Cockpit ID-X

LN-KEH

Doodlebugger
Hei,

Jeg driver og tekster bilder etter et besøk i Danmarks Tekniske Museum (Helsingør) og lurer på om noen på forumet kjenner igjen denne cockpiten?

Har tenkt på DC-8, men regner med at ekspertisen her kan gi sikker id.

TIA
Knut Erik

Attachments

• DSC_3391RR.jpg
    DSC_3391RR.jpg
    96.4 KB · Views: 675
Det er ved fra den SE210 sår på musseet
Hilsen
Ole

Det der er ingen caravelle cockpit :) i tilfelle har dc8 cockpiten tatt plass inne i kroppen til caravellen :) betydelige forskjeller fra caravelle cockpiten til denne dc8 cockpiten ...

Er nok DC8 dette ja.
Her er et bilde som du kan sammenligne med da ;)
DC-8_Cockpit01.jpg

Ja, jeg er enig...deter naturligvis mig der tager grundigt fejl her...kunne ikke se på det lille
billede at der bar 4 "spikes" i midten....sorry
Men hvilken det ved jeg ikke...Musseet har vel en hjemmeside med en kontakt på som du kan bruge
Hilsen
Ole

kunne ikke se på det lille
billede at der bar 4 "spikes" i midten.... Musseet har vel en hjemmeside med en kontakt på som du kan bruge
Hilsen
Ole

Det lille bildet blir jo større når du trykker på det, og uansett er jo cockpitvinduene umiskjennelig DC-8 med "eyebrows" og det hele. På hjemmesiden til museet står det at det er DC-8 simulator fra 1960, og ingen tidligere reg slik som det står oppgitt på museets DC-7B cockpit. Men jeg lurer på om cockpitseksjonen fra LN-PIP (som stod på Kastrup i mange år) ble tatt vare på?

http://www.tekniskmuseum.dk/

Last edited:
Hei,

Takker for svar, da tagger jeg bildene som DC-8.
De andre cockpitene det var mulig å kikke inn i er godt merket, men denne sto bare ved siden av Caravellen.
Så for meg ut til å ha vært en originalcockpit som var bygget inn i en hjemmesnekret seksjon for å brukes som prosedyretrener eller liknende.

Og Caravellen har fortsatt Caravellecokpit som vist her, kom ikke inn der framme, men kabinen ellers var åpen for besøkende.
Er det forresten noen som vet hva spaken ved siden av høyre sete er til, håndbrekk eller slagvåpen?

MVH
KEH

Attachments

• OY-KRDRCaravelleDSC3344.jpg
    OY-KRDRCaravelleDSC3344.jpg
    97.8 KB · Views: 278
DC-8-cockpiten på Danmarks Flyvemuseum är mycket riktigt ursprungligen en simulator, den stod tidigare hos Flight Training Center på Kastrup och användes bl a av Sterling för deras träning på DC-8-63. Simulatorn är tillverkad av CAE i Montreal, världens största fabrikant av flygsimulatorer, och kommer från KLM (som opererade DC-8 till 1984). Det låter inte troligt att simulatorn är byggd 1960, dåtidens simulatorer var mycket enklare i sin konstruktion och dessutom var cockpit på DC-8-33 inte lika avancerad som den i Helsingör. Jag tror snarare att detta är en DC-8-63-simulator från slutet av 60-talet.

Last edited:
Back