Cold Response 2009

PerJen

ScanFlyer Silver
Hei Hei! Da er det ikke så alt for lenge til Cold Response 09 begynner, og man kan vel forvente en god del militær trafikk på flyplasser rundt i Nord-Norge ifm. øvelsen.

I følge det jeg har lest på AB24.no, så skal Bodø HFS være basen til:
7x Svenske JAS Gripen
4x Tyske C-160 Transal
1x Norsk C-130J Hercules
2x Norske DA-20 Jet Falcon
2x Britiske DA-20 Jet Falcon

I tilleg skal 138 Luftving på Ørland være stasjonert i Bodø under øvelsen, som vil si at samtlige Norske F-16 vil være stasjonert i Bodø under øvelsen.

I tilleg er det jo en del bakkestyrker og materiell som skal oppover, så det blir nok en del fly utenom dette også.

Men, så til det jeg lurer på...

Er det noen her som vet om noe annet som kommer innom Bodø i løpet av CR09?
 
Ble det noen sinne sagt at de Britiske DA-20ene var fra RAF? Jeg sa bare at de var Britisk jeg.

Og FRA sine DA-20er kan brukes til blant annet Elektronisk krigføring
 
Det har du rett i, CNO1015. Jeg var litt rask der, og det blir bare verre ved at det er sivile fly som brukes til elektronisk krigføring. Da er vi inne på leiesoldater og en helt annen skål.
 
Det har du rett i, CNO1015. Jeg var litt rask der, og det blir bare verre ved at det er sivile fly som brukes til elektronisk krigføring. Da er vi inne på leiesoldater og en helt annen skål.

Trening på elektronisk krigføring er noe annet enn elektronisk krigføring.

Før du begynner å kalle dem leiesoldater så er det vel på sin plass å sjekke om de faktisk er tenkt brukt til denslags i krig, noe jeg sjøl tviler på. Men jeg vet ikke, og det vet vel ikke du heller.

Hvis man skal betegne alle sivile flyselskap som utfører arbeid for militæret som "leiesoldater" så kan man nok telle antall flyselskap som ikke er "dogs of war" på bare en hånd ... ;)

Forøvrig vet jeg ikke om andre deltakere under årets CR. Jeg har fått opplyst at den i stor grad foregår med norske midler.

K
 
Jeg har ikke sagt noe, men det skal være ca 30+ flygende skapninger, på en flyplass nord for Bodø:skep
 
Da blir det vel gode muligheter igjen for å se en del transportfly overhead. Så opptil flere som fløy tilnærmet vinge mot vinge sist det var noe større på gang nordpå.
 
Også her syd;
I uke 10 øver en helikopterskvadron fra Det danske forsvaret på fjell- og vintertrening i Norge. Dette som et ledd i opptreningen til den store vinterøvelsen Cold Response 2009 i Nord-Norge.

Pressemelding Luftforsvaret 25.02.2009


Hovedvekten av treningen vil være nattflyging, med seks helikoptre av typen AS550 Fennek. 724 skvadronen vil ha base ut fra Rygge flystasjon og vil trene i områdene Skrimfjell sør av Kongsberg, området Blefjell og området Lifjell.

Det må påregnes noe støy i de aktuelle områdene.

Transittruter til treningsområdene vil kunne legges via Horten, Holmestrand, Hvittingfoss, Kongsberg, Bø og/eller Notodden.

I all hovedsak vil treningen foregå på ettermiddag og kveldstid fram til senest 00:30, men det må påregnes noe flyging også på dagtid i første del av uke 10.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressemeldinger/article.jhtml?articleID=174089
 
Og FRA sine DA-20er kan brukes til blant annet Elektronisk krigføring

For oss som ikke følger helt med i timene kan noen forklare litt nærmere hva disse FRA (Eller FR Aviation som det vel heter) maskinene driver med??

Er det franske maskiner innleid av britene? Er det sivile maskiner innleid til militære formål??

Eg bare lurer :)

Y
 
Er det sivile maskiner innleid til militære formål??

De flys av FR Aviation (Tror de skulle skifte navn til Cobham) som leverer ymse målflyging og trening på elektronisk krigføring. Deres hovedkunde er alle grener av det Britiske forsvaret.

Sivile fly, fløyet av sivile piloter (mange ex mil seff) som gjør funksjoner som forsvaret i ymse land ikke lenger har råd til å ha som en del av forsvaret.

Det er flere selskap rundt om i verden som leverer slike tjenester. Phoenix-Air som flyr Learjet har også vært i Norge på øvelser tidligere.


Slike selskap vil noen ganger (men ikke altid) ha fritak fra enkelte sivile luftfartsregler for å kunne fly i avstått luftrom eller under sivile minstehøyder (Angrepsprofiler med FA-20 flydd mot skip bl.a) . De vil som oftest fly som OAT - operational air traffic når de er på øvelse, dvs med militært kallesignal.
 
Dette med sivile maskiner som flyr for mil."kunde" er jo noe vi får se i Norge om ikke lenge. Lufttransport skal som sikkert noen vet fly for Sjøforsvaret i en periode for å opprettholde currency for fregattbesetningene når det gjelder HK ship ops på grunn av forsinkelsen av NH-90 og manglende Lynx kapasitet. Dette er ganske vanlig i utlandet som M609 nevner i innlegget over, Royel Navy har gjort det i mange år (FRADU).
 
manglende Lynx kapasitet

Man har helt klart møtt en del embarkerte Lynx crew i messa på Bardufoss og andre steder siste året, steder man kanskje ikke burde være i dagesvis når man skal være embarkert! :) :nor
 
Vanlig med slikt hvis US tropper skal delta .. hvis det er snakk om 763 er det sannsynligvis Ryan eller North American.
 
Back
Top