegnede.

G-COLB.jpg


G-COLC Tatt på STN August 1999 av ukjent fotograf.

G-COLC.jpg


G-COLE Tatt på OSL Juli 1999 av undertegnede.

G-COLE.jpg
 
Veldig gøyalt å se igjen bilder av ColorAir, synd at eventyret ikke var så særlig langvarig...
 
Og når kommer dekalene i 1:144?

Hilsen masa på Bærums Verk (nå i Alta)

Hva, har du ikke FCM sine liggende ?? FCM144-08
inneholder TAM A330, Harlequin Air Dc-10 og Color Air
sin G-COLE. Dette er silketrykk og ser ok ut. Så det
spørs om Lima November kommer med dette.

Happy modelling,
Ruben
 
Hva, har du ikke FCM sine liggende ?? FCM144-08
inneholder TAM A330, Harlequin Air Dc-10 og Color Air
sin G-COLE. Dette er silketrykk og ser ok ut. Så det
spørs om Lima November kommer med dette.

Happy modelling,
Ruben

Har selv de decalene, ser veldig fine ut:)
 
Noen som vet hvor disse er å få kjøpt? Har søkt litt på nettet uten positivt resultat.

Beste hilsen Espen
 
Takk for bildene!

Color Air hadde et veldig flott fargeskjema.
Det første bildet, som er av G-COLB, krasjlandet den 3 januar 2004, da som SU-ZCF operert av Flash Airlines. Alle ombord døde.
 
Bare en liten sidehistorie vedr. Color Air;

Da nye Gardermoen åpnet høsten -98, ble det litt "show" ut av dette med hvem som skulle få æren av å ha den første avgangen på den offisielle åpningsdagen, tidlig på morgenen.

Premiair (nåværende Thomas Cook) sin DC-10 var i henhold til avgangstid satt til å starte først, og da man var forberedt på "startvansker", var hele crewet kvelden i forveien lagt på hotell oppe på OSL. Men SAS's-handlingen (noen av de var kommet opp fra FBU, med dårlig kjennskap til DC-10'en!!) klarte å sette fast en bag-container under lastingen, slik at alt stoppet opp der...

Da fikk SAS muligheten med sin første avgang, men p.g.a. div misforståelser, måtte de etterfylle mer fuel - og mistet således sin mulighet.

Den som da rullet ut fra gate som første offisielle fly fra OSL var nettopp en av COLOR AIR's maskiner.
Da de var airborne, var det som om luften gikk litt ut av alle andre som hadde kjempet seg frem i køen. Jeg husker det godt, som selv satt i den DC-10'en...

Tally-Ho
 
SAS var i tillegg litt sleipe og hadde satt opp en ekstra-avgang kun for å slå Premiair og Color Air på målstreken, men karmaen slo tilbake(Re-fueling) :)
 
Den som da rullet ut fra gate som første offisielle fly fra OSL var nettopp en av COLOR AIR's maskiner.
Da de var airborne, var det som om luften gikk litt ut av alle andre som hadde

Det hører med til historie at skipper på den første flighten etter at GEN ble til OSL var Tord Tangvik. Han hadde høytidelig erklært at han skulle være den første som tok av fra OSL dagen det ble avgjort at Oslos hovedflyplass skulle legges på Gardermoen.

Color Air opererte så vidt jeg husker kun fra Gardermoen og da bare fra den nye terminalen. Den var tatt i bruk som charterterminal allerede på sommeren 1998. Fløy GEN-TRD-GEN med Color Air og GEN-SXF-GEN med Braathens (i SAFE-farger) i august og september. Bilder kan nok dukke opp etterhvert.
 
Last edited:
Stemmer at Color startet fra nyterminalen, ja ..

ARN-maskinen var dog ingen ekstramaskin, men ettersom OSL ikke var nattestengt, som FBU var, ble det satt opp en ny rute (eller førsteavgangen flyttet - husker ikke) noe tidligere enn den første fra FBU.
 
Saken med Color air som første selskap fra Gardermoen er utførlig dokumentert i Aftenposten 9. oktober 1998. Deres flight CLA 361 til Ålesund slo SAS med 30 sekunder. Kaptein Tord Tangvik hadde stor moro av at SAS på forhånd hadde laget T-skjorter med teksten ”Sist fra Fornebu – først fra Gardermoen”.

Color Air hadde flydd fra Gardermoen siden 6. august 1998 og så langt hatt et belegg på 30 %. De måtte ha 50 % for å gå i balanse og hadde derfor tapt fryktelig mye penger så langt. Men – da Gardermoen åpnet streiket pilotene i Braathens, og den streiken gav håp for Color Air.

(Streiken i Braathens skyldtes misnøye med hvor mange minutters ekstra lokal transporttid pilotene skulle få godtgjort for å måtte reise helt til Gardermoen etter at arbeidsstedet var flyttet fra Fornebu).
 
Her er noen bilder jeg tok i august 1998 i forbindelse med en artikkel om Color Air:

04966.jpg


04967.jpg


04969.jpg


04970.jpg


04975.jpg


04977.jpg


04978.jpg


04999.jpg
 
Savner Color Air...

Hvor lenge varte Color Air "eventyret"? Var det så lenge som ett år?

G-COLC er jo maskinen som styrtet på Flash Airlines flight 604 utenfor SSH den 03.01.2004... En av de styggere flyulykkene etter millenium...
 
Back
Top